Over 2 weken ben ik 12 weken zwanger en - als alles goed blijft gaan - wil ik het dan vertellen op mijn werk. Momenteel werk ik 32 uur en na de bevalling wil ik graag 20 uur werken. Het duurt uiteraard allemaal nog even, maar ik zou graag willen weten in hoeverre mijn werkgever mijn verzoek moet mag weigeren. Ik ben begin dit jaar van 40 naar 32 uur gegaan en heb weleens gehoord dat je dan niet na een jaar wéér minder kunt gaan werken, ik bedoel dat je baas daar dan niet mee akkoord hoeft te gaan. Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, maar ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Wie weet doen ze helemaal niet moeilijk, maar ik wil graag weten hoe het officieel zit zeg maar.
Je hebt sowieso recht op ouderschapsverlof van een aantal uur geloof ik. En dat is best wat uurtjes! Voorderest zou ik t niet weten!
Je hebt het recht om parttime te werken, maar: een werkgever mag weigeren als er 'zwaarwegende' redenen zijn. Bijvoorbeeld dat het bedrijfs- of organisatiebelang aantoonbaar wordt geschaad als jij parttime werkt. En het kan inderdaad zijn dat je werkgever heeft vastgelegd dat je niet 2 keer in 1 jaar een verzoek tot minder uren mag doen. In dat geval kun je met ouderschapsverlof een tijd doorkomen en dan na het verlof (want daar heb je altijd recht op) alsnog een verzoek tot minder uren indienen. Ik weet niet of je werkgever onder een CAO valt? Dan staat daar ook meer info in.
Je bent in februari uitgeteld? Reken ik dat goed uit? Je mag namelijk niet 2x binnen een jaar een verzoek doenom minder te gaan werken, maar omdat je tweede verzoek pas na je verlof ingaat, denk ik niet dat het een probleem zal zijn. Je hoeft waarschijnlijk pas ergens april/mei weer te gaan werken? Dus dan zou je ruim een jaar ertussen hebben zitten. En idd, ouderschapsverlof mogen ze niet weigeren als je het volgens de basisregeling opneemt. Dat wil zeggen, een half jaar lang de helft van je werktijd. In jou geval dus 16 uur. Je zou dat nog 16 uur moeten werken. Je kunt het ook op elke andere manier verdelen, bijv een jaar lang een kwart van de werktijd, maar dat mag je baas wel weigeren... Succes! En gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk! @Nijntje: Het parttime werken is wettelijjk geregeld, dus daar hoeft de baas niks voor vast te hebben gelegd.
Thanx voor jullie antwoorden, daar heb ik echt wat aan! Kom ik toch een beetje beslagen ten ijs he Ik ben idd in februari uitgerekend, dus mijn 'minder werken'-verzoek gaat dan inderdaad pas in in mei, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dus ruim een jaar na mijn vorige parttime verzoek. En ik val onder een CAO, heb net een nieuw CAO-boekje gekregen, dus die zal ik eens even gaan uitpluizen! Bedankt!