Zwanger en trouwen wat zijn de voordelen??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shar079, 2 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    hoi hoi,

ik ben inmiddels bijna 30 weken zwanger, en hebben onlangs erkenning aangevraagd bij de gemeente, want wij zijn niet getrouwd.
    De vriendelijke vrouw die ons hielp, had vele tips maar ook een woord over trouwen. Nu hebben wij vorig jaar daar over nagedacht maar nog niks mee gedaan omdat het financieel gewoon niet haalbaar is. Daarnaast wil ik dolgraag trouwen, want het woord vriend vind ik persoonlijk op mijn leeftijd niet zo passend.

ik heb totaal geen idee wat er bij komt kijken bij het trouwen, wel informatie gelezen maar dat was te algemeen. ik wil graag weten wat de voordelen en nadelen zijn als je gaat trouwen en je krijgt een kindje.

ik hoop op jullie reacties te lezen,

groetjes.
    Sha

2. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Wij zijn getrouwd toen ik bijna 25 weken zwanger was en ik zou heg zo weer doen! Zie er geen nadelen aan. Ja je jurk misschien maar die van mij werd op maat gemaakt en een week van te voren nog aangepast. Wij hadden een vrij grote bruiloft en ik had het net zo gedaan als ik niet zwanger was geweest.
    Ja het was wel vermoeiend en ik had last van mijn bekken maar heb een geweldige dag gehad.

Maarja ik ben dan wel van mening dat je niet moet trouwen alleen om een zwangerschap. Vind dat een bruiloft iets moet zijn waar je over 10 jaar nog steeds met plezier naar terug kijkt en dan niet denkt: had ik maar.. Zus en zo gedaan. Maar dat is persoonlijk!

3. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Oh en juridisch gezien maakt het niet echt uit of je trouwt of niet. Kindje wordt automatisch erkend dan en na de geboorte hoef je niks te regelen maar zoveel werk is dat ook niet.

Of je er financieel op vooruit of achteruit gaat weet ik niet, heb ik geen verstand van!

4. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Je moet als je niet getrouwd bent na de geboorte het gezag voor de vader regelen via de rechtbank. Dit gaat redelijk eenvoudig via een formulier waarin de moeder toestemming geeft dat de vader ook gezag heeft over het kindje.
    Ik ben getrouwd met 30 wk zwangerschap. Ik zou het zo weer doen. Wij wilde al trouwen in het najaar maar hadden nooit verwacht dat ik in de eerste ronde zwanger zou zijn. Wij hebben de bruiloft toen vervroegd. Met als rede dat ik wilde dat het kindje binnen het huwelijk geboren zou worden ivm gezag van de vader. Wanneer je niet getrouwd bent (weet niet of dit ook bij geregistreerd partnerschap is) heeft de vader na de geboorte geen gezag over het kindje. Dit moet de moeder na de bevalling via de rechtbank met de vader aanvragen. De rede dat is dit perse wel wilde is de volgende.
    Mijn vriendin heeft tijdens haar Bevalling een hersenbloeding gekregen en heeft de eerste 48 uur na de bevalling kantje boord gelegen. Zij waren getrouwd dus gezag was geregeld. Gelukkig is zij er helemaal (bijna) goed uitgekomen.
    Maar met dat voorbeeld in mijn achterhoofd wilde ik perse dat mijn man het gezag over het kindje had al voor de bevalling. En dat wanneer het met mij mis zou gaan hij niet de ellende van het gezag zou hebben.
    Ik weet dat dit een heel extreem geval i geweest. Maar het gebeurd soms. En daarom hebben wij ervoor gekozen om alsnog te trouwen.
    Trouwen kan je zo duur/goedkoop maken als jezelf wil.

5. MrsP

MrsP Actief lid

14 okt 2011
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook niet getrouwd, hebben het daar wel over gehad, maar besloten om nog even te wachten. Met het erkennen van de vrucht (we waren er vroeg bij) gaf mevrouw van de gemeente aan dat het verstandig is om iets vast te leggen dat mijn vriend het gezag moet krijgen, bijv. d.m.v. een ingevulde gezagaanvraag met handtekening en kopie ID. Mocht het inderdaad misgaan bij de bevalling (ga uit van niet, maar je weet het nooit), dan ligt er in ieder geval vast dat mijn vriend het gezag krijgt. Ik heb zelf nu besloten om die papieren ingevuld klaar te leggen met een filmpje erbij, zodat het echt niet mis kan gaan. Bij deze mijn tip.. ;)

6. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Nog een ander punt. Als je getrouwd bent is je partner automatisch jouw erfgenaam mocht jij overlijden. Of andersom. Als je niet getrouwd bent is jouw erfgenaam jullie kind. Dit is via een testament bij een notaris te regelen dat jouw vriend jouw erfgenaam wordt. ( mocht je een testament gaan maken regel dan gelijk de voogdij voor als jullie beide overlijden. geld ook voor als je getrouwd bent trouwens )

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Formuliertjes invullen....da's het enigste!

-erkenning ongeboren vrucht
    - vast leggen van de achternaam van de eerst geborene (volgende kindjes van de zelfde ouders krijgen automatisch dezelfde achternaam
    - na geboorte gezagpapieren tekenen en opsturen.

Dat is het.
    En dat is het ook meteen wat je niet hoeft te doen als je getrouwd bent.

8. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hartelijk dank meiden voor jullie reacties.
    ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken, ik wil het dolgraag alleen zie wel voordelen in als je trouwt of samenlevings contract opstelt. maar ik zou dan persoonlijk liever willen trouwen.

alleen het budget laat het nu niet toe, maar ik wil ook eigenlijk voordat het kindje geboren is ,in het stadhuis trouwen het feest mag van mij jaren later komen boeit niet.

je hebt toch ook gratis trouwen? kan nu niet op de site komen, er is een onderhoud aan de gaande. wie heeft er ook zo low budget mogelijk gedaan met trouwen?

9. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

12 dec 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben afgelopen juli met 33 weken zwangerschap getrouwd! Mijn vriend en ik woonde al zo'n 2 jaar samen en wilde altijd al trouwen maar hadden er financieel niet echt ruimte voor. Nu er een kindje op komst was wilde we allebei eigenlijk wel heel graag alles officieel maken. Wij zijn low budget getrouwd, maar ik vond het fantastisch en zou het nooit anders willen (alleen misschien een hele mooie jurk zonder buik haha). Wij zijn op maandag getrouwd (gratis) en hebben het in de tuin bij mijn ouders gehouden in tenten. We hadden overdag zo'n 30 personen en 's avonds in totaal zo'n 60 tot 70. Ik vond het heerlijk om het zo intiem te doen met alle mensen die je echt dierbaar zijn! Wat had ik zere voeten en bekken (hele dag op hakken gelopen) en het was 30 graden dus mega opvliegers natuurlijk maar ik heb een dag om nooit te vergeten gehad! Het hoeft dus niet duur te zijn :)

10. WanneBeMommy

WanneBeMommy Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.211
    7
    38
    @shar79, als je nog voor je bevalling gratis wilt trouwen bij het gemeentehuis moet je heel veel mazzel hebben, wij wilde dat ook doen maar er staan gigantisch lange wachtlijsten daarvoor en toen wij in oktober bij het gemeentehuis waren stond het al vol tot eind februari.
    Dus daarvoor moet je wel snel zijn, en anders kun je altijd nog het goedkoopste moment uitzoeken bij het gemeentehuis, dat hebben wij uiteindelijk gedaan en klein feestje bij ons thuis gegeven met naaste familie (wilde graag getrouwd zijn voordat onze meid er zou zijn en hadden de financiële middelen niet om een groot feest te geven, vandaar op deze manier).
    Ik was bijna 34 weken zwanger en eigenlijk was de dag te vermoeiend voor mij, dus ik zou niet te lang wachten op het moment dat je nog wilt trouwen.

11. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Een samenlevings contract is iets heel anders dan trouwen hoor.
    Trouwen kan vaak alleen op maandagochtend grstis van 9 tot 10. Vaak zit dit al een tijd van te voren vol. Er zit behoorlijk veel prijsverschil tussen de dagen en de tijden. Maandagmorgen van 10 tot 11 zal ook niet heel duur zijn. Misschien kan je bellen naar de gemeente voor info en eventuele data die nog vrij zijn.
    Wij wilde ook lowbudget trouwen. Gaande weg is het een redelijk traditionele bruiloft geworden ;) incl jurk met sleep, feest etc.

Maar een leuk jurkje en een gezellige brunch met naaste familie en paar goede vrienden na het stadhuis. Of bij iemand in een grote schuur/ garage een feestje. Ook een jurk hoeft niet heel duur te zijn. Mijn jurk kwam uit een outlet en is vermaakt zodat mijn buik erin kon. Van mt 44 naar 36 met buik ;) voor 120 euro voor hrt vermaken. Wij hebben in onze vriendschapsring die wij al ruim 10 jaar droegen de trouwdatum laten zetten en dat is dus nu ook onze trouwring.
    Wij hadden wel een fotograaf maar het boek heb ik zelf gemaakt.
    Haar en make-up door een vriendin.
    En als je over een paar jaar toch nog een feest wil geven. Kan je dan ook groots uitpakken en het nu lekker klein houden.

Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat onze kleine man er dus eigenlijk bij was.

12. Mimime

Mimime Niet meer actief

Wij gaan maandag geregistreerd partnerschap aan!
    Hij heeft ons meisje erkend en krijgt binnen het geregistreerd partnerschap automatisch het gezag.

Omdat wij een bruiloft toch wel goed willen doen, kiezen we dus voor geregistreerd partnerschap.
    Gratis op maandag ochtend en smiddags hebben we wat vrienden en familie uitgenodigd bij ons thuis, om het te vieren.
    Dus, erg low budget. Ik heb wel een lange jurk gekocht van mamalicious, die was €65,- en mijn vriend een nieuw overhemd, hij heeft nog een praktisch nieuw pak.
    Hapjes en drankjes voor de middag.

Het enige dure wat wij doen, is onze 'goedkope' vriendschapsringen inruilen voor schitterende gouden ringen met onze vingerafdrukken. Later als we trouwen komt onze trouwdatum erin.

Heb er zo zin in!

O en waarom ik het perse wilde is niet alleen vanwege wat papiertjes invullen omtrent gezag, ik wil ook dat hij iets over mij te zeggen heeft als er iets met me aan de hand is, dat hij mijn erfgenaam is als ik overlijd (en beide ook andersom uiteraard), en dat we als gezin 1 achternaam hebben, in plaats van twee!

13. Evientje

Evientje Niet meer actief

Als je het gezag regelt na de geboorte omdat je niet getrouwd bent of geregistreerd partner, moet je hiervoor nog wel griffiekosten betalen. Afhankelijk van je inkomen heb je recht op korting geloof ik.
    Het is dan een wijziging van gezag, het juridisch loket kan je de precieze kosten volgens mij wel geven. Volgens mij is het niet gratis.

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Bij ons waren onze 2 dochters bruidsmeisjes :D
    Onze oudste was bijna 4 jaar en heeft onze ringen gebracht. De jongste kon net lopen en liep tijdens de ceremonie mooi wat rond.

Deze kabouter zal dus als enigste binnen het huwelijk geboren worden.

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Is niet duur....dacht 12,50.
    Onze kinderen kwamen er bij ons ook bij in en daar moesten we extra voor betalen.

16. zwendel

zwendel Niet meer actief

wij zijn ook gratis getrouwd voor de bevalling en hebben thuis een feest gehad van familie al kun je natuurlijk ook zelf thuis een eestje geven, zie het als verjaardagsfeest maar dan voor julie huwelijk. supergezellig en low budget :)

17. zwendel

zwendel Niet meer actief

oja en gewoon gemeentes in de buurt gebeld waar plek was voor de bevalling hahaha

18. Ddana

Ddana Actief lid

27 okt 2012
    181
    0
    0
    Den Haag
    Wij zijn ook lowbudget getrouwd want dat geld besteden we liever aan andere dingen. Voor gratis trouwen was de wachttijd te lang. Na wat zoeken op gemeente site kwamen we weg voor 170 euro voor de ambtenaar. daar mocht als we hadden gewild nog een zaal vol gasten bij voor hetzelfde geld! En er waren geen restricties qua dagen en tijden.we hebben het alleen met naaste familie en dierbaarste vrienden gevierd, eten daarna en huwelijks weekend in een huisje.
    mijn "trouwjurk"kwam van H&M en iedereen was netjes casual.

Voor de ringen hebben we "oud" goud met herinneringen om laten smelten. We droegen het nooit en nu hebben onze trouwringen voor mijn gevoel nog meer waarde. Ze staan nu voor een familieband in plaats van een huwelijksband. de arbeidskosten voor het laten maken waren rond de 300,-

Echt een Superleuke dag gehad en behalve erkenning en gezag hebben we eventuele erfkwesties nu ook geregeld.

19. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Trouwen (zelfs gratis) is meer werk en geld dan gewoon zo even erkennen en formulier bij het aangeven (wat je zoiezo moet doen) opsturen.

Wij hebben gewacht, ik wilde eerst wel trouwen zwanger maar ben blij dat ik gewacht heb tot we het goed konden doen en niet half half zeg maar, met ons zoontje erbij die ons de ringen heeft aangedaan (maakte het extra bijzonder!)

20. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zijn gratis getrouwd op maandagochtend met enkel 2 getuigen, een uurtje later zat ik gewoon weer op kantoor! We wilden graag in het buitenland trouwen maar dat gaf te veel rompslomp dus zijn we vooraf officieel getrouwd en een week later ceremonieel met een feest. Mijn ouders hebben het ook zo gedaan. Niet te lang wachten met aanvragen en als je niet gratis kan moet je even wat gemeenten in de buurt vergelijken, misschien kan je daar wel goedkoper terecht.

Wat betreft papierwinkel, wij zijn wel onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en hebben een testament laten maken, ook om de zorg over onze toekomstige kinderen te regelen. Dat kost wel aardig wat geld maar is niet noodzakelijk. Huwelijkse voorwaarden zijn vooral nuttig als een van de twee eeen bedrijf heeft of als er een groot verschil is in vermogen / schulden.

Als jeniet naar de notaris gaat en je feest pas doet als je budget hebt kan je echt wel goedkoop (bijna gratis) trouwen, ik denk dat we enkel betaald hebben voor een uittreksel van het huwelijksregister maar ook dat is Niet verplicht, we hebben niet eens een trouwboekje.

Deel Deze Pagina