zwanger en studerend; wie ook?

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door vlindertje27, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Momenteel ben ik bezig met de laatste loodjes van mijn studie: de scriptie. Helaas wil het niet meer zo vlotten met de scriptie sinds ik zwanger ben. In het eerste trimester ben ik heel erg vermoeid geweest, was ik blij wanneer ik een klein blokje om kon met de hond of boodschappen gedaan had. Nu (bijna 18 weken zwanger) heb ik wel weer wat energie, maar is het een hele opgave om geconcentreerd aan het werk te blijven. Turend naar mijn laptopscherm en verzonken in mijn boeken dwalen mijn gedachten steeds af, behalve naar dat waar ik over na moet denken: mijn scriptie. Nu stoppen met studeren of wachten tot na de zwangerschap is geen optie. Ik moet doorgaan, want nu opgeven betekent een enorme studieschuld, geen baan, een nooit afgemaakte studie terwijl ik zo dichtbij de eindstreep ben.

Zijn er hier meer meiden die ook bezig zijn met een studie of opleiding? Wat zijn jullie ervaringen? Kost het jullie nu ook meer moeite om te studeren? Hoe gaan jullie daarmee om?

2. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Nee hier niet aan de studie .. Maar na de 19 weken kreeg ik wel weer wat meer energie. Hopelijk gebeurt dat bij jou ook zodat je de moeite nog even kan opbrengen om dit af te maken.

3. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    hey, ja hier ook in de allerlaatste fase van mijn studie! Hoop met anderhalve maand afgestudeerd zijn. Herken wel wat je zegt,,gelukkig begint bij mij de vermoeidheid en misselijkheid weg te ebben.
    Ik zou als ik jou was toch net proberen om de laadjes loodjes er nog even door heen te knallen, dan ben je er vanaf en kan je straks lekker genieten van je kindje!

4. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik ben toevallig net vandaag begonnen aan mijn stage van 10 weken.. Ik heb eerder dit jaar een half jaar ook stage gelopen bij een deurwaarderskantoor en ik pikte alles zo op. Nou is het wel heel anders, ik dwaal elke keer af en ik ben helemaal KAPOT!!

Ik hoop wel dat ze zien dat ik mijn best doe, maar dat een zwangerschap, een tijdje eruit zijn geweest en alle nieuwe indrukken gewoon vermoeiend zijn.

Daarnaast moet ik nog 2 flinke werkstukken maken en nog wat stageopdrachten, nou mij kunnen ze bij mekaar vegen na die 10 weken. Maar ik ga het toch proberen zodat ik in september een diploma heb als ik mijn kindje krijg.

Anders kan ik denk ik fluiten naar mijn diploma en dat wordt denk ik een spijt voor altijd! Daarbij moeten normaal vrouwen tot min. 34 weken doorwerken en ik hoef 'maar' tot 32 weken. Zo denk ik maar bij mezelf en de tijd gaat altijd sneller dan je van te voren kunt bedenken...

Maar ondertussen heb ik het er ook wel zwaar mee.. Het is echt zwaarder dan je je van tevoren bedenkt. Mja.. Nu even doorzetten, er is niks aan te doen.

Gr.
    Carlien

5. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Hier ook iemand aan de studie.
    Vorigjaar zwanger van onze eerste uk, en heel toevallig in de zomervakantie bevallen. Na 8 weken ben ik weer 20 weken op stage gegaan wat toch wel pittig was. Ik was veel van huis en een band met de uk had ik amper. Voortijdig nog studeren was ook niet makkelijk ik was namelijk erg vermoeid. Heb ook veel lessen gemist en ook wat toetsen. Nu ben ik weer bij, maar.... ik ben weer zwanger en nu komt onze been in oktober wat wel een probleem is. Ik ga er een halfjaar uit en stroom dan in februari weer met onze groep mee. in principe mis ik dus niets maar baal er wel van want weet nog nog niet of ik mijn studiefinanciering moet opzeggen , en dan heb ik dus amper loon!

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook iemand..
    Bij mijn zoontje was ik bezig met mijn scriptie, en dat ging best goed. Had ook weinig last van kwaaltjes. Maar door wat andere dingen (ontslagen begeleider, geen snelle vervanging) heb ik het niet gehaald voor de bevalling. Na de bevalling stond mijn hoofd er echt niet naar. Dus uiteindelijk het stop gezet, en een jaar later een nieuwe scriptie begonnen.

Inmiddels staat er een datum richting eind augustus/begin september. En is nr2 in aantocht eind december.. Deze keer dus iets meer speling, een begeleider met vast contract, en wederom weinig klachten.

Wat je kunt doen: Ga eens een gesprek aan bij de studieadviseur, of nog beter de studentendecaan. Vooral die laatste heeft me goed geholpen met alle regeltjes en valkuilen.

7. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hier nog een studerende Mama! Begin van dit jaar zwanger geworden en heel veel gemist door misselijkheid en vermoeidheid. Nu ben ik wat dingen aan het inhalen, maar eigenlijk is dit jaar vergooid. Na wat goede afspraken met mijn docenten stroom ik gewoon volgend jaar in het 3e jaar in. Moet wel een achterstand wegwerken zeg... pfff... En bij de kleine in mijn buik heb ik ook nog een meisje van 3 rondlopen :D
    Liefs,

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hier ook bezig met mijn scriptie die niet wil vlotten... (3e studie)
    maar ja het moet nu ook maar eens klaar zijn!

Ik ben in september 1999 begonnen met studeren, in oktober 99 is mijn zoon geboren, in mei 2001 mijn dochter. Ik deed toen twee studies en dat ging heel goed. Maar ik bleek in 2001 pfeiffer te hebben en heb daar chronisch vermoeidheidssyndroom aan overgehouden. Dus tempo wat omlaag. 1 studie niet afgerond (wiskunde) maar geswitcht naar een andere opleiding, kon in het 2e jaar aan het werk en dat is niet zo handig geweest omdat ik een voltijdstudie deed. Vervolgens nog een boel medische problemen gehad (en nog twee kids) en enorm vertraging opgelopen daardoor. Maar goed... nu moet ik mijn scriptie afronden en door mijn zwangerschap vlot dat niet zo.
    Ben nu wel gestopt met werken, dat trok ik niet dus hopelijk zo weer energie. Daarbij ligt mijn moeder ook nog op sterven... dus allemaal niet makkelijk...

Waar doe jij je scriptie over?

9. Evelien1991

24 mei 2011
    60
    0
    0
    Ik was 18 toen ik onverwachts zwanger raakte. Op dat moment was ik pas begonnen aan de studie vroedkunde aan de hogeschool.Stoppen was absoluut geen optie want ik doe de studie graag. Ik kon net beter leren want ik kon alles mooi toepassen op mezelf. Ik wist wanneer iets fysiologisch of toch pathologisch was. Met de 1ste examens was ik nog maar 16 weken zwanger. Met de herexamens was ik 26 weken zwanger en 4 weken na de bevalling had ik alweer examens. Toen was de concentratie wel iets minder. Gelukkig had ik een goed resultaat.

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    wat toevallig, ik wilde hier ook net een topic over openen! Ik kan me ook absoluut niet meer concentreren. Zo jammer, het studeren gaat nu gewoon echt niet. Ik baal ervan omdat ik straks helemaal geen tijd meer heb om te studeren. Hopelijk gaat het over een paar weken weer wat beter...

11. Maia

Maia Niet meer actief

ik was ook zwanger tijdens mijn scriptie schrijven. Heeft me heel veel moeite gekost en ik heb vaak op het punt van stoppen gestaan. mijn docent heeft me stteds overgehaald door te gaan. uiteindelijk wel gehaald, maar minimaal, maar ik had toen de instelling gehaald is gehaald. maar ik vond het erg zwaar, kon mijn hoofd er gewoon niet bij houden

12. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vol verbazing lees ik mee.
    Studeren is zwaar, maar straks met en baan kun je ook niet zo de handdoek in de ring gooien. De 'baas' verwacht dat je gewoon je werk doet en dat je daarbij je best doet. Dan kun je toch ook niet zeggen ik heb even geen concentratie, sorry...???

Ik krijg wegens mijn zwangerschap geen contracts verlenging, dus ik kan deze zomer 'lekker op mijn gat zitten' Maar oh, wat was ik graag op mijn werk gebleven, ondanks dat het rete zwaar is.

13. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    @Me81, ik heb ook tijdens mijn zwangerschap gewerkt, en ik kan je wel vertellen dat het werk prima ging, maar studeren is iets heel anders. Beetje rare opmerking, al begrjp ik best dat je baalt van je contractbeeindiging.

14. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hoi meiden,

Ik ben zelf dan al wel heel wat jaartjes afgestudeerd, maar ik kan me wel voorstellen dat studeren en zwangeren geen optimale combinatie is. Ik werk fulltime en moet voor m'n werk veel lezen en me soms goed kunnen concentreren en ik merk ook dat alles nu wat minder soepel verloopt (en dat is een behoorlijk eufemisme ;)). Het fijne van studeren is natuurlijk wel dat je zelf je tijd redelijk kunt indelen (althans bij het schrijven van je scriptie), wat niet altijd het geval is wanneer je fulltime werkt.

Wat misschien kan helpen is als je probeert na te gaan welke uren van de dag je nog het scherpst bent en dan probeert deze uurtjes in ieder geval optimaal te benutten. Wees buiten deze uren dan gewoon lief voor jezelf en neem je rust, maar stort je in ieder geval een paar uur per dag op de scriptie. En dat alles nu wat langzamer en wellicht minder grondig gaat, dat moet je maar even voor lief nemen... Ik kan me voorstellen dat als je in ieder geval een paar uur per dag echt iets aan je scriptie doet, dat dit ook een gevoel van rust kan geven en wat stress wegneemt, waardoor je je misschien ook energieker gaat voelen.

Succes met de studies in ieder geval!

15. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    Hier nog een studerende mama, zit nu in het eerste jaar van m'n hbo en ben dus eigenlijk het hele jaar zwanger geweest! Opzich ging het prima, heb ook voldoende Credits gehaald om over te gaan naar jaar 2 dus daar ben ik wel erg blij mee!:)
    Alleen de laatste maand ongeveer vind ik het echt zwaar en is m'n concentratie ook gezakt tot het nulpunt..
    Was afgelopen maandag nog op school maar heb me wel voorgenomen dat dat voorlopig ff de laatste dag was! Wil m'n tentamens over 4 week eigenlijk nog wel gaan maken ( of ik ze haal is vraag 2) ;)
    Jij succes met je scriptie, ik zou wel echt ff proberen om door te zetten, dan ben je er van af en heb je je diploma op zak!

16. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    Best nog veel studerende mama's.. Leuk!

17. angel229

angel229 Niet meer actief

Respect voor de studerende mama's!!
    Ik heb de afgelopen 2 maanden een cursus (min of meer verplicht) aan de hogeschool gevolgd voor mijn werk. Waren 4 halve dagen en moet nu nog een keer een presentatie geven, maar laat mij die uurtjes maar werken. Dat is stukken minder zwaar! Doordat het niet zo lang duurde en toch weer mooi op je CV staat heb ik het zonder gezeur gedaan (begrijp me niet verkeerd) en ik heb de cursus ook zeer leerzaam gevonden.

18. sGaaphOofd

sGaaphOofd Actief lid

26 jun 2007
    144
    0
    0
    Ga er voor zou ik zeggen! Ik moet zeggen ik ben klaar in januari 2012 en heb al een kleine van 2 maar ik wacht even met de 2e tot ik echt klaar ben! Omdat ik nu al merk dat het veel energie is met een kleine hoe moet dat dan zometeen met een moeie kop!
    Maar heel veel succes en het komt vast wel goed.. ik geloof daar wel in!

19. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Hier ook de laatste loodjes, alleen nog mijn scriptie afwerken en dan ben ik geslaagd. Mijn examens zijn al achter de rug en daarvoor was ik geslaagd!

Ik heb het inderdaad ook af en toe lastig om door te zetten maar we zijn er bijna, komaan meid! Eens we afgestudeerd zijn wacht ons een leuke vakantie met een leuk beebje!!!

@ Me81: wat vind ik dit een misplaatste opmerking zeg! Wat jij misschien vergeet is dat veel studenten ook gaan werken terwijl ze studeren of hun scriptie schrijven en dat dat helemaal niet zo simpel is. Ik oordeel toch ook niet over jouw situatie? Als deze meid aangeeft dat ze het soms lastig heeft dan zal dat ook wel zo zijn voor haar! Remember, elke zwangerschap is anders voor elke vrouw??? Daarnaast vraagt zij ook niet om commentaar maar om verhalen van mensen die in dezelfde situatie zitten om eventueel tips te krijgen of ervaringen uit te wisselen...

20. Maia

Maia Niet meer actief

@me81: ik snap dat het vervelend is dat je geen contractsverlenging hebt gehad, maar ik vind mijn huidige baan toch anders dan het schrijven van mijn scriptie. Ik moest voor mijn scriptie bijvoorbeeld een paar boeken uit het osmaans (oftewel: oud Turks met een hele hoop arabische/perzische woorden) naar het nederlands vertalen en dat is 'gewoon' al een rotklus, laat staan toen ik moe, misselijk en weet ik veel wat allemaal was ;) dus ik snap je opmerking niet helemaal. met m'n huidige baan heb ik niet het idee dat ik dit probleem ga hebben tzt :)

Deel Deze Pagina