Wie heeft er ervaring met NIPT?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Binalo, Feb 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Binalo

Binalo Actief lid

Dec 3, 2014
    180
    0
    0
    Wie heeft er al een NIPT test gedaan of heeft er ervaringen mee?
    Ik kom in aanmerking voor de NIPT zonder vooraf de combinatietest in verband met verhoogd risico op Down.
    Ik vind het al bijna lastig om te typen, want de gynaecoloog zei dat het verhoogde risico maar heel minimaal was, maar toch. We hoeven dus geen combinatietest te doen.

Wie heeft er ervaring met de NIPT. De uitslag duurt lang he?
    En dan nu eerst nog een paar weken waren tot de test gedaan mag worden, ik moet wachten tot 11 weken..

Ik hoor graag jullie ervaringen.

2. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

Jun 15, 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb ervaring met de NIPT. Heb deze zonder verwijzing gedaan, dus dat is wel een verschil misschien.

Ik ben hier in Nederland naar een prikpost gegaan en zij hebben voor mij het bloed opgestuurd naar Antwerpen.

Ben de 20e geweest en de 30e 's avonds had ik de uitslag al.

Hoe ver ben je nu zwanger?

3. Samba

Samba Bekend lid

Dec 5, 2009
    659
    0
    0
    Wij hebben eigenhandig een nipt laten doen. Wij zijn hiervoor naar brussel geweest. Wij hadden dinsdag 30 december de test en maandag 5 januari kreeg ik al de uitslag. Maar geloof dat het standaard 10 dagen duurt. Succes...

4. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Ik heb hier vorige week een topic van geopend: Sjongejonge, nu is de combinatietest weer niet goed', ook hier te vinden. Heb ik best wat reacties op gekregen.

Bij mij uitslag combitest bij 13wkn: kans op Down 1:56 (gemiddeld voor mijn leeftijd 1:390). Omgerekend 'maar' een kans van 2%, maar het is niet de uitslag die je wil horen.
    Echo leek perfect in orde, bloeduitslagen echter niet zo best (bij mijn 1e mk waren de bloeduitslagen ook slecht, echter het hartje was al gestopt toen we echo wilden doen voor combitest).

Woensdag 28 januari NIPT gedaan bij AMC, ik wacht nog op de uitslag.

Spannende tijden, voor jou helemaal, omdat je ook nog naar die 11 weken toe moet leven, en dan weer wachten op de uitslag. :(
    Heel veel succes toegewenst!

5. Juffie2

Juffie2 Niet meer actief

Ivm eerder kindje met Down ook hier NIPT zonder combitest gehad. Super begeleiding in WKZ en na week had ik uitslag al binnen. Geen afwijkingen gevonden!

6. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Ik heb hem vorig jaar gedaan (op de dag dat hij werd ingevoerd ironisch genoeg) ivm verhoogd risico...ik heb hem laten doen in het LUMC. Ze zeiden geloof ik drie weken voor de uitslag maar ik had hem iets eerder (geloof 3 dagen eerder) met overigens een slechte uitslag. Begeleiding was prima verder in het LUMC...afwijking bleek later (vruchtwaterpunctie moeten doen) gelukkig alleen in de placenta te zitten en nu een gezonde dochter van 5 maanden! Een Wondertje!

7. Binalo

Binalo Actief lid

Dec 3, 2014
    180
    0
    0
    Dankjullie wel voorde reacties!

@Dunc Ik ben nu 8 weken zwanger.

Ik heb dus wel een verwijzing in verband met eerder kindje met Down en dat gaat via Utrecht WKZ. Hoe krijgen jullie de uitslag dan? Wel bij een arts?

En voor degenen die eigenhandig een nipt hebben laten doen. Mag ik vragen waarom jullie dan geen verwijzing kregen? Of hebben jullie dit zonder combinatietest gedaan?

@pechvogol Ik ga in jouw topic ook even kijken. Dankje.
    Spannend zeg dat wachten op je uitslag!!! Succes!!

@Juffie Fijn zeg, geen afwijkingen gevonden. Ik mocht volgens de arts ook voor de combitest kiezen. Leek mij dan overbodig om die ook te doen. Heb jij dus ook niet gedaan begrijp ik.

@Miepiemoos Tjee wat spannend zeg!! Dus zo belangrijk is bij een negatieve uitslag een punctie nog wel!

De nipt is een bloedtest. Maar van iedere eerdere zwangerschap slaat je lichaam stamcellen op. Dus ook van mijn zwangerschap met een Down kindje. Zou dat de nipt dan niet beïnvloeden?
    Had ik aan de gyn moeten stellen, maar bedacht ik me pas later.

8. Samba

Samba Bekend lid

Dec 5, 2009
    659
    0
    0
    Wij hebben dit idd zonder combinatietest gedaan. Wij kregen de combinatietest niet vergoed en aangezien die test een kansberekening is wilde we dat geld dan in de nipt stoppen. In brussel krijg je tevens een hele uitgebreide echo waar ze de nekplooi meten en ook naar softmarkers kijken.

9. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

Jun 15, 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb eerst de combinatietest gedaan en deze uitslagen waren eigenlijk gewoon goed. (1 op 1.700 en 2 keer 1 op 5.000).

Maar op de een of andere manier had ik een raar gevoel en kon in niet genieten van de zwangerschap, daarom besloten om de NIPT test te doen.

De uitslag kwam gewoon via de mail en ik heb geen arts gezien...

10. Juffie2

Juffie2 Niet meer actief

Uitslag kwam per telefoon en per brief, wkz belde me. Heel prettig. En ik heb dus ook zoontje met Down maar dat beïnvloedt NIPT niet!!!!

11. grl1980

grl1980 Actief lid

Aug 3, 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Wij hebben voor de nipt-test gekozen omdat deze veel betrouwbaarder is dan de combinatietest. Deze hebben we niet gedaan, dat is allemaal nog meer kosten en heeft geen meerwaarde.

Ik hoop dat de nipt voor iedereen beschikbaar wordt, dat telt ook een beetje mee met de keus hiervoor te gaan .

Mijn gynaecoloog gaf het als optie, vandaar dat we ook gewoon de verwijzing kregen. Wij zijn in her OLVG geweest. Let op dat je hier naar een groepsconsult moet, deze kan (zonder verwijzing?) ook geld kosten. De nipt krijg je alleen vergoed als de combinatietest 1:200 is of minder. Het enige nadeel van de nipt vind ik de kosten.
    Het groepsconsult kost tijd. En gaf niet veel nieuwe informatie maar moet blijkbaar vanwege het trident onderzoek. Wel bleek dat die gynaecoloog die het praatje gaf geheel achter de nipt staat en hem ook veel betrouwbaarder vind dan de combi. en hoopt dat het meer reguleer wordt ingezet over een paar jaar.

Ik wacht nog op de uitslag.Wanneer het bloed niet afwijkend is dan krijg je de uitslag via email. Als er een afwijking wordt gevonden belt de arts je op. 2 weken kan het duren.

Succes met je keuze!

12. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Ik ga as Maandag voor de Nipt. En slaap er nu al niet van ;) Wat een spanning he?!

13. Binalo

Binalo Actief lid

Dec 3, 2014
    180
    0
    0
    Dankjewel! Ik had dat ergens gelezen namelijk (tja soms lees je teveel he). Ben wat gerustgesteld weer.

14. Binalo

Binalo Actief lid

Dec 3, 2014
    180
    0
    0
    @grl1980 Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Ik had geen idee dat van dat groepsconsult..
    @Diazz Nou inderdaad wat een spanning!! Met hoeveel weken ga jij dan? Mijn gyn zei dat met 11 weken het beste was.
    Dus ik moet nog even wachten....

15. Juffie2

Juffie2 Niet meer actief

In welk ziekenhuis krijg je de NIPT? Dat groepsconsult is er nl in WKZ niet. Daar krijg je individueel gesprek en uitleg, dan een echo en dan nemen ze bloed af. En dan tussen de 1,5 en 3 weken krijg je de uitslag.

16. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Ik ben maandag inderdaad 11 weken. Net wel weer een echo gehad, en het zag er tot zover goed uit :)

17. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Ik heb as maandag de NIPT in het WKZ. Ik dacht dat ze puur alleen bloed gingen afnemen. Maar je krijgt dan ook eerst een echo?

18. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Misschien heb je het in mijn topic al gelezen, ik heb gisteren, na exact 2 weken telefonisch de resultaten gekregen van het AMC. Uitslag: niet-afwijkend (dus GOED). Onwijze opluchting natuurlijk!
    Ik heb de nipt trouwens wel pas met 13 weken gedaan, omdat ik ivm vakantie ook niet eerder dan de 13e week de combitest kon doen. Uitslag dus met 15 weken.

19. Juffie2

Juffie2 Niet meer actief

Ja ze willen uitsluiten dat je niet eerst zwanger was van een tweeling, want dat beïnvloedt de test. Dus je mag nog even fijn gluren naar je ukje!

20. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Oh fijn! Ik ben wel al eerder voor de termijnecho (4 feb) in het WKZ geweest. Maar hoop alsnog een echo te krijgen :D

Share This Page