14 juni is mijn laatste werkdag dus ik hoef nog maar 2,5 week te werken. De laatste 2 weken kost het me wel erg veel moeite, ik heb lichamelijk behoorlijk zwaar werk. Nu zit ik al even te twijfelen of ik zal stoppen of niet. Ik wil heel graag nog even volhouden, die 2,5 week zal zo voorbij zijn. Maar als ik naar mijn lijf luister dan laat die duidelijk merken dat ik ermee op moet houden... Ik vind het ook zo'n vreemd idee, om 4 maanden weg te zijn van m'n werk. Wat zouden jullie doen? Nog even doorbijten of naar je 'protesterende' lijf luisteren?
Hangt er een beetje vanaf. Je zou als compromis met je leidinggevende kunnen overleggen of je de laatste 2,5 week aangepast werk kunt doen. Dan maak je toch je werkweken vol en is het fysiek niet zo belastend.
Beide... Proberen vol te houden, maar niet ten koste van alles dus goed naar je lichaam luisteren! Kijk inderdaad of je in overleg aangepast werk kan doen door bijv. de zwaarste taken te laten vallen. En: ik weet niet op welke manier jouw lijf laat merken dat je er eigenlijk mee op moet houden?! Volhouden moet wel verantwoord zijn hè?! Bespreek je klachten dus evt. ook met je VK om te horen wat zij ervan vindt. Suc6!
Kijken of je inderdaad lichtere werkzaamheden kunt krijgen. Gewoon aangeven dat je het anders niet volhoudt. Weet je dat je bij en 8 urige werkdag recht hebt op in totaal een uurtje extra pauze? Misschien dat je dat in kunt zetten om tussen de werkzaamheden even een kort rustmoment in te lassen. Sterkte met de laatste loodjes!
Lichter werk doen is geen optie. Ik werk als enige van ons bedrijf daar dus ik heb ook geen collega´s die het dan even van mij kunnen overnemen. Het is dus echt; of ik doe het, of niemand doet het. Ik heb voornamelijk veel last met zware dingen tillen en bukken. Als ik iets zwaars op til krijg ik soms steken in mijn buik. Met bukken verlies ik erg vaak m'n evenwicht, ook omdat ik me niet altijd aan iets vast kan houden omdat ik mijn handen vol heb. En laat mijn werk nou voornamelijk uit tillen en bukken bestaan Als ik weet dat het echt niet 'schadelijk' is voor de baby en mijn lichaam is het niet zo'n probleem. Maar dat betwijfel ik..
Je mag eigenlijk helemaal niet veel en zwaar meer tillen he!! Jij hebt recht op aangepast werk wat aan een aantal richtlijnen voldoet, waaronder zeer beperkt bukken en tillen(google kan je heel veel vinden, onder zwangerschap en arbo o.i.d.). Als ik jou was zou ik overleggen of je ander werk mag doen, want dit is niet goed voor jullie. En als dit niet kan dan mag je gewoon de ziektewet in(daar heb je echt recht op hoor!!). Succes en denk goed aan jezelf en je kindje!!
Algemene richtlijnen tijdens de zwangerschap en in de periode van borstvoeding. Fysieke belasting in de zwangerschap Vanaf de 20ste week per dag niet meer dan: · 5 x 10 kg tillen · 25 keer bukken · 2 uur staan · 3 uur lopen · 5 x 15 treden traplopen Vanaf de 30ste week per dag niet meer dan: · 5 x 5 kg tillen · 10 keer bukken · 1 uur staan · 2 uur lopen Na de zwangerschap Belasting opbouwen tot 6 maanden na de bevalling, vooral tillen, dragen van lasten, duwen en trekken. Gehele zwangerschap tot 3 maanden na de zwangerschap maximaal 10 kg tillen. Mentale belasting Stress, agressie en ongewenste omgangsvormen: Tijdens zwangerschap: · stress beperken · agressie en ongewenste omgangsvormen vermijden Tot 6 maanden na de zwangerschap: Opbouwen van · werkdruk · deadlines · vastliggende wektijden na het zwangerschapsverlof · omgang met de doelgroep (agressie en ongewenste omgangsvormen) Staand werken Het is wettelijk geregeld dat u altijd even moet kunnen zitten als het werk het toelaat of als u hieraan behoefte heeft. Geluidsoverlast Tijdens de zwangerschap mag u niet worden blootgesteld aan schadelijk geluid (80dB maximaal gedurende acht uur per dag met eventuele pieken). Vooral het ongeboren kind is gevoelig voor schadelijk geluid. Aanpassen van arbeids- en rusttijden In de Arbeidstijdenwet zijn bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de arbeids- en rusttijden van zwangere en borstvoeding gevende werkneemsters. Een zwangere werkneemster heeft tot zes maanden na de bevalling recht op: · regelmatige arbeids - en rusttijden · maximaal 10 uur arbeid per dienst en gemiddeld 45 uren per 16 weken · extra pauzes (1/8 van de arbeidstijd) · een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank) of te kolven · geen overwerk of nachtdiensten · zwangerschapsonderzoek tijdens werktijd
Ik weet het niet zeker, maar heb wel eens gehoord dat als je in de ziektewet gaat, je verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof moet. Maar om op jouw vraag terug te komen ... STOPPEN!!!! Dit is echt niet goed voor jou en je kindje hoor. De dingen die je vertelt zeggen genoeg lijkt mij, je lichaam geeft het zelf al aan. Hoop dat je nog wat lichter werk kunt regelen bij je baas en anders toch in de ziektewet?
Ik wist dit nog niet eens? Heb dit lijstje nog nooit gezien... De verloskundige zegt dat het allemaal goed gaat met de kleine. Zij hebben eigenlijk ook nog nooit iets gezegd/gevraagd over mijn zware werk.
Ik wist dit ook niet hoor, via een omweggetje achter gekomen! Ik had op een site gelezen dat ik recht had op een voorlichting vanuit mijn werk(moet je binnen 2 weken nadat je verteld hebt dat je zwanger bent aangeboden worden), hier heb ik mijn werkgever op aangesproken en die wist dit eigenlijk niet. In deze voorlichting moeten de gevaren van je werk voor jou en je ongeboren kindje tijdens en na de zwangerschap EN de maatregelen die getroffen worden om de risico's te verminderen/ vermijden met je besproken worden. Aangezien ik er al vrij snel uit lag(kon niet meer op de groepen werken, zit in de zorg) ben ik hier mee bezig gegaan op 't werk. Toen heb ik via allerlei kanalen informatie en richtlijnen verzameld, hier kwam dit uit. Vooral via de ARBO arts en via de CAO van de gehandicaptenzorg veel gevonden, maar ongetwijfeld dat deze richtlijnen hetzelfde zijn in andere sectoren. Dingen die schadelijk zijn voor je kindje moeten gewoon vermeden worden en je hebt recht op heel veel dingen. Ik snap wel dat werkgevers niet zo "happig" zijn op deze info, helemaal niet op het verspreiden ervan, maarja het is eigenlijk wel een verplichting. Wordt volgens mij heel vaak niet nageleefd. Wist je ook dat je na je zwangerschap als je BV geeft recht hebt op veel "extra's". Bijvoorbeeld 1/4e van je werkdag om te kolven(daarnaast ook gewoon nog pauze!!). Moet je je maar eens in verdiepen, eigenlijk worden we heel goed beschermd
maar wat is dat dan voor werk? en hoe doe je dat dan sowieso als je met verlof bent? Neemt niemand het dan over? Kijk, 2,5 week is idd te overzien, maar beter is een compromis te sluiten oid. En anders: stoppen.... we kunnen moeilijk gaan zeggen dat je alle signalen moet negeren en door moet buffelen, maar dat heb je denk ik zelf ook wel gevoeld...
Mijn gyn was hier heel duidelijk in, (en ik ben zelfs al veel eerder de ziektewet hierom ingegaan...) Hij zei: Je bent maar een of een paar keer in je leven zwanger en werken kan echt je hele leven nog...stoppen dus en kiezen voor jouw baby en jezelf
Nog bedankt voor de reacties meiden. Ik kon helaas geen antwoord geven op wt voor werk dat ik doe.. wil graag anoniem blijven. Maaaaar, ik heb nog maar 1 dag en dan heb ik verlof Oftewel, ik heb het volgehouden, misschien niet heel verstandig maar vind het wel 'goed' klinken (+een tevreden baas)