Zwanger en startersperiode

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sundew, 17 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Goedendag,

Ik heb nu een ww-uitkering en wil over een aantal weken starten met eigen zaak en de startperiode aanvragen. Nu ben ik gelukkig, maar toch onverwacht, zwanger. Volgens sommigen niet handig om een bedrijf te starten als je net zwanger bent maar ik sta eigenlijk al in de startblokken en het is niet logisch om dat nu te stoppen.

Heb ik goed begrepen dat ik als ik toch ziek word tgv de zwangerschap tijdens de startperiode 13 weken moet wachten voordat ZW in gaat? Wat gebeurd er dan als ik nog wel inkomsten uit de zaak blijf ontvangen? Ben je dan wel 'ziek' volgens UWV?

En krijg ik wel een WAZO? Ben dan net gestart en voldoe nog niet aan urencriterium.. En als ik WAZO krijg wordt ke WW en startperiode opgeschort en loopt ie na verlof weer door?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
    Diane

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Diane,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik begrijp dat je druk bezig bent om te starten als zelfstandige. Nu er ineens een zwangerschap tussendoor komt kan ik me voorstellen dat je met een aantal vragen zit.

Wordt je tijdens de startperiode ziek tgv de zwangerschap dan zal de WW-uitkering direct stoppen, zowel ook de startperiode zal voor deze periode van ziekte worden opgeschort. Je krijgt daarna het restant aan startperiode.

Ook heb je recht op de WAZO uitkering, alleen heeft deze geen opschortende werking. Tijdens de WAZO loopt de startperiode door.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina