Goeiemorgen, Mijn baas wordt binnenkort 65 en hij schat dit jaar somber in voor zijn bedrijf. Als het de komende maanden inderdaad slechter zal gaan, denkt hij erover om te stoppen met het bedrijf. Ik ben op dit moment 19 weken zwanger en zou eind mei met verlof gaan. Nu heb ik 2 vragen: 1. Hoe gaat een eventuele ontslag-procedure in dit geval in zijn werk? 2. Via mijn man hoorde ik van een bedrijf die op zoek zijn naar personeel en ik mocht op gesprek komen, ondanks dat ze van mijn zwangerschap afwisten. Bij mijn huidige (onzekere) baan heb ik nu een vast contract. Als ik nu van baan verander en ik zou bijv. in mijn proeftijd worden ontslagen, loop ik dan risico w.b. een uitkering? Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste Kimmie1983, Het gaat slecht met het bedrijf en je werkgever overweegt met de onderneming te stoppen. Hij vraagt dan bij het werkbedrijf een ontslagvergunning voor het personeel aan. De procedure voor het afhandelen van een dergelijke aanvraag vind je hier. Je werkgever kan je ook vragen met hem een beëindigingovereenkomst te ondertekenen. In dit geval is het belangrijk dat je de overeenkomst juridisch laat controleren zodat het recht op uitkering niet uitgesloten wordt. Als duidelijk is dat je het werk dreigt te verliezen verwacht UWV van je dat je zo snel mogelijk ander werk gaat zoeken. Bij een aanvraag voor een WW-uitkering wordt beoordeeld of je terecht van baan gewisseld bent en hoe het ontslag bij de nieuwe werkgever is ontstaan. Actuele informatie over ontslag vind je in deze brochure. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare