Waar heb je dat gehoord/gelezen? Als het die arts was bij Pauw en Witteman, dan is die info niet helemaal correct.... En anders ben ik wel benieuwd waar je het gelezen hebt!
Hoi, Ik heb de mex. prik (Focetria) nu iets meer dan 3 dagen geleden gehad: De eerste dag had ik een licht stijve arm en toen nog een halve dag een licht blauwe plek gevoel op de prikplek. Ik heb geen andere bijwerkingen gehad. Mijn kindjes (nu 26 en een halve week) zijn net zo bewegelijk en reageren op mij, mijn hand en geluid. Oh ja, en de prik deed geen pijn hoor. Gewoon een klein prikje en echt geen botte naald @Chick111: Volgens mij komt het verhaal van pas vanaf week 28 je laten vaccineren van een arts uit het Slotervaartziekenhuis die in Pauw en Witteman dit zei. Er is inmiddels een brief uitgegaan van onder andere de landelijke huisartsen vereniging dat dit incorrecte informatie is en dat het gaat om vaccineren vanaf de 14e week, niet de 28e. Je kunt deze brief volgens mij nalezen op het topic "mexicaanse griep en zwanger hoe verder' in 'gezondheid'. Als jouw informatie ergens anders vandaan komt, hoor ik graag nog waar vandaan. En je huisarts raadplegen is natuurlijk nooit een slecht idee
De brief ook nog maar even Het ministerie van VWS, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) hebben in een gezamenlijke brief aan de redactie van het tv-programma Pauw & Witteman laten weten dat er in de uitzending van 4 november onjuiste informatie is gegeven over de Mexicaanse griep. De brief is op de website van het programma geplaatst. De brief Het ministerie van VWS de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) hebben met verontrusting kennis genomen van een aantal uitspraken over de Mexicaanse griep in het tv-programma Pauw & Witteman van 4 november. Met deze uitspraken wordt bij patiënten een verkeerde indruk gewekt van de wijze waarop alle betrokken partijen omgaan met de mexicaanse griep. In de eerste plaats werd gezegd dat zwangere vrouwen pas gevaccineerd mogen worden vanaf de 28e week. Het advies van de Gezondheidsraad, dat door alle huisartsen nagevolgd wordt, spreekt echter van vaccinatie vanaf de 14e week. De uitspraak dat alle kinderen met griepachtige klachten door de huisarts moeten worden gezien, is onjuist en kan juist tot onnodige belasting van de huisartspraktijk leiden. De Mexicaanse griep verloopt in het algemeen niet anders dan de gewone seizoensgriep. Ouders zullen afwegen of hun kind gewoon kan uitzieken of dat er hulp van de huisarts nodig is. Indien ouders ongerust zijn, zullen ze contact opnemen met de huisartspraktijk voor advies. Als het nodig is het zieke kind te onderzoeken, zal dat zeker gebeuren. Maar dat is niet nodig voor alle kinderen met Mexicaanse griep Ook werd de suggestie gewekt dat ongeruste ouders met de huisarts kunnen overleggen over het verstrekken van het vaccin aan gezonde kinderen. Huisartsen hebben vaccins ontvangen voor het vaccineren van de aangewezen risicogroepen. Gezonde kinderen horen daar op dit moment nog niet bij. Met deze oproep worden huisartsen onnodig belast met vragen en discussie over dit onderwerp. Tot slot werd aan het eind van de uitzending vermeld dat er geen centraal punt is waar patiënten terecht kunnen met vragen over de Mexicaanse griep. Weliswaar werd de huisarts als informatiebron genoemd, maar het ministerie van VWS heeft de website Grieppandemie.nl / Home in het leven geroepen, waar patiënten veel informatie kunnen vinden. Daarnaast kunnen patiënten hun vragen telefonisch stellen via de informatielijn 0800-1100 van Postbus 51
Ongelofelijk dat zo'n man bij Paul en Witteman allerlei dingen gaat vertellen die gewoon niet waar zijn!!! Maarja, on topic: fijn om te lezen dat zo veel meiden wel ingeent (gaan) worden!! Ik had alleen nog maar negativiteit gelezen hier op het forum....
@Vinkje: ik werk ook met gehandicapte kinderen, maar de kinderen waar jij mee werkt worden die wel ingeent?? Op de groep waar ik werk, tot nu toe nog niet. Alleen degene die een hartafwijking heeft. Ik moet de prik ook de 20e halen, wel spannend maar goed, als het maar iets kwaad kon geven ze m heus niet, toch?!?
Toen ik afgelopen donderdag bij mijn huisarts was, had hij het ook over vanaf 28 weken laten inenten. Toevallig ben ik a.s. woensdag 28 weken zwanger en ga ik vrijdag de prik halen. Voor mij dus op het goede moment... al heeft hij er niet bij gezegd dat je het voor die tijd niet moet gaan doen... Als je maar niet voor de 13 weken die prik neemt is er volgens mij niks meer aan de hand. Het kindje heeft na 13 weken alles al aangelegd en dan is het alleen nog maar aan het groeien in lengte en gewicht... maar goed, HA nogmaals bellen kan idd geen kwaad... bij mij spookt nu door mijn hoofd: over 2 weekjes moet ik een prik bij de vk halen tegen rhesus (negatieve bloedgroep)... kan dit wel samen vraag ik mij af? Zal toch wel... Manman, waar moeten we allemaal wel niet aan denken haha... Succes iedereen!
Na lang twijfelen heb ik toch besloten om me wel te laten inenten.Nu is het wel zo dat ik de dokter nog moet bellen en geen idee heb of ik dan op tijd ben.Hebben jullie trouwens een oproep gehad of moesten jullie er zelf achter aan bellen?
@ Saraatje: Ik heb zelf contact opgenomen met mijn huisarts en deze zei dat zwangere NA 13 weken ook in de risicogroep zaten en dus ook in aanmerking kwamen. Ik denk niet dat je te laat bent hoor want ze prikken ook afzonderlijk. Ik mag morgen voor de prik en ik hou iedereen hier op de hoogte.
Hoewel wel alle huisartsen zijn opgeroepen door het RIVM om hun zwangere 'klanten' (voor zover het hen bekend is) in te lichten over de mogelijkheid van de mex. griepprik, doen niet alle huisartsen dit. De mijne heeft dit bijvoorbeeld niet gedaan. Mijn man en ik hebben dus zelfstandig opgebeld en ik heb de eerste nu dus al gehad. Ik was bij hem ook de eerste die de prik kreeg toevallig.
Ik laat me ook inenten. Heb automatisch een oproep gekregen voor 18 november. En 9 december de 2e prik. Jammergenoeg kan ik bij m'n huisarts niet eerder terecht. Het liefste haal ik 'em morgen al @ Michelle2007: als ik jou was zou ik de prik gewoon gaan halen. De kans dat je koorts krijgt en niet lekker wordt is zó klein! En mocht je borstvoeding geven: je baby is dan automatisch ook beschermd omdat jij je antistoffen doorgeeft via de moedermelk. Het kan nog wel 2 weken duren voordat je bevalt. Ik moet er niet aan denken dat m'n pasgeboren baby de mg zou krijgen!
Nee, maar ik moet zeggen dat mijn man en ik wel ff vantevoren hebben uitgeprint hoe de vaccinatie in zijn werk ging met Focetria: is hier te zien: http://www.nvi-vaccin.nl/uploads/files/030_instructiekaart_focetria_staand.pdf Ik hou ervan om zelf dingen in de hand te hebben
ik had de info over pas enten na de 28e week op verschillende buitenlandse sites gevonden, toen zag ik t bij nova en paul en witteman idd. Maar nu ik die brief lees ben ik t spoor weer bijster. Volgens mn zus, verpleegkundige, kan ik ook maar beter wachten. ik weet t echt niet, je leest zoveel verschillende dingen die uiteindelijk dan weer op verschillende sites ontkracht worden. Hoe weet je nou wat waar is en wat niet???
Gewoon je eigen gevoel volgen...dat zegt mijn vk. Ik ga hem niet halen, maar respecteer ieders keuze. Ik denk dat je allemaal doet wat jij denkt dat het beste is voor je kindje.
Ik heb afgelopen vrijdag de eerste prik gehad. Heb wel getwijfeld maar berichtje in de Volkskrant die ochtend over een vrouw die 31 weken zwanger was, de mexicaanse griep kreeg en wiens baby vervolgens in de buik is overleden (hoewel helemaal niet zeker is dat dat veroorzaakt is door de mexicaanse griep), heeft me over de streep getrokken. Zowel mijn huisarts als mijn verkloskundige hebben mij de vaccinatie actief aangeraden. Ik heb tot op heden geen bijwerkingen ervaren.
Het zou je maar gebeuren dat je die griep hebt en je kindje overlijd in je buik mijn god dat lijkt me echt mega erg. Ik wil die vrouw ook heel heel heel veel sterkte toewensen. Bah.
Ik ga wel de mex griep spuit halen. Heb me aangemeld bij de huisarts maar helaas nog geen oproep gehad. Ik ga er morgen even voor bellen want die dat jullie allemaal al een datum hebben. En wil het echt zsm hebben. Want hier in de omgeving diverse met mex griep.
oh wat fijn een topic met mensen die allemaal de prik gaan halen! Dan lijkt de poll in gezondheid me eigenlijk toch niet accuraat want er zijn er uiteindelijk toch best veel die m wel gaan halen dan! Ik zou de prik het liefst morgen al halen, maar hier beginnen ze pas over een week met inenten. Ik hoop dat ik dan meteen maandag de 16e mag want dan ben ik al 36.5 weken zwanger en van mijn 1e was ik een maand te vroeg bevallen. Aan degene die vroeg of ze de prik nog met 39 weken moest nemen. Ik zou het wel doen. In veel landen geven ze ook net bevallen vrouwen de prik omdat je nog steeds risico op de complicaties zou hebben, maar in Nederland tot op heden nog niet geloof ik. Ik zou lekker de prik pakken nu je nog voorrang hebt. Dan geef je de antistoffen mee aan je baby via de borstvoeding!