31 weken zwanger, vertellen vóór sollicitatiegesprek?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Teapot, 13 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teapot

Teapot Actief lid

3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan, ik ben echter nu 31 weken zwanger en zoek dus iets voor na mijn zwangerschapsverlof. Ik wil rond 1 april weer gaan werken en dan dus bij voorkeur bij een nieuwe werkgever. Nu ben ik benaderd voor een vacature, de recruiter belt me maandag terug om te horen of ik interesse heb. Dit heb ik zeker en wil dus graag een gesprek plannen. Echter is het dus zo dat ik lange tijd niet beschikbaar zal zijn, zal ik dit tijdens het telefoongesprek aangeven? Wellicht zoeken ze per direct iemand voor de functie en is het dus helemaal niet handig en zullen ze op voorhand al zeggen dat het niet past. Het voelt ook niet helemaal lekker om het niet te zeggen op voorhand. Aan de andere kant, misschien klikt het van één van beiden kanten wel niet of juist wel en maakt het helemaal niet uit...

Ik weet het niet. Wat zouden jullie doen?

Groetjes!

Soumayyaah vindt dit leuk.
  2. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat een potentiële nieuwe werkgever niet tot april op jou gaat wachten, dus je kunt maar beter eerlijk zijn tegen de recruiter. Dan kan diegene daar rekening mee houden en tijdig nieuwe vacatures onder je aandacht brengen.

Ik zou ook even wachten tot je verlofperiode om echt weer serieus te gaan solliciteren omdat de periode dan redelijk overbrugbaar is met innachtneming van een maand opzegtermijn.

famofthree, Hopsatee en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik zou het zeker aangeven. Zonde van jouw en hun tijd als de vacature per direct is. Heeft ook niet met je zwangerschap te maken, maar met het niet beschikbaar zijn voor werk.

Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.014
    2.374
    113
    Het is zo van de vacature afhankelijk. Ik ben hoogzwanger op gesprek geweest (niet verteld bij sollicitatie). Geworden en uiteindelijk pas 8 maanden later begonnen. Maar ook telefonisch kun je in ieder geval wel polsen per wanneer ze iemand willen hebben.
    Oh en mijn oud leidinggevende zei ooit: ik vind het niet erg om te wachten op iemand haar verlof. Als je goed bent en ik wil je, ben je ook nog goed na je verlof en de moeite waard om op te wachten.

5. FoxyDiamond

FoxyDiamond Bekend lid

23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik ben zelf leidinggevende en zou het wel op prijs stellen als ik dit soort informatie van tevoren zou ontvangen. Als ik namelijk op korte termijn iemand nodig zou hebben dan zou ik dus op voorhand al niet mijn tijd hoeven te verdoen met een gesprek als ik weet dat iemand pas over x aantal weken beschikbaar is. Ik zou het dus zeker aangeven.

6. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Absoluut aangeven. Als ze iemand zoeken die op korte termijn kan beginnen dan kunnen ze verder zoeken. Maar aks ze iemand zoeken voor in april dan zitten ze aan het goede adres (iets dat heel goed kan als je solliciteert in een markt waar juist veel vraag is naar specifieke krachten maar het aanbod zeer beperkt)

7. elita

elita Bekend lid

25 feb 2014
    720
    74
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou het ook melden. Zonde van de tijd die je ee anders insteekt als het om die reden niets zou worden.

8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
  9. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ben ook wel benieuwd. Ik zou tijdens het telefoongesprek gevraagd hebben wanneer de functie zou moeten starten.
    Mijn man heeft op zijn werk ook een sollicitante gehad die 7 maanden zwanger was. Het plan was dat een maand na het gesprek gestart zou worden. Het was veruit de beste sollicitante, het toenmalige personeel heeft nog even doorgebuffeld en na haar zwangerschapsverlof is deze sollicitante begonnen. Uiteindelijk 5 maanden later dan werkgever had gewenst, maar nu wel heel blij dat ze haar hebben aangenomen.
    Het kan dus ook goed uitpakken!

Roos32 vindt dit leuk.
  10. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.366
    2.836
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Oh ik ben ook benieuwd!

Ik heb zelf afgelopen april met 15 weken zwangerschap gesprek gehad. Niet van te voren verteld, terwijl ik met 3 maanden opzegtermijn zat en dus al wist dat ik pas na m'n verlof in januari zou kunnen beginnen. Aan het einde van het onwijs leuke gesprek heb ik het pas verteld. De week erop werd ik gebeld dat ze onwijs baalden dat ik pas volgend jaar kon beginnen, maar dat ik gewoonweg de beste kandidaat was en ze daar graag op wilden wachten. Ook al hadden ze eigenlijk direct iemand nodig. Dus over een paar maandjes begin ik daar eindelijk.

Roos32 vindt dit leuk.
  11. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Lastig hoor. Hoe is het gegaan inmiddels?

Ik zou telefonisch polsen per wanneer ze iemand nodig hebben. Maar op voorhand het niet vertellen nee.

12. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik heb zelf gereageerd op een vacature en daarin vermeld dat ik zwanger ben. Ben uitgenodigd op gesprek en nu mag ik ook een dag meelopen.
    Dus ik zou het gewoon al aangeven. Het gaat om je enthousiasme voor de vacature en je kwaliteiten, daar wil een goede werkgever echt wel even op wachten. Soms kunnen ze die periode prima overbruggen (in mijn geval gaat het om 16-18 uur dat is nog te overzien denk ik dan), of iemand aannemen voor tijdelijk. Je zou on ieder geval al ingewerkt kunnen worden zodat je na je verlof meteen aan de slag kunt.

Deel Deze Pagina