zwanger en waterpokken/ervaringen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mhe, 17 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mhe

Mhe Lid

31 jul 2008
    23
    0
    0
    #1 Mhe, 17 feb 2011
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
    Hoi meiden,

ben morgen 6 weken zwanger en mijn zoontje heeft sinds maandag waterpokken. Het kan heel gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Ben bij de huisarts geweest en vertelde dat ik me niet zorgen moet maken. Bijna 95% van de van de bevollking heeft het gehad als kind voor de 15 jaar. Zul je net zien dat ik het niet gehad heb. Mijn ouders weten het niet voor 100% zeker. Maar ze denken van wel. Heb ook even contact gehad met de verloskundigen. Zei kon me meer geruststellen. Wel heeft ze me alvast bloed laten prikken en gelijk laten testen of ik immuum ben voor waterpokken. Hoor het alleen over twee weken pas. Ben wel heel voorzichtig. Handschoenen aan met verschonen en goed handen wassen. Graag hoor ik van jullie over jullie ervaringen.

erg onzeker word ik er van.

2. bumba

bumba Bekend lid

2 nov 2007
    791
    0
    0
    mha als je het zelf al gehad hebt kan het geen kwaad.
    Jammer dat je ouders het niet zeker weten. Staan er nergens kinderziektes enzo in een kinderfotoalbum? Met datum?
    Iig heeft het geen zin om zo voorzichtig te zijn. Waterpokken is een virus en hangt dus in de lucht. Heb je het niet gehad krijg je het binnen 3 weken.Heb je het wel gehad gebeurt er niets.
    succes.

3. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hier net de waterpokken bij mijn zoontje achter de rug. Mijn ouders wisten het ook niet zeker, maar als je niet supergeïsoleerd bent opgegroeid dan is de kans behoorlijk groot dat je het gehad hebt. Hier heb ik er zelf dus ook niks van gemerkt.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hier zei de huisarts precies hetzelfde tegen mijn vriendin, toen haar zoontje het had en ik net zwanger was.
    Hij zei, iedereen die in NL is geboren heeft de waterpokken in meer of mindere mate gehad.
    (wat een ei, ik ben niet eens in NL geboren, maar hij zegt wel tegen mijn vriendin dat ik me dus absoluut geen zorgen hoef te maken ;) )

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Grappig, ik kreeg juist te horen dat ik er beter mee kan oppassen omdat m'n moeder niet zeker weet of ik het gehad heb.
    Ik heb wel vlekjes gekregen, maar nooit blaasjes, dus tja... in hoeverre ben je dan immuun?

6. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ik vind het zoiezo gek dat ze zeggen dat het geen kwaad kan
    want volgens mij kan het wel kwaad tot de 16 weken zwangerschap..
    ik zal het eens opzoeken voor je ja!!

7. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Het virus brengt ook voor zwangere vrouwen een risico met zich mee. Wanneer je tijdens je zwangerschap besmet raakt met de waterpokken, kan dit schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Als de besmetting vlak voor je bevalling plaatsvindt, kan het zelfs zijn dat je kindje wordt geboren met de waterpokken. Neem dan ook onmiddellijk contact op met je huisarts of verloskundige, als je tijdens je zwangerschap in aanraking komt met het virus.

Als je nog nooit waterpokken hebt gehad en je komt er tijdens je zwangerschap mee in contact, krijg je varicella-zoster-immunoglobulinen (een antilichaam) toegediend om besmetting te voorkomen of deze af te zwakken. Als je desondanks waterpokken krijgt, wordt een behandeling met het antivirale medicijn aciclovir overwogen. Krijgt je waterpokken in de periode direct voor of na de bevalling, dan moet de pasgeboren baby een immunoglobulinen-injectie krijgen. Baby's die waterpokken krijgen tijdens de eerste maanden van hun leven moeten behandeld worden met aciclovir.

De medische wetenschap is momenteel actief bezig met het samenstellen van een vaccin voor kindjes uit de risicogroep en voor zwangere vrouwen die geen of te weinig antistoffen tegen het virus bij zich dragen.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Prikken ze daar niet ook op eigenlijk, of je anti stoffen hebt? Staat me zoiets van bij van de vorige keer.

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Niet standaard volgens mij, omdat er maar een heel klein percentage die antistoffen niet heeft.

10. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Maar ter geruststelling van TS, het is dus vooral een probleem als het rond je uitgetekende datum krijgt. En zo ver is zij nog lang niet.

11. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Nou nee, het is gevaarlijk tegen de uitgerekende datum EN tot 16 weken zwangerschap. Het kan dan ernstige afwijkingen bij de baby veroorzaken...
    Maar de kans is wel klein:

Áls zwangere vrouwen zonder afweerstoffen al worden geïnfecteerd met waterpokken (zeldzaam!), dan leidt dit slechts zeer zelden tot besmetting van de foetus.
    Afgezet tegen het zeer geringe percentage sero-negatieve vrouwen in Nederland, mag de over-all kans voor een willekeurige zwangere op het congenitale varicella-syndroom na contact met het waterpokken-virus tijdens de eerste 20 weken van de zwangerschap verwaarloosbaar klein geacht worden.

Verder:
    Het varicella-zoster-virus verspreidt zich via druppeltjes die uit de neus of mond van een besmet persoon in de lucht terechtkomen wanneer deze hoest of niest. Mensen in de omgeving ademen deze druppeltjes in. Waterpokken kan zich ook verspreiden via direct contact met de huiduitslag van een besmet persoon. Ook handen schudden of gezamenlijk gebruik van een handdoek of zakdoek kan tot besmetting leiden

De handschoentjes aan bij het verschonen alleen zijn dus eigelijk niet voldoende lijkt mij?

Toevallig belde mijn zus deze week dat mijn neefje het heeft en ik was 3 dagen daarvoor met hem in contact geweest. Gelijk mijn moeder gebeld en zij vertelde me dat ik het heb gehad toen ik een jaar of 1 was. Dan ben je voor de rest van je leven imuun.

Als je het niet hebt gehad kun je varicella-zoster-immunoglobulinen toegediend krijgen om besmetting te voorkomen (als dit nog lukt)...

Maar meid, als de verloskundige je gerust heeft gesteld en je bloed is geprikt, dan moet je misschien proberen het los te laten. Een mens kan veel hebben hoor!

Groetjes,
    Caitlin

12. Mhe

Mhe Lid

31 jul 2008
    23
    0
    0
    Hoi meiden, bedankt voor jullie reacties. Ben er ook niet zo meer mee bezig. We zien het wel. Mijn zoontje is bijna weer opgeknapt. Gelukkig. Is er behoorlijk ziek van geweest.

13. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Ik ben ook gewoon nederlands en heb toch echt nooit de waterpokken gehad en ben er echt wel heel vaak mee in aanraking gekomen.
    Heb een zeer oplettende moeder die dat echt wel bij hield.
    Nou kan het zo zijn dat ik wel antistoffen heb, maar ze gaan mij idd wel prikken erop als er ergens weer waterpokken uitbreken.
    Gelukkig ben ik de 16 weken al voorbij, want dan is het gevaarlijk voor je kindje.
    En dan is het idd gevaarlijk als je moet bevallen.

14. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Mijn dochtertje had dit ook toen ik zwanger was van haar zusje.
    Ik had geluk,ik had pas op mijn 17e waterpokken gehad,dus dat kreeg ik niet meer.Ook was ik de 16 weken gepasseerd(was toen al ruim 27 weken)want dan was het ook gevaarlijk voor de baby en natuurlijk het einde.Als je kindje waterpokken heeft en je gaat bevallen of ingeleid worden,dan moet je kindje bij iemand logeren(zo hebben ze mij verteld)......
    Hopelijk dat je het al hebt gehad.

Deel Deze Pagina