zwanger en uitzendwerk

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by dolfijntjes, Jul 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfijntjes

Jan 21, 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zouden jullie doen?

Zit in de WW en begin binnenkort met een nieuwe baan. Baan is via uitzendburo met uiteindelijk de bedoeling van het bedrijf om mij in dienst te nemen. Het is voor minder uren dan de WW dus uwv vult mij nog een paar uren aan. Nu ben ik dus zwanger. Voorlopig hou ik m'n zwangerschap nog maar even voor me, maar uiteindelijk zal ik het toch moeten vertellen over een maandje of 3 ofzo. Ben erg bang dat ik direct na die mededeling te horen ga krijgen dat ik niet meer terug hoef te komen. Wie zit of zat er in dezelfde situatie en wil haar ervaring delen? Als ik tegen die tijd niet meer terug hoef te komen acht ik de kans erg klein dat ik voor mijn bevalling nog weer aan het werk kom. En precies rond de tijd dat mijn verlof ingaat eindigt mijn ww. Mijn verlof zal dus nog wel betaald worden door het uwv maar direct daarna zit ik zonder inkomen. Ook geen recht op bijstand want partner verdient wel maar alleen van zijn inkomen gaan we niet rondkomen. Vind het een enge situatie.

2. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ik zou het even voor me houden.. maar als je eerst via uitzendburo begint, dan blijft kans aanwezig dat ze van 1 op andere dag zeggen sorry, voor jou een ander

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Het hangt af van het soort uitzendwerk. Als je steeds verschillende korte klussen doet is de kans inderdaad erg groot dat ze je niet meer inhuren. Maar als jij bij een opdrachtgever komt te werken en "toevallig" in eerste instantie via een uitzendbureau krijgt uitbetaald, maar ze hebben wel de bedoeling je over te nemen, is de kans redelijk groot dat ze je aanhouden tot aan minstens het begin van je verlof. Of je daarna terug mag komen, hangt heel erg van het bedrijf af. Maar als je een beetje bent ingewerkt, je werk goed doet en ze zijn blij met je, zijn ze wel gek om je eruit te gooien alleen omdat je zwanger bent. Dan kunnen ze weer opnieuw beginnen!

Dus in feite hangt het gewoon af van je opdrachtgever/het bedrijf waar je uiteindelijk komt te werken. Het is misschien makkelijk om je te ontslaan als je via uitzendbureau werkt, maar het is ook vrij makkelijk om een tijdelijk contract niet te verlengen. Het enige wat echt zekerheid biedt is een contract voor onbepaalde tijd.

Ik werk op uitzendbasis op een tijdelijk project. Heb het met 12 weken verteld en het was geen enkel probleem. Werk hier t/m verlof en misschien mag ik na verlof terugkomen, maar dat hangt af of er dan nog werk is, omdat bij mij het project natuurlijk tijdelijk is.

Conclusie: ga er werken en maak jezelf onmisbaar. Als je dan vertelt dat je zwanger bent, zullen ze hopelijk alleen maar heel blij voor je zijn!

Share This Page