zwanger en studerend; wie ook?

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door vlindertje27, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik reageer heus niet 'zo' omdat ik baal van mijn contract. Duh.... ;)

Als je geconcentreerd werkzaamheden moet doen op het werk, je ook niet kan miepen.

Ik heb ook gestudeerd en weet dus wel wat dat inhoud. Maar op je werk zijn wellicht ook moeilijke zaken die concentratie vereisen. Zou mooi zijn als al die zwangere vrouwen zeggen "Nu ff niet baas, kan me niet focussen!"

Studeren kun je vaak nog in je eigen omgeving doen, in je eigen tijd. Sommigen zijn in de avond productief, anderen in de ochtend, je kan als je wil met je laptop je nest induiken. Dat het zwaar is zal best, maar dat is werken ook! En dan kun je ook niet zo de handdoek in de ring gooien, beetje doorzetten en doorbijten mag heus wel!

2. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook bezig met mijn scriptie. Wat een ellende! na mijn werk (onregelmatig, dus is al erg vermoeiend) nog achter de computer kruipen vind ik wel lastig. Vandaag kom ik bijvoorbeeld uit de slaapdienst en moet eigenlijk weer aan mijn scriptie werken. Maar de wallen hangen op mijn knieeen. Vandaag zal ik dus waarschijnlijk minder doen dan gepland/gewenst.

M81: en het is niet 'miepen' zoals jij het noemt. En met je laptop je nest in duiken klinkt erg denigrerend. Als je geen opstekers te melden hebt en alleen maar commentaar zou ik zeggen; typ dan niets.

3. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    me81: je kan wel gestudeerd hebben..maar je weet niet hoe het is om zwanger te zijn en te studeren. Gewoon studeren is echt een totaal anders verhaal. Daarnaast is het geen 'miepen'. Met mijn afstuderen draai ik sommige weken 40 uur+ avonden.. Ik heb meerdere malen gezegd dat afstuderen+stage+werken zwaarder is dan gewoon 36 uur werken in de week.
    Dit is een topic voor meiden om elkaar te steunen. Als je je er niet in kan vinden, kan je beter hier niet komen denk ik..

4. K1986

K1986 Actief lid

18 jan 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als eerste, Ode aan al de zwangere studerende, en natuurlijk aan al de studerende mama's!:D Ik vind het zo knap! ik heb helaas mijn studie even op een laag pitje moeten zetten vanwege andere redenen. Maar vraag me ook af of ik het uberhaupt wel gered had allemaal! dus petje af hoor dames!!! Elke zwangerschap is idd anders!, luister goed naar je lichaam! en succes meiden!!! respect voor jullie allemaal!

Liefs!

5. angel229

angel229 Niet meer actief

Het grote verschil met studeren en werken is, dat als je 36 uur per week werkt en je deur na werktijd dichttrekt ben je klaar! Thuis zul je nog wel e.e.a. in huishouden moeten doen (kan als je erg moe bent blijven liggen of daar hubbie laten doen), eten koken etc. Maar als je studeert moet je na school toch nog aan scriptie, verslagen etc werken. Dan zijn er ook nog de (a.s.)mama's die er in de avonden/weekenden nog een baan bij hebben. Dit is echt in mijn ogen vele malen zwaarder dan alleen werken.

6. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

22 nov 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Leuk om te lezen dat er meer meiden in hetzelfde schuitje zitten als ik (of gezeten hebben)...wanneer ik op de uni rondloop krijg ik echt het idee de enige te zijn. Oké nu kom ik daar niet zo vaak meer, alleen een bezoek aan de bieb of een afspraak met mijn scriptiebegeleider...maar toch.;) In ieder geval geeft het mij een hele oppepper te weten dat ik niet de enige ben! Dit neemt mijn kwaaltjes (mijn hormonen zitten mij vaak behoorlijk dwars, naast de vermoeidheid en concentratieproblemen) en denk vooral de frustratie omdat het schrijven van de scriptie niet gaat zoals ik het wil niet weg. Maar misschien leg ik ook wel de lat voor mijzelf veel te hoog, en moet ik gewoon tevreden zijn met een magere voldoende. Af is af! Als ik niet op tijd afstudeer loop ik het risico mijn baan te verliezen...pff gewoon stug doorgaan, elke milimeter is er ééntje dichterbij het einddoel!
    Kom op wij kunnen het, wij slepen ons hier samen doorheen!:D

7. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik denk dat dit heel mooi samenvat waarom het al geen 'miepen' is als iemand een studie gewoon al zwaar vindt... En dat staat dan nog los van een zwangerschap. Laat staan hoe het is tijdens een zwangerschap!

Heerlijk om na een dag hard je best doen op werkzaamheden die concentratie vereisen lekker naar huis te mogen en niks meer te hoeven! Je zal echter na zo'n dag nog eens van alles moeten doen aan verslagen, scriptie e.d. en met een beetje pech ook nog lappen tekst uit je hoofd moeten leren omdat er nog tentamens zijn die je moet halen. Omdat je baan er vanaf hangt en dus je toekomst, je financiën. Wat op zich niet onbelangrijk is met een kind op komst ;)

Dus wat doe je? Je probeert je te focussen en merkt dat het moeite kost. Maar je besluit wel om door te bijten en door te zetten. Je geeft alleen aan het best zwaar te vinden...
    Gooi je dan de handdoek in de ring?!?!

Mij zijn de zwangerschapskwaaltjes redelijk bespaard gebleven op wat misselijkheid en vermoeidheid na. Ik heb 36 uur gewerkt en daarnaast gestudeerd. Na één tentamen ben ik ermee gestopt voor een paar maanden. En dan heb ik nog de luxe positie dat mijn studie via de Open Universiteit loopt, waardoor ik volledig flexibel ben in het indelen van mijn eigen studierooster en tentamenindeling. En zelfs dat hield ik niet vol. Laat staan als ik had mee gemoeten in een opgelegd studietempo door een onderwijsinstantie.

Wat mij betreft alleen maar respect voor alle vrouwen die een studie volhouden tijdens hun zwangerschap. Suc6 allemaal, ik hoop voor jullie op goede resultaten!

8. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    fijn, zulke positieve, opbeurende woorden! :) daar hebben we tenminste wat aan..

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik ben hoogzwanger van Ties afgestudeerd en nu ben ik weer zwanger en werkend. Ik vond studeren veel zwaarder, omdat je verantwoordelijkheden zwaarder zijn. Niet op tijd klaar zijn kost immers bakken met geld, en met je baby is het lastig studeren dus je moet wel opschieten.

Dus me81, je weet niet hoe het is, ik vond zwanger afstuderen zwaar tegenvallen.

10. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Wat fijn, zoveel studerende Mama's!
    Ik wens jullie in ieder geval allemaal heel veel sterkte en succes! Ik had zelf gehoopt toen we 'zwanger gingen worden' dat ik het beebje wellicht in de zomervakantie kon 'plannen', maar ja... Beebjes laten zich absoluut niet plannen :p Nu mag ik dus bevallen als het jaar net is begonnen en vlak voor de 1e tentamenperiode :p Weg periode 1... Dan miss ik waarschijnlijk ook nog een goed stuk van periode 2, want dan is ons meisje net geboren (wallen op je knieen zoals ik net ergens las :D)...
    Ben benieuwd of ik er nog wat van ga bakken! Ik ga iig deze zomer goed vooruit proberen te werken! :D Miss helpt dat :D
    Ode aan de studerende Mama's!

Liefs Janneke

11. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn forum, je mag hier alleen reageren als je het eens bent met de 'rest'.
    Niemand hier kent mijn situatie en er worden wel aannames gedaan. Men schijnt te weten dat ik niet weet wat het is, zwanger studeren. Hoe kom je aan die wetenschap?
    En ik vind best dat het zwaar kan zijn, maar hey, niemand krijgt het hier kado!
    Maarre: Succes!

12. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Misschien moet je je afvragen wie er in de eerste instantie aannames doet zonder iemands situatie te kennen?! Goed om te horen dat je het 'best' vind dat het zwaar kan zijn, dat getuigt in ieder geval van een fractie begrip. Niemand krijgt het kado, maar dat heeft gelukkig ook niemand gezegd.

13. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk mag je posten als je het ergens niet mee eens bent. Het gaat om de manier waarop je tekst is gelezen (misschien niet eens zo bedoeld?). Op mij kwam je erg denigrerend over, alsof de studerende (a.s.)moeders niet eens even hun ei kwijt mogen. Je kan alles wel gaan bagatelliseren op die manier. Misschien kan je in de toekomst je woorden beter kiezen als je vind dat er te heftig op je wordt gereageerd nu. Dat is immers niet voor niets.

14. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man is aan de studie, naast zijn baan.
    Als ik hem al zie tobbe, want hij heeft immers een dochter van 15 maanden en een zwangere vrouw, dan wil ik niet weten hoe ik het had doorgebracht.
    Werken is heel anders als studeren, lijkt me! Ik ben niet zo'n studie bol:D

Dames doorzetten hoor, dadelijk een veel betere baan! Lijkt me wel stoer met een dikke buik mijn diploma ophalen.

15. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...

haha ja ik ben ook heel benieuwd hoe dat is.. begin september is mijn diplomauitreiking en ben dan zo'n 25 week zwanger..

16. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    #36 Lunacy, 27 mei 2011
    Laatst bewerkt: 27 mei 2011
    Hier nog een studerende mama in spé! Ik zit in het eerste jaar van een HBO-studie en ik voorzie eigenlijk vrij weinig problemen. Misschien denk ik te rooskleurig, maar ik ga na de zomervakantie niet volledig terug, maar alleen de twee vakken volgen die ik dit jaar niet heb gehaald. Ik kan m'n eigen tempo bepalen en de docenten zijn erg flexibel. Vervolgens ga ik in januari (dat zal ca. 10 weken zijn na de bevalling) weer volop aan de bak. Gelukkig houdt dat bij mijn studie in dat je ongeveer 6-10 uur per week aanwezig bent op school en de rest thuis doet. Valt mee gelukkig.

Ik zie helemaal geen beren op de weg, omdat je bij een vaste baan nog veel minder speelruimte hebt. Misschien is het wat harder proberen qua concentratie, maar ik vind het wel een goede motivator als ik m'n dochter een beetje stabiliteit kan geven door uiteindelijk een goede baan te hebben. Ik wil in ieder geval onder geen beding opgeven. Daar vind ik studeren veel te leuk voor! :)

17. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik krijg mijn diploma ook in september en dan ben ik uitgerekend;)..

Dus dat wordt wss de ooievaar te gelijkertijd met de vlag+tas voor de deur!:D

18. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.959
    126
    63
    zuid holland
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en wil echt absoluut niemand aanvallen of veroordelen hoor. Ben alleen erg nieuwsgierig naar jullie redenen. Waarom nu al een kindje als je nog zo zwaar in je studie zit. Het lijkt mij namelijk ook erg zwaar, dus vraag me af waarom jullie hiervoor gekozen hebben. Nog maals zeer zeker niet negatief bedoeld, maar alleen nieuwsgierig.

Groetjes

19. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    @Zafira,

Ik krijg die vraag zo vaak te horen en mijn antwoord is eigenlijk: "gewoon, omdat het kan!". Haha.

Maar ik denk dat de eerste 2,3 jaar van een studie minder zwaar zijn dan wanneer je een half jaar op stage moet of een scriptie moet schrijven.

20. K1986

K1986 Actief lid

18 jan 2011
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ zafira

in mijn geval heeft moeder natuur haar werk gedaan. het was totaal niet gepland. maar soms heb je niet alles in de hand! en word ik over 2 maanden mama!! :D sommige dingen gaan zoals ze gaan...

Deel Deze Pagina