Ik heb een vraagje over een proefplaatsing voor 20 uur in de week. Mijn ww-uitkering is gebaseerd op 40 uur in de week. Stel dat ik word aangenomen op basis van een proefplaatsing. Krijg ik dan van het UWV nog steeds hetzelfde bedrag (4x 40 uur)? De intentie van een proefplaatsing is namelijk dat de werkgever mij na 3 maanden een baan gaat aanbieden. Is het de bedoeling dat ik dan nog steeds verder solliciteer naar een 40-urige baan? Stel je voor dat ik word aangenomen voor een proefplaatsing. 3 maanden proefplaatsing geldt dan voor juni, juli en augustus. Contract van 6 maanden geldt voor de maanden september, oktober, november, december, januari en februari. Ik ben eind december uitgerekend hoeveel zal mijn WAZO bedragen? 100% van het dagloon van mijn 40-uur werkweek of 100% van de proefplaasting 20-uur? Alvast bedankt.
Beste Sjakie22, Je krijgt nu een WW-uitkering voor 40 uren per week. Tijdens een proefplaatsing houd je recht op een volledige uitkering. Als je na de proefplaatsing een contract krijgt voor 20 uren per week, worden de overige 20 uren aangevuld vanuit de WW. Je moet dan wel voor 20 uren per week beschikbaar blijven voor werk en solliciteren. De werkcoach kan eventueel afwijkende afspraken maken over de sollicitatieplicht maken. Kijk op onze website voor actuele informatie over proefplaatsingen en over gedeeltelijk werken in de WW. Vier tot zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum, moet je bij jouw werkgever én bij UWV een Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Je krijgt dan twee WAZO-uitkeringen: op basis van het loon en op basis van de WW-uitkering. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare