Stuitligging-zwanger op het eind

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Lynn77, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hoi hoi, zijn er ook meiden die net als ik, kindje in stuitligging hebben en zin hebben om hier te komen kletsen over de laatste weekjes? Ik vind het nml. toch wel erg spannend worden omdat kindje nog niet gedraaid is.
    Zou kindje wel nog zelf draaien, zal ik een draaipoging overwegen (mijn gevoel zegt nu nee), ga ik voor een stuitbevalling, of voor een ks?

Hoe vinden jullie het?
    Ben je zenuwachtiger omdat kindje in stuit ligt, of maak je je er niet te druk om?

Ik heb vrijdagochtend gesprek met de gyn, dus ik ben benieuwd wat zij ervan gaat zeggen. De vk stelde voor om, als de voorwaarden gunstig zijn, toch een stuitbevalling te proberen. Mijn vriend is zelf ook met een stuitbevalling geboren, dus het moet mogelijk zijn om normaal te bevallen...

2. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    hey hi..

Ik zag je reactie bij mijn topic...

lastig he.. hier nog steeds een bolletje bovenin..maar ik ook is ze erg beweeglijk.. soms gaat echt mijn hele buik heen en weer en zou ik zweren dat ze draait.. maar ja.. kennelijk dus niet..

Morgen om 9.30 moet ik in het ZH zijn voor de versie..vind t wel erg spannend.. de ervaringen zijn zo verschillend.. ik ga ze maar niet meer lezen..

Ik hoop nog steeds dat ze vanzelf draait..
    Op je knieen en handen gaan zitten zou de baby meer ruimte moeten geven om te kunnen draaien.. is geen gezicht, maar ik ga t vandaag maar s een paar keer doen.. je weet maar nooit..hihihihi..

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    hey meid
    ik ben nog niet zover als jij
    maar ons manneke ligt al bijna de hele zwangerschap in een stuit
    maar goed hij kan nog draaien, dus wie weet ligt hij op het eind wel ineens goed
    zou wel mooi zijn
    maar ik heb mijn keuzes al gemaakt mocht hij nog in een stuit liggen hoor.
    ik ga niet voor een draaipoging en voor een stuitbevalling
    ivm medische achtergrond ;)

tis nu even afwachten of meneertje nog optijd terug draait

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Ichtus en Caruli!

Spannend Ichtus, morgen de versiepoging...wat misschien wel positief is bij jou, dat je je kindje nog echt voelt draaien, mijn kindje draait niet meer de hele baarmoeder door, alleen op links en rechts draait kindje wat, en verder niet. Kindje heeft nu de hik, ik voel het onderin mijn buik, zoals altijd...
    Is dat echt zo van op handen en voeten zitten? En moet je dat dan doen als je kind heel druk is ofzo?

@Caruli: ik hoop voor je dat jullie kindje nog gaat draaien!
    Ik ben ook benieuwd wat mijn gyn gaat voorstellen, ook ivm met mijn medische achtergrond, heb geen idee namelijk in hoeverre een ks of een gewone bevalling beter zou zijn...

5. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hoi ik ben een ex stuit mama, bij mij kwam ze er pas met 37 weken achter. Weet nog dat ik de laatste 1,5 week met veel stress heb rondgelopen. Wel of niet draaien, wel of niet stuitbevalling, wel of niet meedoen aan een onderzoek, wel of geen placebo of echt pilletje nemen voor een eventuele draaipoging en natuurlijk wát ga ik doen als ik wel eerder ga bevallen...

Ja ik herken jullie gevoelens wel!
    Ik wens jullie meiden heel veel succes en sterkte de laatste spannende weken!

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hoi troeltje!

Hoe is het uiteindelijk bij jou gegaan?

Ik weet al heel lang dat kindje de stuitligging als voorkeur had, en vanaf week 30 is kindje niet meer gedraaid, toen had ik eigenlijk nog best wel het vertrouwen dat kindje wel zou draaien, maar nu inmiddels denk ik dus van niet...dus ik weet al wel een tijdje dat kindje in stuit ligt, ik heb er vnml. vorige week echt nachten van wakker gelegen (vnml. van het idee dat ik een ks moet en dat ik dan een week in z'huis moet blijven, en het herstel 4-6 weken duurt, de ks zelf vind ik eigenlijk niet eng, maar het proces daarna, daar zie ik wel erg tegenop)

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik heb van de 1e een ks gehad
    het herstel vond ik idd best tegenvallen
    maar ik was ook veel te snel weer op de been
    als ik nu weer een ks ga krijgen, ga ik me echt rustiger houden
    en lekker de kraamperiode in mijn bedje doorbrengen ;)

ben benieuwd meiden, of de beebjes nog draaien of niet

8. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    @ Lynn, uiteindelijk heb ik niet voor het onderzoek gekozen en dus ook niet voor de placebo e.d. (vond het idee een beetje eng eigenlijk).
    Draaien ging niet omdat de beentjes gekruisd voor lagen en de navelstreng verstrengeld zou raken en ik wilde absoluut geen stuitbevalling dus met 38,5 week werd mijn dochter met een keizersnede gehaald.

Voor de operatie een aantal dagen terug moeten komen in het ziekenhuis om nog een laatste keer de gyn te zien, naar de anestesist, mijn opname regelen, bloed laten prikken e.d. (vond het erg zwaar die laatste week! Maar kwam ook omdat ze er zo laat pas achter kwam denk ik...)

Operatie is me meegevallen, vond het alleen heel jammer dat ik in de uitslaapkamer moest. Herstel viel wat zwaarder maar mocht toch na 4 dagen naar huis. (2e na 3 dagen al maar toen heb ik een vreselijke terugval gehad, dus let op is mijn tip!)

@ Caruli, ik moet nu ook weer een keizersnede en ditmaal maak ik de 5 dagen vol in het ziekenhuis, wil niet weer volledig terug bij af zijn met het herstel na de KS van mijn zoontje!

9. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Bij mij zijn de randvoorwaarden voor een versie wel heel gunstig..

klein kindje.. veel vruchtwater.. niet ingedaald.. etc..en tis onze vierde dus de bm is wat ruimer..

Het op handen en knieen zitten is wetenschappelijk niet bewezen, maar de vk zei wel (en ook hier trouwens..heb bij vk hier gevraagd..) dat t wellicht kan helpen.. eigen vk zei wel en gyn ook dat t t beste is om zo te gaan zitten als beebje heel druk is.. dan geef je meer ruimte en kan t zomaar om tuimelen..

Met 32 wk heb ik nog een echo gehad ivm placenta previa.. dat was toen goed en beebje lag toen met hoofdje naar beneden.. nog niet ingedaald, maar wel mooi diep.. een week later bij de vk was t een stuit.. man wat kn je daarvan balen zeg.. ik kan me er maar moeilijk bij neerleggen..

De gyn gaf een slagingskans van 90 % in mijn geval voor de versie.. ik ben erg benieuwd, maar vooral erg nerveus..

10. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik duim voor je Ichthus!

11. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    THNX.. kan wel wat mazzel gebruiken...hihihihhi ;)

12. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @troeltje: bedankt voor je verhaal, zo kan ik toch ook wel een beetje meer te weten komen van wat me te wachten staat mocht het een ks worden.
    heb jij een ruggeprik gehad of een algehele narcose?

@Caruli:ik ben daar zelf ook wel bang voor dat ik ik veel te snel weer alles zelf wil doen, ik kan moeilijk uit handen geven, dat is ook één van de dingen waar ik het meest tegenop zie met een ks...
    Ik heb nu al alle kleertjes maat 50 en 56 ingepakt in een tas, want stel het word wel een ks, dan wil ik wel zelf alles hebben ingepakt, zie mijn vriend dat niet doen...die neemt geheid het verkeerde mee...

@Ichtus: wel fijn dat jou voorwaarden zo goed zijn, alhoewel ik me heel goed kan voorstellen dat je baalt dat kindje eerst wel goed lag, en alsnog is terug gedraaid...Hoop echt dat het morgen gaat lukken bij jullie!
    Nou mijn kindje wordt altijd druk als ik net op bed lig, dus vanavond maar eens naast mijn bed op handen en knieen dan maar :D

13. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Lynn, ik heb een ruggeprik gehad. Vond het wel ff eng maar vond het wel belangrijk om mijn kindje te zien voor zij weg zou gaan naar de kamer.

14. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ichtus: hoop dat ze de kleine dan nog goed kunnen draaien
    en idd een voordeel dat het de 4e is
    spannend hoor ;)

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @troeltje: ja kan ik me voorstellen, dat is ook waar ik over zit te denken als het wel een ks gaat worden, ik zou idd ook graag kindje gelijk willen zien, maar aan de andere kant ben ik banger voor de ruggenprik dan voor algehele narcose...

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    @ Lynn, ik was voor mijn KS ook bang voor de ruggeprik, bij 1 operatie ook bewust voor een algehele narcose gekozen omdat ik de ruggeprik echt niet durfde.
    Maar bij de geboorte was het voor mezelf geen optie om volledig onder narcose te gaan, ik was bang voor de bevalling maar vond het ook heel jammer dat ik het niet op zo'n manier mee zou maken (het baren zelf). Daarom wilde ik persee bij blijven zodat ik mijn kleine wel vast zou houden na de nodige controles, en ik moet zeggen ik ben ook heel dankbaar daarvoor!

Misschien moet je je angst met je gyn bespreken, misschien kan hij/zij wat wegnemen of kom je samen tot een juiste oplossing!

17. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ik heb bij de eerste en ruggeprik gehad.. geen ks, maar t duurde gewoon te lang dus moest ff bijkomen.. is me reuze meegevallen..ik was ook heel bang, maar t valt echt mee.. ik heb er niets van gevoeld!!!!

18. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Nee het enige wat ik als vervelend ervaarde (en dat was bij de 2e toen ik wél weeën had en een spoed KS kreeg, deze lag niet in stuit overigens) was dat ik voorover moest zitten met mijn rug bol terwijl ik weeën moest wegpuffen. Maar bij de eerste was dat ook geen probleem bij mij!

19. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Wat een schattige foto van je zoontje heb je trouwens ichtus!

20. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Thnx Troeltje.. tis ook een schatje..

Deel Deze Pagina