Hallo allemaal, Heb zojuist een telefoontje van de huisarts ontvangen en nu blijkt dat ik het streptokokken B bacterie met mij meedraag. De huisarts vertelde mij dat ik nu per se in het ziekenhuis moet bevallen en bij de bevalling een antibioticum via het infuus krijg toegedient. Ik heb meteen de verloskundige gebeld en die vertelde dat hier niets van waar was en dat ik gerust thuis mocht bevallen. Enige wat anders is, is dat ik extra in de gaten zal worden gehouden en ik best thuis mag bevallen. Alleen ik niet te lang mag rond lopen wanneer mijn vliezen zijn gebroken. Vervolgens heb ik het ziekenhuis gebeld voor een consult met een gyneacoloog om te kijken hoe of wat. De huisarts vertelde me namelijk dat ik waarschijnlijk zal moeten worden overdragen worden naar een gyneacoloog. Nu heb ik het een en ander gelezen op het internet en ben me rot geschrokken. Dat er zelfs kindjes overlijden bij de bevalling door deze bacterie. Maar dit was bij vrouwen die niet wisten dat ze deze bacterie hadden. Mijn vraag nu; zijn er vrouwen die al vóór de bevalling wisten dat ze dit bacterie met zich meedragen? Hoe is dat verder gegaan bij de bevalling? Hoe is het met het kindje afgelopen? Help me, ben enorm bezorgd..
hoi miraya ik ben ook getest op de streptokokken ik had deze gelukkig niet ik weet alleen dat als je te vroeg gaat bevallen dat het niet goed is voor het kindje omdat deze niet voldoende weerstand heeft maar een voldragen kindje moet het geen probleem opleveren maar als je meer info wil bel dan naar het ziekenhuis die kunnen je er meer over vertellen en zit je niet zo in de spanning verder succes met je zwangerschap
Bij mij kwamen ze er toevallig achter bij een urinekweek met 12 weken. Ik heb toen een a.b. kuur gehad. Rond week 32 moest ik opnieuw testen en deze test was gelukkig negatief. Als deze wel positief was geweest dan betekent dat bevallen in het ziekenhuis. Ik dacht 8 uur voor (vermoedelijke) bevalling en 4 uur een boost antibiotica. Het kindje houden ze dan ook nog een bepaalde tijd na de geboorte ter observatie. Het regelen van de antibiotica voor de bevalling is nog een heel gedoe, vooral als je een snelle bevalling hebt. Ik zou zelf persoonlijk bij een positieve streptococcen in het ziekenhuis willen bevallen, al was het maar voor de zekerheid.
Ook ik draag de streptococcen B bij me. Daar kwamen we achter toen ik met 34 weken weeen had. Ik ben gewoon thuis begonnen met bevallen( door een andere reden uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen). Ons zoontje deed het geweldig, ik ben met 40+1 bevallen. Mocht je kindje ziek worden dan weten ze waar het vandaan komt en kunnen ze gericht behandelen.Ons zoontje in om 5.12 geboren en wij waren om 10.00 gewoon weer thuis, geen reden voor paniek dus.
ik wist voor de zwangerschap al dat ik draagster was van streptokoken B. Ik hoefde niet perse bij de gyn op controle. Pas al ik na de 30 weken een blaasontsteking zou hebben en daar ook de bacterie in zat dan moest ik in het ziekenhuis bevallen aan de antibiotica infuus. Mijn kindje zou na de bevalling wel goed in de gaten moeten worden gehouden. Omdat als het verkeerd gaat dan gaat het ook heeel snel! Daarom had ik er voor gekozen om in het ziekenhuis te bevallen. Rond 30 weken zwangerschap bleek ik door te veel aan vruchtwater toch onder controle van de gyn te moeten. Toen ik 10 dagen overtijd liep werd ik ingelijd. Vlak na de geboorte bleek zowel ik als mijn zoontje koorts te hebben. ( dat is vaak het eerste symptoom dat de bacterie actief is ) Mijn zoontje werd snel naar de couceuse afdeling gebracht en daar preventief aan de antibiotica gelegd. Tegelijk werd er ook bloed afgenomen om te kijken of de bacterie in zijn bloed zat. Dit bleek na 3 dagen niet het geval te zijn gelukkig! Ik ben blij dat er zo snel werd gereageerd. Je zou maar net thuis bevallen zijn en je kleine moet gelijk na de geboorte met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht. Daar word je ook niet vrolijk van
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Ik ben wel een beetje gerust gesteld maar toch maak ik me zorgen om de bevalling en alles eromheen. Hoop dat alles goed zal gaan en dat ze me gewoon goed in de gaten zullen houden! Hoor/lees overigens graag nog andere ervaringen!
Ik ben ook draagster van de bacterie. Bij zijn ze erachter gekomen toen ze erop gingen testen toen bleek dat mijn vliezen vroegtijdig waren gebroken. Ik heb toen direct een antibiotica kuur gekeregen in tabletvorm. Toen de vliezen 4 dagen waren gebroken hebben ze de bevalling ingeleidt vanwege een risico. Tijdens de bevalling heb ik geen infuus gehad. en na de bevalling mocht ik met de kuur stoppen omdat het allen ter bescherming van de kleine was. In eerste instantie ging het goed met hem maar uiteindelijk heeft hij toch voor de zekerheid 7 dagen antibiotica gehad. Je kunt dus gewoon normaal bevallen en de risico's zijn niet al te groot als je niet te lang met gebroken vliezen loopt, maar dit laatste is altijd een risico. Wat betreft de zwangerschapsduur maakt het volgens mij niet zoveel uit. Max is met 36 weken en 6 dagen geboren en doet het super. Hopelijk heb ik je hiermee gerust kunnen stellen. en mocht er iets zijn, ze weten nu dat je de bacterie hebt en kunnen heel snel reageren als het nodig is. Heel veel sterkte met de laatste lootjes, Groetjes, Krissa