zwanger en sporten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door esther1984, 6 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esther1984

esther1984 Bekend lid

22 jan 2009
    694
    1
    16
    Vrouw
    Moeder
    Roosendaal
    ik heb een vraagje ik ben bijn 8 weken zwanger, nu vroeg ik me af, ik wil eigenlijk wat gaan sporten, gewoon om mijn conditie op peil te houden, en natuurlijk om toch een klein beetje strak in mijn velletje te blijven, mag dat?? ik vind het echt niet erg dat ik straks wat dikker wordt, maar ik merk dat ik nu al niet meer in mijn spijkerbroeken kom, ik zat zelf te denken aan fitnes en dan alleen het trainen van mijn been spieren, en wat conditie training.

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ja je mag wel sporten.. Op t zelfde niveau als dat je al deed..
    Iig niet ineens heel fanatiek, als je dat voorheen ook niet deed..

Ik heb zelf tot 5 weken gelden nog mee getraind met de majorettegroep waar ik bijzit..
    Nu was dat meer technieken trainen, dus veel blijven staan ipv dansen en springen..
    Maar ook dat heb ik tot 16 mei ( toen hadden we uitvoering) nog mee gedaan.. Toen was ik 7 maanden zwanger..

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

het dikker worden wat je nu hebt verdwijnt als het goed is straks weer, dat zijn je darmen en niet je baby of vetopbouw. en je zult wel meer dan '" wat" dikker worden, hoeveel je ook sport ;)

als ik het goed begrijp wil je gaan beginnen nu, dat is niet het beste moment. doe rustig aan en verwacht niet teveel van je lichaam. je kunt voortzetten wat je al deed aan beweging.

ik heb gesport tot en met 16 weken, toen mocht ik niet meer vanwege bekkenklachten. heb wel tot 32 weken gefietst naar mijn werk (40 minuten heen en weer 40 terug) daarna ging dat ook niet meer.

4. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Sporten is juist goed als je zwanger bent. Maar als je van tevoren niet gesport hebt moet je niet opeens super fanatiek worden, maar gewoon rustig aan.
    Het enige wat niet goed is, zijn de rechte buikspieren. Maar mocht je gaan fitnessen dan maken ze normaal een schema voor jou en dan kun je dat aangeven.

5. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Heerlijk sporten. Was gestopt op advies van de VK omdat de meeste meiden/vrouwen stoppen rond de 20e week (met tennissen dan). Werd er zo ongelukkig van dat ik na drie weken mijn racket weer heb opgepakt en natuurlijk gaat het wat trager en wat minder vloeiend, maar ik hoop nog een week of 4 door te kunnen gaan.

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

op mijn sportschool zat een vlos met wie ik regelmatig een groepsles deed en zij zei juist dat sporten mag zolang het goed voelt en je nog niet aan het bevallen bent.

zelf had ze dat ook tijdens haar zwangerschappen gedaan. moet ook gewoon kunnen hoor. maar dus wel mits je het gewend bent.

maar misschien dat je bij tennis last kunt krijgen van het uitrekken?

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jep, ik ga donderdag weer hupsen!
    Ik vind het juist heerlijk, even lekker bewegen. Moet wel eens gaan informeren hoe het met de buikspieren zat...(zit altijd een buikspierkwartiertje in) maar die kan ik ook gewoon overslaan natuurlijk en die tijd gebruiken om uit te hijgen ;)

8. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik heb ook gehoord dat je niet opeens moet gaan sporten als je het voor je zwangerschap ook niet deed. Het is niet goed als je bijv. buiten adem raakt van het sporten. Wat vaak aangeraden wordt is zwemmen omdat je dan niet zo snel oververhit raakt. En anders meer wandelen. Ik sportte eerst ook niet dus ik probeer nu gewoon meer te lopen en zit te denken aan zwemmen, maar kan me er nog niet toe zetten haha.

9. Ghaze

Ghaze Actief lid

19 dec 2007
    130
    0
    0
    Amersfoort

Hoi Liefde1978

Ik was net op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Ik wilde graag weten of je kan tennissen als je zwanger bent. Dus je kan in principe door gaan met tennissen tot je 20ste week? en jij ging daarna ook gewoon tennissen. Ik vraag het voor de zekerheid wel aan de VK wanneer ik op gesprek ben. Maar fijn dat ik hier lees dat jij gewoon door bleef tennissen.

10. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hoi Ghaze, gefeliciteerd! Ik ben nu 26 weken en ik tennis nog steeds. Ken nog twee maanden die nog steeds op de baan staan. Het enige waar je echt op moet letten voor zover ik gehoord heb is dat je evenwicht verandert. Doordat je balans wat naar voren schuift, heb je eerder kans dat je een rare valpartij of glijer maakt. Ik moet donderdag weer naar de VK. Moet haar dus wel vertellen dat ik weer vrolijk verder ben gegaan na die twintig weken. Ben benieuwd wat ze zegt, maar tot 20 weken is zeker geen probleem als je je er zelf goed bij voelt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot de eerste echo wel voorzichtiger was en goed lette op onverwachte bewegingen. Ik heb bij dubbel toen gewoon mijn maatje ingelicht dat zij voor die ballen moest gaan omdat ik ze niet ging nemen ;)

11. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hoi meiden,

Gewoon lekker sporten is juist goed voor zwangeren. Behalve duiken mag je alle sporten gewoon nog doen. Je moet alleen uitkijken met sporten die een risico op vallen enzo hebben. (bijvoorbeeld voetbal oid ivm trappen ofzo in je buik)
    Verder moet je goed naar je lichaam luisteren en dus niet ineens als een gek gaan sporten als je dat voorheen niet deed.
    Verder kun je beter geen (rechte) buikspieroefeningen meer doen als je een buik begint te krijgen. Anders kun je later een grote gleuf krijgen tussen je buikspieren in.

Sporten tijdens de zwangerschap is goed omdat je fitter blijft, minder (last van) kwaaltjes krijgt en sneller herstelt na de bevalling. Vaak komen vrouwen die meer bewegen ook minder extreem aan in gewicht wat ook weer veel voordelen heeft.

Ik ben zelf zwangerfit-docent (Welkom op FysioNet ) , dus heb er wel wat verstand van.
    Stond zelf met 30 weken nog hard te lopen op de loopband!

Veel plezier met sporten en zwanger zijn!

Liefs

12. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik sport normaal gesproken ook in de sportschool waar ze alleen groepslessen hebben...
    Ik vind dat altijd erg ontspannend maar ik mag het op het moment niet van vriendlief :S Hij is bang dat het dan misschien weer mis gaat en zegt: Mocht het nu weer mis gaan dan weten we in ieder geval dat het niet komt door het sporten....
    Ik doe nu dus maar even niks tot de eerste echo om hem gerust te stellen... Maar ik loop wel regelmatig met de hond!

Het kan overigens geen kwaad mits je voorheen ook al wat sporten je moet niet ineens heel actief gaan worden als je dat voorheen ook niet was....
    Succes!

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik deed heel fanatiek aan hardlopen maar bij mij is de fut er helemaal uit. Rennen ga ik sowieso niet, maar op het moment breng ik zelfs mijn poweryoga niet op. Ik ben nog wel bezig ook met capoeira, wat niet een enorm geschikte sport is. Ik denk dat als ik van de moeheid en misselijkheid af ben, ik ga zwemmen ipv hardlopen. Ik ben erg fanatiek aangelegd en ken mijn grenzen niet goed genoeg denk ik.

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Kleintje:
    Ik doe dus ook groepslessen en dit kan echt prima hoor! Mits je je er goed bij voelt natuurlijk, maar dat geldt voor alles.

15. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ja dat weet ik dat dat kan... Maar mijn vriend is bang dat het daardoor mis gaat, heb al gezegd dat dat geen reden zal zijn waarom het mis zou gaan maar hij geloofde me niet helemaal...
    Dus ik sport nu gewoon niet tot aan de afspraak met de verloskundige zodat hij van haar kan horen dat het geen kwaad kan.. Tot die tijd ga ik wel gewoon wat lopen en misschien zwemmen etc.

16. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hey kleintje! Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik snap wel dat je vriend dat even moeilijk vindt hoor en heb zelf ook behoorlijk rustig aan gedaan tot de echo, maar stond wel nog steeds meer dan 2x per week op de tennisbaan. Toen ik wist dat die kleine zich goed had vastgehouden ben ik weer lekker voluit gegaan. Ik hoorde van de VK dat meiden die tijdens de zwangerschap sporten er profijt van hebben tijdens de bevalling en erna. Je moet doen waar jullie je goed bij voelen.

17. Lolala

Lolala Niet meer actief

Ik wil ook proberen zo lang mogelijk te blijven sporten als kan. Ik heb een paard die net als mij toch zijn beweging nodig heeft en nu gaat het nog prima. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat...dan moet ik iets anders gaan verzinnen.
    Ik heb ook begrepen dat het juist erg gezond is om te blijven sporten tijdens de zws maar idd niet te veel risico lopen en tè fanatiek zijn, als je het niet gewend bent!

Deel Deze Pagina