@Troeltje Ik heb ook lang getwijfeld, maar veel gelezen op de aanbevolen sites en toch besloten liever het risico te nemen van de prik dan het risico ziek te worden. Ik ben over de streep getrokken door het feit dat zwangeren sneller ziek worden (minder weerstand) en als ze ziek worden het vaak ernstiger verloopt dan bij iemand die niet zwanger is. Je hebt bijv eerder kans op een longontsteking. En ik heb dan nog een kindje van anderhalf (ook risicogroep dus), dus wil het ook niet op mn geweten hebben hem te besmetten.
Bedankt voor dit onderwerp, ik heb er op dit moment erg veel aan, omdat ik het een erg moeilijke beslissing vind. Het enige waar ik nog mee zit is dat onbekend is wat het vaccin (eventueel) kan doen op lange termijn. Zijn jullie daar helemaal niet bang voor?
Het gaat om een griepprik... het is niet een onbekend, nieuw en ongetest medicijn. Een vaccin bestaat uit een aantal componenten die er al jaren in zitten. Het is wel zo dat deze prik een 'adjuvans' bevat (die versterkt de werking)- maar ook daarvoor geldt dat het niet zo is dat deze niet afzonderlijk getest zijn. Grieppandemie.nl / Vaccinatie / Het vaccin / Veiligheid van het vaccin Onthoud ook dat het voor wel meer dingen geldt dat ze niet getest zijn op zwangere vrouwen, domweg omdat dat een type onderzoek vereist dat ethisch niet realiseerbaar is (wie wil er proefpersoon zijn in zo'n geval?). Het is een persoonlijke keuze. Ik had er ook enorm veel moeite mee, maar ik heb geen spijt van mijn keuze. Succes met het wikken en wegen
Bedankt voor je reactie. Ben alleen wel benieuwd wanneer het vaccin gaat werken. Dit is volgens mij voor iedereen verschillend. Als het een maand 3 duurt heb ik er niks aan...we gaan er maar weer eens verder over nadenken.
Ik heb de prik gehaald afgelopen week. Geen last van bijwerkingen gehad, alleen eerste nacht beetje vervelend op die arm te liggen. Eerlijk gezegd ben ik niet bang voor lange termijn bijwerkingen. Zijn toch vaak spookverhalen en wat al eerder werd geschreven, zo'n vaccin is niet zomaar uit de lucht gevallen. Mensen met veel verstand en ervaring daarin hebben het gemaakt en ik heb besloten daarop te vertrouwen. En bovendien krijg je het vaccin pas als je over de 3 maanden zwanger bent. Er zal nu toch niet ineens een armpje extra groeien? Heb er ook lang over nagedacht trouwens en bij mij was de doorslag het feit dat het kindje ook meer bescherming heeft na de geboorte nu.
Bij mij gaven 2 dingen eigenlijk de doorslag; de eerste was zoals eerder genoemd dat ik op de officiele site las dat ze wel van alle "ingrediënten" afzonderlijk weten dat het geen kwaad kan, alleen in deze combi is het nog niet getest binnen alle groepen. De tweede; wat als je de griep krijgt, de bijhorende koorts wat doet dat met het kindje en wat als je complicatie's krijgt? Het blijft een moeilijke keuze, ik heb wel gedacht aan eventuele langetermijn gevolgen, maarja dat weet je van de griep ook niet.. Bovendien werk ik in de zorg, met een doelgroep waar de griep hoogstwaarschijnlijk ook wel zal op duiken.. Succes voor degene die hun keuze nog moeten maken!
hallo dames ik heb woensdag de prik gehaald,en was er alleen een klein beetje beroerd van,donderdag verder ben ik toch wel blij dat ik t gedaan heb en wil eigenlijk niet denken aan de eventuele gevolgen. want als ik t niet had gedaan kon de griep ook verkeerd uitpakken. en als de minister van volksgezondheid t aan raad voor ons ,zal t vast wel goed zijn zie alleen een beetje op tegen de volgende ,ze doen best wel pijn eigenlijk groetjes
Na lang twijfelen hebben zowel ik als m'n zoontje van bijna anderhalf de eerste vaccinatie voor de mex.griep donderdag gehaald. Uiteindelijk gaven 2 dingen de doorslag: A) Ik heb niet alleen verantwoording voor de baby in m'n buik (waar iedereen bang voor is en ik ook evt bijwerkingen die op langere termijn er pas uitkomen....), maar heb wel ook een kindje hier rondlopen die ik absoluut niet wil laten opgroeien -in het ergste geval- zonder mama! B) Hij gaat naar het KDV en is constant ziek (we hebben een zware eerste 1,5 jaar gehad) dus kan zelf heel makkelijk aangestoken worden + evt z'n mama aansteken. Deze 2 gedachten -naast iedereen om me heen die zei DOEN> Gyn, HA (meerdere artsen) apotheker hebben m'n besluit gevormd. M'n zoontje is ook ge-ent (kan ik niet teveel over uitwijden, maar hij is afgelopen 3 weken een aantal x in het zh beland en ook getest op Mex.griep toen)...en dat was nog ff spannend ivm met z'n kippen-eiwitten allergie (zit in het vaccin)...maar we moesten langer na het enten blijven tot t shock gevaar geweken was. Zowel hij als ik zijn er niet ziek/beroerd van geworden, ik heb zelfs helemaal geen stijve arm (zoals ik veel hoor)kortom de prik zelf was een meevaller. Het is/was een moeilijke keuze is me de afgelopen 3 maanden zeg maar dagelijks bezig heeft gehouden. Nu ik het heb gedaan voelt het zo van: Het ligt niet meer in m'n handen, heel hard duimen/hopen dat het aan mij en m'n dierbare voorbij mag gaan nu. Mirre
Hallo, Ook ik heb me laten enten gisteren...Al heb ik wel tot op het laatste moment getwijfeld maar ben toch gegaan... heb tot zover geen last van bijwerkingen alleen blauwe plek gevoel... Hoop maar dat ik de goeie keus heb gemaakt... Wilma
Ik kreeg vanaf vanacht wat last van een zwaar gevoel op de plek waar de prik is gezet, soort van lichte spierpijn. en ik werd vanochtend wakker met een kleine koortsblaar (uitslag) terwijl ik dat al bijna een jaar niet had gehad... maar jah, ik ben er wel gevoelig voor dus of dat met die prik te maken had? haha... verder (nog) nergens last van...
Hier ook een blauwe plek-gevoel op mijn arm op de plek waar de prik is gezet. Had er met slapen wel last van, en verder ook als ik mijn arm veel gebruik. Maar dat is dan ook het enige tot nu toe... Voel de kleine ook lekker veel schoppen, net als anders, dus dat geeft wel een gerust gevoel!
Ik heb vandaag ook mijn prik gehad, gaat verder prima. Ook idnerdaad beetje blauwe plek gevoel aan de arm, verder prima in orde. Ik wist het al die tijd ook niet zeker, twijfelde zelfs na de prik nog, maar goed toen zat ie er al in, dus geen weg terug haha.. Volgens mij heb ik wel de goede keus gemaakt! Nou voelt het wel goed.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb nu, twee dagen na de prik, nog steeds een joekel van een blauwe plek op m'n bovenarm. Net alsof iemand me daar heel hardhandig heeft vastgepakt ofzo. Maar ja dat zal na het weekend wel weggetrokken zijn hoop ik.. het beurse gevoel is wel al wat minder dan donderdag en vrijdag dus hopelijk is dat goed nieuws! Ik ben in ieder geval nog steeds blij dat ik de vaccinatie genomen heb, erna heb ik geen moment spijt gehad.
je kunt op de website emea.europe.eu kijken ,daar kun je van alle vaccinaties de bijslutier bekijken, dan google je op de ingredienten, en kom je uit op wikipedia. zo izt er mercurium en kwik. niks geen indianenverhaal maar puur een bijsluiter...als jik jullie kindje mercurium zou geven zouden jullie boos worden, maar nu laat je het zelf in je lichaam spuiten. een hoeveelheid die bedoeld is voor een volwassene, dat gaat vervolgens door je placenta naar het kind. Hou liever je weerstand op peil en vecht tegen de ziekte (zoveel doden zijn er nou ook weer niet gevallen) dan kom je er ook nog eens sterker uit! Je weerstand wordt alleen maar sterker van een ziekte op zn tijd!
Even een reactie op laatste post.... Hier vind je meteen de bijsluiter... Voor pandemrix http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/D-H1N1%20single%20PDFs/PackageLeaflet/emea-pl-h832pu17nl.pdf Voor focetria http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/focetria/package_leaflet/emea-pl-h385nl.pdf Lees dus zelf voordat je je weer gek laat maken door deze laatste post... by the way het is een topic voor vrouwen die zich wel laten inenten... niet om weer paniek te gaan zaaien. (nee ben zelf niet zwanger, maar heb wel de prik gehaald) Groetjes Jollie
Zippie, dit topic was geopend voor mensen die de prik WEL genomen hebben. En zoals ik hier al een paar keer heb uitgelegd, het gaat om een kwikverbinding. Er zijn er meerdere, waaronder zwaar giftige, minder giftige... etc. Dat is ook ergens wel de bedoeling, want de toevoeging van Thiomersal, die overigens niet in alle varianten van het H1N1 vaccin zit (!), is juist als conserveringsmiddel, om contaminatie (vervuiling die mogelijk tot onoverzienbare gevolgen kan zorgen!) van het vaccin (het gaat immers om organisch materiaal dat er in zit) te voorkomen. Het 'toxicologisch' effect hangt af van 1. hoeveelheid en 2. soort verbinding. Dat geldt ook voor dingen die we juist wel innemen, zoals ijzer. Bijvoorbeeld: Van ijzer bestaan ook verschillende verbindingen, die zijn onder andere gebaseerd op de oxidatietoestand. Afhankelijk van het soort verbinding is ijzer goed opneembaar via de menselijke spijsvertering of juist niet. Zo heeft ijzerpoeder gemaakt van gemalen sleutel (even dom gezegd) geen enkel nut om in te nemen omdat het lichaam daar niks mee kan. En een teveel aan ijzer dat wel goed opgenomen wordt, kan in extreme mate (bv. als een kind een pot staalpillen eet) dodelijk zijn. En toch eten wij allemaal maar wat graag een vitamine pil waar ijzer inzit. Dat betekent NIET dat er geen risico's aan verbonden zijn aan die prik, die zijn er altijd met een medicijn, want je kan onverwacht allergisch zijn, etc. Maar de redenering 'er zit een stof in die klinkt als een giftige stof' gaat niet op. Ik krijg echt genoeg van dit soort interpretaties van bijsluiters/ingredientenlijsten, ben jij soms biochemicus? Heb jij medisch inzicht in wat die stof is en met welk doel het gebruikt wordt? Ik heb dit bericht nu wel drie keer overgetypt, gewoon omdat ik zo kwaad word van de hetze die er vooral op internet gemaakt wordt, die nodeloos veel mensen ongerust maakt die eigenlijk niet in staat zijn om het echt te beoordelen. Dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb. Ik ben overigens ook geen chemicus, maar mijn man is biomedisch onderzoeker in de chemische hoek.
Bravo, Evenstar! Overigens kan ik nergens een stof vinden (echt nergens) die 'mercurium' heet. Als we nou ook nog zelf stoffen gaan verzinnen... Ik denk eigenlijk dat Zippie gewoon een beetje onzeker is over haar keuze zich niet in te laten enten. Dat is jammer voor haar, maar het geeft haar niet het recht ons daarmee lastig te vallen. Er bestaan hier afdoende topics waar je je ei kwijt kunt, Zippie. Krijg je ook veel leukere reacties dan hier.
Trouwens, wikipedia is ook niet de meest betrouwbare website gezien die door gebruikers gemaakt word en iedereen er zomaar wat kan inschrijven!
Zo Evenstar! Goed gezegd Volgens mij vind Zippie het leuk om mensen te irriteren of zo, want gisteren of eergisteren kwam ze ook al met een verhaal. Dat WEL inenten was niet groot genoeg geschreven van mij geloof ik
Ik ben donderdag ingeënt tegen de mexicaanse griep. Heb lang getwijfeld maar toch besloten het te doen. Prettig dat er nu ook een topic is voor vrouwen die zich ook hebben laten inenten