Wat houdt het in dat je placenta "voor" ligt???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Puck1, 26 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Hoi, we zijn afgelopen maandag voor de eerste echo geweest en alles was prima, kindje bewoog goed, hersentjes zagen er goed uit, helemaal op lengte voor wat het nu moet zijn en lekker sabbelen op de vingertjes. zo super om te zien. Nu hebben wij een formulier meegekregen voor de VK en daar stond op: ligging placenta, voorligging. Wie weet wat dit inhoudt en of je dan wel normaal kan bevallen? Liefs Puck.

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik denk het wel. Het is altijd een beetje verwarrend, aangezien de term "voor" kan zeggen dat je placenta voor de baarmoederopening ligt, óf dat je placenta aan de voorkant van je buik ligt. Ik denk dat bij jou het tweede geldt, waardoor je misschien je kindje wat later voelt dan anderen. Als je placenta voor de opening ligt zou dit uiteindelijk een probleem kunnen zijn bij de bevalling, maar het gebeurd nog vaker dat je placenta nog verschuift.

Mijn placenta lag eerst helemaal bovenin in het topje, en is nu wat gezakt naar rechtsachter. Dit kan dus bij jou ook nog gemakkelijk gebeuren. Maar... vraag het de volgende keer even aan je VK, dan weet je zeker waar je aan toe bent!

3. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Aankomende maandag moet ik weer naar mijn VK en wou het dan ook vragen, maar dacht als iemand het nu weet!! Ben nl heel erg nieuwsgierig.

4. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Hoi Puck,

Misschien kan ik je vraag beantwoorden, ik heb namelijk hetzelfde!
    In principe wordt hiermee bedoeld dat je placenta aan de voorkant ligt, dus tegen de buikwand aan. Helemaal prima, enige wat kan zijn is dat je de baby iets minder duidelijk zal voelen door het extra laagje zeg maar. Ik heb daar helemaal geen last van, voel deze baby zelfs veel beter dan de 1e waarbij ik en laagliggende placenta had.

Enige probleem bij bevallen kan een laagliggende placenta zijn die voor de uitgang ligt, omdat beeb er dan niet langs kan, maar meestal schuift dit nog op aan het eind van de zwangerschap en geeft het geen probleem. Ik denk dat jij hem bij je buik hebt, maar vraag maar even na!

Fijn dat alles verder goed leek, dat is mooi nieuws!

Groet Merel

5. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    je placenta ligt aan de kant van je buik zal ik maar zeggen...
    Het zou kunnen zijn dat je de baby nu wat later voelt, of wat onduielijker {zoals ikke}
    verder niks aan de hand en is het heel normaal

Deel Deze Pagina