Zwanger en werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door metans, 29 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. metans

    metans Actief lid

    28 aug 2014
    349
    112
    43
    Vrouw
    Heb me vandaag helaas moeten ziekmelden van me werk. Al het hele weekend ontzettend last van me onderrug gehad, vooral snachts doe ik geen oog dicht (plus 20 keer eruit om te plassen zucht) ben gewoon helemaal op.

    Ben op het moment 17 weken zwanger en meer ziek dan fit.
    Voel me hier wel erg schuldig over maar kan er helaas niks aan doen.
    Zelf doe ik ook fysiek zwaar werk (denk aan duwen, zware dingen tillen, trekken, sjouwen, staan, kou etc) merk dat ik aan het einde van de dag overal last van heb met vervolg harde buiken en buikpijn.

    Ga nu hoe moeilijk ik dat ook vind meer aan mezelf denken en aan de kleine. Alleen vind het het vervelend omdat veel mensen vinden/denken dat ik me aanstel. Vind dat erg lastig om mee om te gaan.
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Is het mogelijk om aangepast werk te doen? Of in elk geval een stuk minder te tillen of halve dagen werken?
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wat G89 ook aangeeft: is het mogelijk om vanaf nu aangepast werk te gaan doen?

    Ga in overleg met de arbo-arts van je werkgever. Vraag zsm een gesprek aan met de arbo-arts, niet om langdurige ziekmelding, maar geef bijv aan dat je graag zo lang mogelijk inzetbaar blijft... maar dan wel op een manier die ook voor jou lichaam juist is.
    De meeste arbo-artsen zijn wel meedenkend met zwangere vrouwen, zeker wanneer je lichamelijk zwaar werk moet doen.
    Maak je al gebruik van de geldende wettelijke regelingen? Zoals extra pauzes boven op je reguliere pauzes? Extra zitten, of juist een zittende werkplek ivm fysieke arbeid? Ik weet niet hoe je werk(plek) is ingedeeld. Een aantal van mijn collega's hebben normaliter alleen staand/lopend werk maar ivm bijv bekkenklachten hebben ze een deel van hun dag aangepaste omstandigheden, dus bijv een aantal uren zittende activiteiten.

    Ohja.... en makkelijk gezegd... maar voel je echt niet schuldig tov je omgeving. Je lichaam moet langer mee dan alleen die 9 maanden zwangerschap.
     

Deel Deze Pagina