Zwanger en uitstrijkje??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lotte1986, 11 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Ik heb ongeveer 1.5 maand geleden te horen gekregen dat ik pap3a heb.

Ik moet in april weer een uitstrijkje. Maar nu hoor ik dat als je zwanger bent dat dat helemaal niet mag? De gyn vertelde me toen ook al, dat als ik zwanger zou zijn ik gewoon een uitstrijkje moest doen.

Is het schadelijk voor een ongeboren baby?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, een uitstrijkje is ongevaarlijk voor je kindje!
    Ze gaan met een wattenstaafje in je baarmoederHALS en niet in je baarmoeder... daar kunnen ze niet eens in komen door de slijmprop en de vliezen.
    En dan kan je weer zien dat ieder land een ander protocol aanhoudt.
    Idd in NL wordt in principe gezegd dat je geen uitrstrijkje laat maken ttijdens zwangerschap. Dit heeft grotendeels te maken met evt hormonale invloeden en de hogere doorbloeding van de vagina etc, dus je kunt evt wat sneller gaan bloeden vanuit de vagina.

In Duitsland wordt er sowieso al jaarlijks een uitstrijkje gemaakt (vanaf 20) en wordt er direct bij de eerste controle tijdens zwangerschap, meestal al bij een week of 7 een uitstrijkje gemaakt en ook bij de nacontrole wordt dat gedaan.

3. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Thanks voor je reactie!

Maar bij mij gingen ze met een eendenbek naar binnen. Ze duwden ergens op en toen zat er een hoop vocht in zo'n bekertje. Niks met een wattenstaafje..

4. Username

Username Niet meer actief

Een uitstrijkje is absoluut NIET gevaarlijk. Ik heb er onlangs ook nog een gehad. Geen probleem, je kunt gewoon gaan.

Edit: bij mij was het omdat ze de bloedingen niet kunnen verklaren. Ze vroegen zich af of er wellicht onrustige cellen waren die het veroorzaakten. Vandaar.

5. Username

Username Niet meer actief

En als de gynaecoloog je al zegt dat het gewoon kan... Hij of zij lijkt mij nou juist de persoon om je daar advies over te geven. Is er een reden waarom je aan het advies van je gynaecoloog twijfelt?

6. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Uitstrijkje kan geen kwaad, maar mocht je wel zwanger worden met die uitslag?

7. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Username omdat ik allemaal verhalen hoor van mensen die het niet mochten tijdens een de zwangerschap.

Danoek, ja was geen enkel probleem. Ze zijn er bij mij per toeval achter gekomen. Ik heb pcos en moest dus met hulp van het ziekenhuis zwanger worden. Vooraf doen ze altijd een uitstrijkje. Mocht gewoon zwanger worden. Mochten de cellen weg gehaald moeten worden was dit ook geen enkel pobleem.

8. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Dag, ik mocht het dus ABSOLUUT NIET! dat staat ook op het formulier overigens...ben je zwanger of de afgelopen zes maanden zwanger geweest dan GEEN uitstrijkje...

Ik was 29 sept zwanger, 2 okt werd ik 30...16 okt miskraam...maar toch mocht ik het ook niet doen.... nu weer zwanger dus mag het wederom nog niet doen...

1 voordeel, ik heb het al elk jaar dus jah...

9. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Mijn gyn zei ook gen uitstrijkje tijdens zwangerschap maar volgens mij was dat meer omdat de uitslag dan niet helemaal betrouwbaar zou zijn omdat er dan zoveel veranderingen in je lijf zijn.
    Ik zou ook tijdens zwangerschap weer moeten maar nu dus daarna.

Ik neem aan dat ze na die uitslag wel eerst vervolgonderzoek hebben gedaan voordat je zwanger werd????

10. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Nee hebben ze niet gedaan, was nog niet nodig, Moest gewoon ieder half jaar uitstrijkje. Als het in in april erger was geworden of het zelfde dan zouden ze de cellen weg halen ofzo. Heb de 24e echo dan toch maar even navragen.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, maar dat zijn volgens mij gewoon de formulieren voor het bevolkingsonderzoek (omdat je ook schrijft dat het op je 30e was) En dan doen ze het idd liever niet. Maar wanneer je al onder toezicht staat en een gyn zegt dat het gewoon kan....dan lijkt het me toch echt wel mogelijk te zijn.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De enige reden waarom het niet 'mag' tijdens de zwngerschap (voor het bevolkingsonderzoek), is omdat de uitslag minder betrouwbaar KAN zijn. Het uitstrijkje is dan moeilijker te beoordelen.
    Er is dus geen medische reden waarom het niet zou mogen.

Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap regelmatig bloedverlies. Door de gyn is toen gewoon een uitstrijk gemaakt. Gelukkig gewoon PAP1.

13. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    OK dit geeft me al meer duidelijkheid. Lijkt mij ook niet verstandig om te wachten met een uitstrijkje als het nu al pap3a is.

14. Jomy

Jomy Niet meer actief

Ik heb in juli ook de uitslag pap3a gehad en moest in januari terug komen, tenzij ik zwanger was. Nu ben ik zwanger en moet ik 3 maanden na mn bevalling weer terug komen...

Volgens mij is de reden dat het uitstrijkje niet tijdens de zwangerschap gedaan wordt omdat het dan geen goed beeld geeft op de uitslag ofzoiets...

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Je zwangerschapshormonen kunnen invloed hebben op de uitslag, daarom doen ze het meestal niet tijdens zwangerschap. Het kan echter geen kwaad. Als jouw gynaecoloog heeft aangegeven dat hij/zij het wel gecontroleerd wil hebben, dan kan dat gewoon zonder risico. Succes

16. Bootjekatootje

Bootjekatootje Actief lid

23 aug 2011
    471
    1
    18
    Kinderdagverblijf
    Hier mocht ik wel een uitstrijkje doen maar door zwangerschap kunnen de bloedwaardes veranderen.
    Wat niet mocht is het weghalen of op kweek zetten van weefsel. Dus ik ga na de zwangerschap weer opnieuw een afspraak maken.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor zover ik weet kan he inderdaad geen kwaad, maar kan inderdaad de uitslag minder betrouwbaar zijn. Bij het bevolkingsonderzoek wachten ze dus liever tot ruim na de zwangerschap. Dat is een preventief onderzoek en het kan in principe geen kwaad om te wachten.
    Als er al eerder verdachte dingen zijn gevonden, is wachten waarschijnlijk niet verstandig. Dus nemen ze het risico op een minder betrouwbare uitslag voor lief.

Ik zou gewoon het advies van je gyn volgen.

18. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap had ik ook pap3a. Mijn gyn wilde toen ook gewoon een uitstrijkje doen. De uitslag kan niet helemaal betrouwbaar zijn, maar volgens haar hielden ze rekening met de zwangerschap als ze de uitslag gingen bekijken. Ik kreeg te horen dat ik toen pap 2 had.

Bij mij is het trouwens hierna alleen maar beter geworden. Na mijn zwangerschap nog 1 keer pap 2 en daarna is het vanzelf naar 1 gegaan. Dat is nu nog steeds zo. Lijkt wel of mijn zwangerschap die stomme onrustige papcellen heeft vernietigd ofzo;)!

19. Nonma

Nonma Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.659
    116
    63
    Vrouw
    Marketing
    Amsterdam
    Een uitstrijkje mag wel, maar het heeft niet zoveel zin, want de waardes wijken tijdens een zwangerschap sowieso af. Ik kreeg een oproep omdat ik 30 ben geworden, maar ik hoef hier dus niet aan mee te doen, want het zegt niet zoveel. Maar het is niet gevaarlijk ofzo...

Deel Deze Pagina