Zwanger en volgend jaar promoveren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door samkids, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

Hoi,
    waarschijnlijk ben ik zwanger (1 dag voor NOD, wel al licht duidelijk streepje, maar er kan nog vanalles gebeuren) en als alles goed gaat uitgerekend op 22 augustus.
    Vorige week heb ik mijn proefschrift afgerond en volgende week hoop ik een datum voor mijn verdediging aan te kunnen vragen.
    Als je een datum aanvraagt, duurt het tussen de 5 en 8 maanden voordat je daadwerkelijk kunt promoveren. 5 maanden zou kunnen, da's dan net voor mijn zs-verlof, maar wel met ontzettend dikke buik en waarschijnlijk moeilijk om een uur te kunnen blijven staan. Als het later wordt, zit ik dicht tegen of zelfs in zs- verlof en dat ga ik zeker niet doen. Als het pas over 8 maanden kan, dan ga ik het zelfs maar na mijn zs-verlof plannen denk ik, wat dan betekend dat het pas over een mnd of 10 kan wat weer vragen oproept bij collega's... Dilemma's. ;)
    Wat zouden jullie doen?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hmm, ik denk dat ik toch de datum gewoon zou aanvragen. Stel het is wel over 5 maand? Dan kan het prima, je kan dan best een uurtje staan ws. En dan ben je lekker wel gepromoveerd!
    En als het later blijkt te zijn en het lukt dan echt niet, kan je dat dat niet op tijd aangeven en alsnog een andere datum aanvragen? Je kan dan toch uitleggen dat je met zw.verlof bent?

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Gewoon net doen of je gek bent, en aanvragen. Voor hetzelfde geld had je nog niet geweten dat je zwanger bent en dan had je dat ook gedaan, toch?

Mocht je tegen die tijd het niet meer trekken ivm je zwangerschap is er altijd wel een mouw aan te passen, denk ik. En ik neem aan dat je ook zittend kunt promoveren, toch? ;) :) :)

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zittend promoveren is niet heel sjiek ;) Ik kan me voorstellen als ze dat niet prefereert.

Ik zou het gewoon aanvragen en kijken waar je terecht komt. Misschien kun je bij je aanvraag melden dat je zwanger bent en het dus heel fijn zou zijn als ze je over 5 maanden plaatsen?

Gefeliciteerd met je promotie trouwens. Welke universiteit en welk onderwerp?

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    ;) :) Dat snap ik, was ook een grapje, ik bedoelde meer van dat het uiteindelijk om de inhoud van je verhaal gaat, en niet om het feit of je zit, ligt of staat... :) Maar goed, ik ben ook niet gepromoveerd, en dat zal ook nooit gebeuren ,daar ben ik echt niet slim genoeg voor... :) :)

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.179
    2.302
    113
    Ik ben zelf ook afgestudeerd rond de geboorte van mijn oudste zoon. De dag voor hij geboren werd heb ik de definitieve versie van mijn opdracht ingestuurd. 6 weken na zijn geboorte had ik mijn verdediging. Dat was gelijk de eerste keer dat ik een hele dag weg was zonder hem.
    Op zich ging dat prima hoor. Ik heb zelfs nog vantevoren zitten kolven in de auto, haha. Ik was bang dat ik heel warrig en ongeconcentreerd zou zijn, maar dat viel mee. Het is tenslotte ook wel een onderwerp waar je echt heel veel vanaf weet, he. Het gesprek met de afstudeercommissie verliep vlotjes en duurde bijna een uur.

Ik zou gewoon nu de datum aanvragen. Als het lukt, kun je het mooi nog voor je bevalling voor elkaar hebben. En als het daarna moet, of tijdens je verlof, nou ja, dan is dat toch ook niet zo erg? Is ook maar een (halve) dag, dus dat overleef je heus wel, tenzij je net een week eerder bevallen bent of zo....... En in dat geval is het vast wel mogelijk om de boel uit te stellen tot een latere datum, lijkt me.

Succes in elk geval!

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hey! Waar ga je op promoveren?
    Kun je het bij de aanvraag niet melden? Soms kun je toch ook kiezen uit een aantal data?
    Ik weet dat het in Groningen altijd redelijk snel ging.

Ik wil graag een AIO baan als ik afgestuurd ben, maar ben nu ook zwanger. Ben heel benieuwd waar dat op uit gaat draaien.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ken een alleenstaande AiO die met een klein kind gewoon in 4 jaar is gepromoveerd :) Knap hoor daar niet van, maar dat biedt misschien hoop ;)

Mijn man was de laatste maanden van zijn promoveren 80 uur per week aan het werk. :confused:

9. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Een collega van mij is met 35 weken zwangerschap gepromoveerd. Ze wilde klaar zijn voor de bevalling.
    Als je dan niet kunt, kun je toch altijd nog afzeggen?

10. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Allereerst: gefeliciteerd!

Maar begrijp ik nu goed dat een belangrijk deel van je dilemma is dat het vragen gaat oproepen bij je collega's als je je verdediging pas over 10 maanden doet?
    Ik zou het gewoon aanvragen en verder doen alsof je gek bent. Het had ook gekund dat je er pas over drie maanden achter was gekomen dat je zwanger bent.

11. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Gewoon aanvragen! Een uurtje staan dat moet best kunnen in het einde van de zwangerschap. Desnoods rust je daarna 2 volle dagen uit, zolang je het maar gehaald hebt dan toch? Dan ben je er maar vanaf! :D

12. samkids

samkids Niet meer actief

Hoi meiden, dank voor jullie felicitaties en medeleven!

Nou, ik heb een datum hoor: begin juni! Als alles goed gaat ben ik dan 29 weken zwanger. In de zomer doen ze het niet, en ik had geen zin om tijdens mijn verlof te promoveren (wil dan echt volop kunnen genieten), dus volgende optie zou pas echt december zijn. Dat vond ik dan weer erg laat. En, zoals ik eerder zei, zou dat behoorlijk wat vragen oproepen.

Begin juni is waarschijnlijk 1,5 maand voor mijn verlof. Dan kan ik dus ook gewoon ongestoord me voorbereiden op de bevalling e.d. Maar ik sta daar dan wel met een dikke buik. Inmiddels maak ik me er minder druk om. We zien wel hoe het tegen die tijd gaat.

Ik ga overigens promoveren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Zolang je geen ernstige BI hebt of iets dergelijks komt het vast helemaal goed :) Veel succes!

14. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Proficiat! lekker gevoel dat het allemaal ingeleverd is! wel lange wachtijd zeg! (maar misschien wil je ook liever niet een tijdstip op maandaochtend 9:00 of zo?)
    Collega van mij is onlangs met 35 weken gepromoveerd. hadden ze heel elegante sta-kruk voor geregeld, zodat ze daar lekker tegen aan kon leunen. Misschien een idee om je paranimfen te laten regelen?
    Komt vast goed!

15. samkids

samkids Niet meer actief

Wow wannaBmum, wat een goed idee. En ook goed te horen dat ik niet de enige ben. Ik had het nog nooit meegemaakt, een zwangere promovendus. Dacht echt dat de mensen daar heel raar van op zouden kijken. Zou wel een beetje kortzichtig zijn, maar toch.

Als ik eerder wilde promoveren, kon het inderdaad alleen nog maar om kwart voor 10 's ochtends. Dat wilde ik mijn familie en vrienden niet aan doen met het risico op files naar Rotterdam. Ach, het is goed zo. Anders moest ik nu als een gek vanalles gaan regelen... ;)

Deel Deze Pagina