Zwanger en solliciteren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Wenniepenny, 22 jul 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Vanaf oktober vorig jaar ben ik aan het solliciteren, omdat ik graag een andere baan wil. Vanaf juni dit jaar ben ik met de pil gestopt, omdat ik ook graag zwanger wil worden.
    Deze week heb ik een sollicitatie gehad waarover ik een goed gevoel heb. Maar stel je voor dat ik nou binnenkort ook zwanger word, hoe ga ik daar dan mee om? Ik kan me voorstellen dat mijn nieuwe werkgever er niet blij mee zal zijn als ik na een paar weken/maanden moet vertellen dat ik zwanger ben. Sterker nog: als ik een contract heb voor bepaalde tijd, wordt het misschien niet eens verlengd als ik in die periode met zwangerschap ga of ben.

    Zijn er hier dames die ervaring hebben met de combinatie van zwanger en solliciteren?
     
  2. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ja, ik heb oktober 2004 een baan als verkoopster gekregen, nu ben ik 3 maand zwanger en zit voor mij een hele grote kans dat mijn contract niet verlengd wordt, werkgevers zitten daar tegenwoordig niet op te wachten, het klinkt misschien heel hard, maar het is wel de waarheid, ik kan er helaas ook niet veel aan doen, ik moet tot oktober wachten..... maar goed, aan de andere kant weet je het maar nooit. ben je erg goed in je werk, dan kunnen ze zeggen dat je gewoon mag blijven. maar die kans is wel klein...... sorry.

    agnes
     
  3. meermin

    meermin Actief lid

    12 jul 2005
    158
    0
    0
    free lance helpende
    emmen
    hoi wennie

    ook ik zit in deze situatie.
    mijn contract was eind mei afgelopen en in maart zjn we erachter gekomen dat ik zwanger was.
    Ik had toen geen werk.
    Ben toendertijd bij een arbeidsadviseur geweest en daar heb ik deze vraag ook gesteld of je verplicht bent te zeggen dat je zwanger bent.
    Er werd gezegd dat als je zelf 6 maanden zwanger bent dat je het nog niet hoeft te vertellen .

    En net wat agnes zegt de werkgever zit daar niet op de wachten dat om iemand aan te nemen die zwanger is.
    Werk momenteel via een bemiddelingbureau waar ik wel gezegd heb dat ik zwanger was .
    Dat was voor hun geen probleem omdat ik daar freelance werk.

    ik denk dat het een beetje aan jezelf ligt of je het wil vertellen of niet.
    Waar ik toen ook aan gedacht heb dat je een tijdelijke baan eerst neemt als je weet dat je zwanger bent.

    groetjes marjon
     
  4. Ooievaar

    Ooievaar VIP lid

    22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen

    Gewoon lekker beginnen met je baan...
    Doe net alsof je neus bloed en zeg dat je niet gemerkt
    hebt dat je zwanger bent.. Kan trouwens heel goed.
    Na een tijdje zal je het dan toch moeten vertellen.
    En "nee" heb je...."ja" kan je krijgen...
    Dan is het gewoon afwachten...

    Liefs Bianca...
     
  5. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Hai Wen,

    Voorlopig eerst even afwachten of je de baan krijgt en dan kijken wanneer je zwanger wordt, anders ga je je nu al om dingen druk maken die de vruchtbaarheid niet bepaald zullen bevorderen ;)

    Iemand afwijzen of contract niet verlengen omdat zij zwanger is, is verboden volgens de wet. Hoewel een werkgever er niet om staat te springen, we zijn nu eenmaal vrouwen en kunnen kinderen krijgen...
    Zowieso altijd om een reden vragen indien het voorkomt (waarom afgewezen/contract niet verlengt) Op het moment dat je ww moet aanvragen moet je werkgever ook aangeven waarom ze je contract niet hebben verlengt (en zorg dat ze het schriftelijk vastleggen). ALvast juridische hulp (in de vorm van rechtsbijstand of FNV/CNV) inschakelen op het moment dat je denkt dat ze 'van je af willen omdat je zwanger bent'.

    Handig om te weten dat de werkgever, voor de periode dat jij met zwangerschaps- en bevallingsverlof bent (16 weken) hiervoor een 'vergoeding' krijgt. Zogenaamde 'vangnet'. Ook krijgt de werkgever een vergoeding op het moment dat je ziek bent tijdens je zwangerschap (alleen als je ziek bent vanwege je zwangerschap).

    Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Ik werk bij een aannemersbedrijf waar ik eerst ingeleend werkte. In januari ben ik zwanger geworden en mijn inleenperiode liep af eind maart en ik zou in vaste dienst komen. Ze wilden mij heel graag hebben, dat was duidelijk. Maar ik heb het risico niet genomen om het te vertellen voordat ik het contract op zak had. En weet ik vanuit ervaring in mijn functie dat werkgevers hier niet om staan te springen (helaas). Gelukkig heb ik het ook niet gezegd omdat mijn manager zich uiteindelijk versprak toen ik het hem later vertelde door te vragen waarom ik dat niet eerder heb aangegeven zodat ze er nog iets aan hadden kunnen doen.
    Ben toen even uit mijn professionele slof geschoten en hem flink de waarheid verteld. De eikel!

    Gelukkig is hij nu weg en heb ik een fantastische manager die er begrip voor heeft. (Waarschijnlijk omdat hij zelf vader van 3 is...)

    Succes!

    Jade
     
  6. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    hoi jade,

    ik heb juist gehoord dat je contract ZONDER reden niet verlengd hoeft te worden.... dus dat ze dat zonder reden kunnen doen...... het wordt nu allemaal wel een beetje vaag hoor, maar goed, dat wereldje wat werken heet, zal altijd wel vaag blijven!!!

    agnes
     
  7. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Nou, soms zijn bazen net mensen hoor, bij mijn man op de zaak kwam vorig jaar een hoogzwangere solliciteren. Na een goed gesprek hebben ze haar een baan aangeboden maar omdat ze nog maar 8 weken voor de uitgetelde datum zat, is ze pas na haar verlofpriode begonnen. Voor haar is het dus goed uitgepakt. Ikzelf ga in september met een nieuwe baan beginnen, maar hoop ook snel weer zwanger te zijn. Bevallingen horen nu eenmaal bij het leven dus ik pieker er niet over om het uit te stellen voor een baan. Soms kan het wel een probleem zijn voor een baas, maar als het echt een zwaar punt zou zijn, dan zou geen enkele vrouw tussen de 20 en 35 nog een baan krijgen.

    In het verleden heb ik wel eens meegemaakt dat er bij een sollicitatie gezegd werd dat ik na de opleiding wel een tijdje moest blijven werken, toen mikte die persoon erop dat ik dan maar niet zwanger moest worden. Hij zei het niet maar liet het duidelijk doorschemeren. Toen was ik nog niet aan het zwanger-zijn toe, maar ik heb zelf de baan geweigerd. Wat denkt-ie wel niet. Bovendien heb ik veel anti-reclame gemaakt voor dat bedrijf.

    Groetjes van Kiki.
     
  8. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Hoi Wendy,

    Ik heb zelf een paar maanden geleden eenzelfde soort situatie gehad.
    Ik ging solliciteren toen ik net wist dat ik zwanger was. (ongeveer 6 weken) Na lang nadenken heb ik besloten om bij het laatste gesprek eerlijk te zijn en dus te vertellen dat ik zwanger was. Er waren toen nog 3 andere kandidaten over.

    Voor mij was het een te groot risico om een vaste baan op te geven voor iets nieuws. De nieuwe baan zou ook wel een vaste baan zijn, maar je hebt dan een proeftijd van 2 maanden. Mocht hij (of zij) er dan achter komen dat je zwanger bent kan hij je zonder opgaaf van redenen ontslaan. En dan ben je mooi je andere baan ook kwijt! En met een kleintje opkomst wil je toch een beetje zekerheid.

    De proeftijd zou afgelopen zijn als ik 4,5 maand zwanger zou zijn. Tegen die tijd dacht ik, is het wel zichtbaar. Niet dus!!

    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: ik ben afgewezen. Ik heb nog wel naar de reden gevraagd, maar die is er niet. Het is dus een risico om te vertellen dat je in verwachting bent. De werkgever is bang dat je minder flexibel bent met kindje en dat je misschien al eerder uitvalt door ziekte.

    Mij heeft het in ieder geval een goed gevoel gegeven het te vertellen. Ik ben eerlijk geweest en mocht ik aangenomen zijn, kom je niet meer in een moeilijke situatie om het alsnog te vertellen.

    Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Onthou dat je niet verplicht bent het te vertellen. Ook niet als hij ernaar vraagt. Dat is prive!

    Groetjes,
    Lotte
     
  9. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Hai Agnes,
    Een werkgever dient altijd aan te geven waarom hij een contract niet verlengt, maar dit hangt af van de afspraken die jullie tijdens de indiensttreding gemaakt hebben. Als je afspreekt 1 jaar (dus echt tijdelijk) dan eindigt de overeenkomst van rechtswege. Maar dat is dan de afspraak geweest. Als je start met een jaarcontract en de afspraak is om dit t.z.t. om te zetten, ja, dan dient een werkgever aan te geven waarom hij het niet verlengt. Dit dient namelijk ook aangegeven te worden op het moment dat jij een WW aanvraag doet. Het UWV checkt dit bij de werkgever en deze dient een opgaaf van reden te doen. Maar bij beeindiging van rechtswege, is dat dus een reden (het contract was van tijdelijke duur.)

    Tip: bij indiensttreding de termijn afspreken en vastleggen! Dus als je een jaarcontract krijgt, laat er in vastleggen dat de intentie is om een vast dienstverband aan te gaan. Je verplicht je werkgever dan een opgaaf van reden te geven op het moment dat hij het contract niet zou verlengen.

    Helaas werkt het zo.... :(

    Hier nog een stukje van het FNV:

    Zwangerschap en ontslag
    Mag ik ontslagen worden tijdens mijn zwangerschap?

    De werkgever mag je, zodra hij op de hoogte is van de zwangerschap, niet ontslaan. Het ontslagverbod geldt tot zes weken na afloop van het bevallingsverlof. Als verlenging van een contract of een vast contract al eerder was toegezegd en de werkgever daarvan afziet, dan moet hij aantonen dat dit niets met de zwangerschap te maken heeft. Het kan gebeuren dat je werkgever tijdens je zwangerschap een ontslagaanvraag indient bij het CWI, bijvoorbeeld in geval van reorganisatie. Het CWI zal die aanvraag in handeling nemen Wel zal het CWI je werkgever er op wijzen dat de arbeidsovereenkomst in de periode van het zwangerschaps- en bevallingsverlof niet opgezegd mag worden. In veel gevallen trekken werkgevers hun aanvraag dan in. Stel dat je werkgever het toch doorzet, dan moet de procedure bij het CWI gewoon doorlopen worden. Je krijgt dan uiteraard de gelegenheid verweer te voeren. Als het CWI daarna toestemming verleent voor het ontslag dan moet je werkgever het dienstverband nog opzeggen met inachtneming van de geldende opzegtermijn. Let dan goed op dat je werkgever niet opzegt tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof, want dat mag niet.

    Zwanger solliciteren
    U bent niet verplicht bij een sollicitatie te melden dat u zwanger bent. De potentiele werkgever heeft niet het recht ernaar te vragen. Mondelinge of schriftelijke vragen die direct of indirect verband houden met zwangerschap, bijvoorbeeld vragen over de laatste menstruatie, hoeft u niet te beantwoorden. Ook op vragen over gezinsuitbreiding hoeft u niet in te gaan. Worden deze vragen toch gesteld dan kunt u een klacht indienen doen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze zal dan uitspreken dat de vragensteller in strijd met de wet heeft gehandeld. U kunt vervolgens een de schadevergoeding claimen.

    Hier misschien nog wat meer info over arbeid & zwangerschap (echter alleen voor in Nederland)

    arbeid en zwangerschap

    Groetjes,
    Jade
     
  10. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    :evil: Daar kan ik nou zo kwaad om worden! Voor mijn werk voer ik veel sollicitatiegesprekken...op het moment dat iemand bij mij solliciteert voor een x aantal uur per week dan ga ik er vanuit dat iemand die uren gebruikt om te werken...dat iemand zelfstandig en flexibel genoeg is om te kunnen bepalen dat men zoveel uur per week kan werken en voor de thuissituatie een passende oplossing heeft! (of het nu om kinderen gaat of niet) Dat gaat mij namelijk als werkgever niets aan, zolang iemand maar de uren werkt die worden afgesproken! (Maar dat geldt toch voor iedereen??)

    En eerdere uitval door ziekte is helemaal een dooddoener...een man die elke zaterdag aan voetbal doet en 1 tot 2 keer per week traint is geen risico dan????

    Grrrr!!!!
     
  11. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    jee, ik wist helemaal niet dat het zo gaat, ik hoop binnenkort wat meer te weten op mijn werk, maar ik ben eigenlijk al zover, dat ik na oktober niet eens meer wil werken, zoals het nu allemaal gaat, dan hoop ik later wel weer aan de bak te komen.... (ook al is dat heel moeilijk) ik hou jullie op de hoogte

    agnes
     
  12. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    het verlossende woord is er uit, vanaf oktober heb ik geen baan meer. (bij wie mag ik komen werken???) er is 3 keer gezegd dat het ABSOLUUT NIET met mijn zwangerschap te maken heeft... nou dus wel he... volgens de regio manager krijg ik de echte reden nog te horen... nou, maar ikben er helemaal klaar mee... ik ga mijn tijd uitzitten en dan zien we wel weer...

    agnes
     
  13. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    he sjit agnes! wat vervelend. Nou ben ik wel heeel benieuwd wat ze voor reden hebben!
     
  14. meermin

    meermin Actief lid

    12 jul 2005
    158
    0
    0
    free lance helpende
    emmen
    das echt jammer voor je
    mag ik vragen wat voor werk je deed

    groetjes marjon
     
  15. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    Tjemig... wat kl*te.....
    Wat voor werk deed je??

    Als ik al deze verhalen zo lees dan moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik dus niet de enige hier ben die in deze situatie zit...

    Mijn contract loopt eind sept af en als alles goed blijft gaan wwordt deze verlengt voor onbepaalde tijd..
    Echter mijn werkgever doet niet aan partimers.....
    Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het gaat lopen als ik een vast contract heb en ik zwanger ben...
    Kan ik dan vast gaan zoeken naar een nieuwe baan?????
     
  16. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Normaal met een vast contract mogen ze je daarvoor niet ontslaan... Maar ja, soms verzinnen ze dan wel wat anders :rolleyes: Maar als je een goeie werkgever hebt zal hij je daarvoor niet ontslaan.
     
  17. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    hij zal inderdaad als ie me kwijt wil aangeven dat ik mijn werk niet kan doen in 3 dagen ipv 5..
    Helaas heeft hij daar ook nog gelijk in....
    Ze zijn super tervreden over me, dus hoop dan toch op een klein wondertje...
     
  18. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Ja,ja het is allemaal wat in die werkende wereld! Bij mij is het zo dat na een faillisement vorig jaar ik nu een jaarcontract met beëindiging van rechtswege heb, tot april 2006, en deze niet verlengd gaat worden... :confused: In goed overleg hoor, want mijn baan vraagt nu eenmaal minimaal 40 a 45 uren in de week en die zijn er dan niet meer!! Plus dat ik met mijn bekken en rug voorlopig kalm aan moet doen, ik werk nu halve dagen maar merk nu al dat het zeer frustrerend is, om niet je eigen taken te kunnen volbrengen. :( maar goed, gelukkig heeft mijn vriend een goede vaste baan en is het financieel haalbaar.
     
  19. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik was verkoopster in een winkel... maar ik heb er vrede mee... ik hoef geen oppas te regelen tegen de tijd dat ons kindje er is... en vanaf oktober kan ik lekker klussen in de babykamer

    agnes
     
  20. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi Agnes, balen voor je zeg :((
    Bij mij is de kogel door de kerk: op 3 oktober a.s. begin ik aan een nieuwe baan, eerst met een tijdelijk contract voor een half jaar (wel met uitzicht op een vaste aanstelling).

    Dus aan de ene kant hoop ik natuurlijk wel dat ik binnen een half jaar zwanger ben, maar aan de andere kant denk ik dat er dan ook een gerede kans is dat mijn contract niet wordt verlengd.
    Ach, ik zie het wel...

    Groetjes, Wendy
     

Deel Deze Pagina