ff gal spugen over het UWV

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door daphne78, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Pffff ik zit hier te trillen, ben kwaad en raak lichtelijk in paniek :oops:

Ik zit al een tijd in de ziektewet ivm zwangerschap/bevalling, hier heb ik gewoon accoord voor van de UWV arts.
    Nu kreeg ik dus 100% uitkering, mooi.
    Maar nu ben ik dom geweest (of slim het is maar hoe je het bekijkt), ik ben gaan werken om zo uit de ziektewet te komen, ook met medeweten van de UWVarts en psycholoog etc etc.
    Nu moest ik dus een overzicht geven van de gewerkte uren, heb ik in augustus al gedaan, en het laatste overzicht dus recent verzonden maar daar gaat dit nog niet over.
    De gewerkte uren moet ik logischer wijs terug betalen, ook geen probleem mee (alhoewel mijn geld is verdwenen en we geen rare dingen hebben gedaan)

Ik kreeg in december een brief dat ze de uitkering gingen corrigeren (hebben ze 2,5 mnd over gedaan), 3 weken later kreeg ik pas de rekening die ik binnen een paar dagen heb betaald (ik had 6 weken de tijd). Echter... nu komt het, ik krijg wekelijks overzichten van het UWV van salaris, die open ik niet meteen (mijn fout :oops: ), zat er op 2 januari een andere brief in... namelijk dat er eventjes bijna 900! euro bijkomt aan loonheffing ivm de loonheffing van dit jaar. (En ik heb in jan betaald en niet in december). Dit hadden ze van mij wel in de eerste brief mogen vertellen dan had ik het geld meteen overgemaakt en niet gewacht tot ik de rest van mijn administratie ging bijwerken.
    Nu mag ik dus eventjes snel 900 euro overmaken..
    (en met het oog op het feit dat ik sowieso nog zo'n 3000 euro moet overmaken omdat ik dat ook te veel heb ontvangen, waar dus ook een bedrag van 1100 euro bij zal komen ivm die loonheffing). Dus ik mag 2000 euro extra ophoesten, die ik leuk weer via de belasting zal terug krijgen hoor, maar ik heb dat geld niet, wij zitten met een kleine op komst waarvoor wij nog het een en ander moeten doen en dat kost ook geld. (En wij zijn hierop al aan het kijken hoe we zo weinig mogelijk kunnen uitgeven, maar omdat wij met kamer gebrek zitten moesten we dus ook eventjes een verbouwing doen om zo nog wel bergruimte te houden).

Voel me echt rot nu.. kan pas morgen bellen want ik vind het belachelijk, ik moet geld terug betalen wat ik nooit heb gehad en waar ik ook geen rekening mee heb kunnen houden. BAH! Was ik maar nooit gaan werken.. (vind het eigenlijk alleen maar van goede wil getuigen, maar heb er nu echt spijt van!)

Vraag me af of jullie dit stukje van me wel snappen hihihihi, beetje paniekerig geschreven in ieder geval. (Sorry hiervoor) Het is overigens geen zielig doen hoor, maar ik baal hier van.

2. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Ik denk dat ik het wel snap. Hartstikke balen natuurlijk...
    Ik vrees alleen dat het uwv dit niet anders kan doen dan zo. Als het over het jaar heen gaat (dus je betaalt in een ander jaar het teveel betaalde terug) moet je de loonheffing betalen, dat kunnen ze dan namelijk niet meer binnen het jaar verekenen. Dat geldt overigens niet alleen voor uwv maar ook voor je werkgever, als die jou ten onrechte een bedrag heeft uitbetaald wat in het volgende jaar weer moet worden terugbetaald. Eigenlijk ligt het dus neit aan het UWV maar aan de belasingregels. Het was wel handig geweest als je dit vantevoren wist
    Misschien kun je een betalingsregeling treffen. En: zo snel mogelijk je belastigaangifte doen!

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ik kan helaas pas belastingaangifte doen op het moment dat het UWV zijn gegevens op orde heeft, en ik verwacht dat dus nog wel een paar maanden duurt. En het leuke is dus dat wij hierdoor echt financieel in een probleem belanden (hihihi, hier ben ik dus bang voor, weet eigenlijk nog niet of het echt zo is, maar ik zie nu gewoon echt die leuke beer op de weg staan), voor iets wat we later weer terug krijgen van de belasting na aangifte (in augustus dus pas op z'n vroegst)

En betalingsregeling zal nu wel moeten, aangezien het netto loon dus ook minder is geworden.

En ik zag ook al dat zij verplicht zijn het in rekening te brengen, maar dit hadden ze ook al in de eerdere brief kunnen vermelden, zodat ik het een week eerder had overgemaakt. En dat neem ik ze wel kwalijk :) (eigenlijk meer een lach van een boer met kiespijn hihihihi, probeer mezelf weer terug te vinden, maar vind het eventjes moeilijk)

4. miriam25

miriam25 Fanatiek lid

9 jan 2007
    3.072
    0
    0
    cal center medewerkster
    ik kan me je heel goed voorstellen ik vind het uwv ook belachelijk doen
    bellen ze me op omdat ik in de ziektewet zit bij mijn werkgever en ze mijn uitgerekende data niet weten zeg ik nou jullie zijn te laat ik heb gister net mijn dochter levenloos te wereld gebracht o nou dan praten we niet verder boem de hoorn lag er al op.
    krijg ik twee weken later een bevestingsbrief over het gesprek welk gesprek! maar ja nog niet alles dus ik bellen en aangegeven wat en hoe allemaal sorry voor het ongemak we gaan het verwerken en je hoort van ons niks meer

wordt ik weer gebeld wil die man alles weten tot op het bot hoe het gegaan is met mijn zwangerschap tot aan de bevalling van danique waar dat was wie er bij was en vervolgens wanneer ik weer ga werken het is 4 weken geleden eikel

nu krijg ik een brief dat ze eind febr weer gaan bellen omdat ik dus nog ziek ben nou ik ben er ook helemaal klaar mee, zo'n grote organisatie kan helemaal niks bah bah bah

dus fouten maken ze te veel en te vaak

liefs miriam

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Miriam,
    Ik zou proberen een persoonlijk gesprek te krijgen met een UWV arts. Ik had eerst iemand aan de telefoon en die bleek er achteraf helemaal niets van te snappen. Die had maar wat opgeschreven. Toen ik bij de arts kwam zat die me met grote ogen aan te kijken, echt zo van "tuurlijk hoor jij in de ziektewet ivm bevalling" maar dit verhaal ken ik niet. Hij had van alles lopen verzinnen.
    Die arts was echt veel prettiger om mee te praten...

Nu weer verder met mijn verhaal..
    Leuker wordt het niet eigenlijk.
    Want het bedrag wat ik nu dus te veel moet betalen, dus nu 814 euro en dan over een tijdje nog eens een mega bedrag (zal nog hoger zijn) krijg ik dus pas met de belastingteruggave van 2009 terug, dus augustus 2009 krijgen we een leuke som van de belasting. Jammer alleen dat we dat nu moeten dokken (hoe is de grote vraag, want ik zie even niet zo goed hoe ik het moet doen allemaal). Vraag me nu wel iets af, normaal als ik dit geld opzij zou zetten dan krijg ik er rente over... nu kan ik het niet opzij zetten, ik moet het onterecht betalen aan het UWV, en indirect de belasting, kan ik dan rentevergoeding vragen? (andersom zouden ze dit geintje ook flikken)

Moraal van mijn verhaal...
    Toon gewoon niet je goede wil door te gaan werken als je werkeloos bent en dus door het UWV betaald wordt ivm zwangerschap/bevalling. Ga of werken als je echt een overeenkomst hebt, maar noooooit via een uitzendovereenkomst! Dit brengt meer ellende mee dan je lief is.

6. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    daphne,
    heb je inmiddels een betalingsregeling getroffen?
    Anders kun je misschien afspreken dat ze iedere maand met je loon en bedrag inhouden?

7. pacific

pacific Actief lid

22 mei 2007
    374
    0
    0
    Almere
    De belastingdienst betaald je rente als je nog iets terugkrijgt. Dit is meestal een hogere rente dan je op een gewone rekening krijgt dacht ik.

8. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Jajaja lang leven het UWV. Ik kan ook nog wel een boekje over ze opendoen. Sinds september ben ik uit de ziektewet. Toen is dus ook mijn uitkering gestopt. Nu hebben ze in november, zonder enige aanleiding, mijn uitkering weer gestart. Ik heb het geld direct teruggestort en brieven gestuurd, maar hier wordt gewoon niet op gereageerd. Heb twee maanden lang iedere week geld gestort gekregen... en steeds teruggestort...BLEEH

9. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik wil je niet aanvallen maar vindt het niet handig dat je en een uitkering hebt gekregen en bent gaan werken, dus heb je die uitkering inderdaad onterecht ontvangen, of heb ik het nou niet begrepen? ik zou nooit gaan werken als ik al een uitkering krijg. ik hoop dat je er toch uit komt, bijv met een betalingsregeling. succes!

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Krokus, ik ben in overleg met het UWV gaan werken. Ik ben begonnen met 10 uur per week, en dat ging ik opbouwen naar 28 uur, dus dan heb je nog recht op 40 uur- het gewerkte aantal uren uitkering.

Dus zij wisten hiervan af voor ik ben gaan werken. Dat het niet handig is, tja.. dat weet ik nu ook. Maar ik vind het ook wel van goede wil getuigen, ik wilde wel werken maar meer lukte gewoon niet. Liefst had ik helemaal de ziektewet niet in gewillen, maar ja... soms loopt het leven even iets anders... (uwv arts vond het ook een goed plan dat ik werkte, alleen administratief is dit dus idd af te raden)

De bedoeling was dan ook dat ik steeds meer ging werken en minder uitkering nodig zou hebben. Alleen is het een beetje anders gelopen.
    En ja, ik heb de uitkering onterecht ontvangen, en moet dus terug betalen. Daar gaat het mij ook niet om (behalve dan dat zij er 3 maanden over doen om te berekenen wat ik moet terug betalen), maar meer dat ik nu 'eventjes' zo'n 2000 (of nog meer) EXTRA moet betalen, wat ik onterecht moet betalen, en dus in 2009 pas terug kan krijgen.

Groetjes Daphne

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi ff vraagje over UWV vandaar dat ik hem ff hierin stel:

Ik ben in nov halkve dagen gaan werken, geld krijg ik gewoon via mn baas etc. Heb wel een brief gehad met info van UVW mbt loon etc, dat zou allemaal via mn werk geregeld worden.

Heb me er dus niet druk om gemaakt verder, krijg immers gewoon loon.

Nu ben ik vanaf 11 jan 100% thuis, heb nog niets gehoord van UVW,ga zelf ff bellen omdat verlof inmiddels in is gegaan en je dan weer uit de ziektewet gaat, toch?

Maar nu komt het:, ik hoor her en der dus verhalen van mensen die ineens veel geld terug moeten betalen aan UWV omdat ze het dagloon fout hadden geschat etc.

Nu ga ik ineens stressen en denk ik: waaah straks krijgen wij ook ff een rekening.

Is het handig om nog ff dingen te checken bij het UWV, of kan ik het gewoon zo laten voor wat het is en er vanuit gaan dat alles met mn werkgever etc goed geregeld is qua vergoeding etc :rolleyes:

Sorry voor misschien een hele domme vraag, maar word wel ff onzeker van die hoge rekeningen.... :rolleyes: :oops:

12. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Mili, na mijn rekening (en komende rekening) zou ik voor de zekerheid even een belletje wagen naar het UWV, baadt het niet, het schaadt zeker niet...

Ik denk wel dat het meevalt met inschatten van je uurloon omdat je gewoon in loondienst bent, dit is vooral als je werkeloos bent, dan is het allemaal lastiger voor het UWV (en dus uiteindelijk voor jezelf). Als je werkeloos bent dan pakken ze een gemiddeld dagloon van een bepaalde tijd, dus soms ook van verschillende baantjes, waardoor je dus een foute inschatting kunt krijgen. Maar ik denk persoonlijk dat dit bij jou niet het geval zal zijn.

Groetjes Daphne

13. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    @ Daphne:

Bedankt voor je reactie!
    Ik ga voor de zekerheid wel gewoon ff bellen inderdaad. haha kan geen kwaad en t neemt wat stress weg bij mij ;)

Jij ook succes met al die rekeningen enzo.

Groetjes,
    Mili

14. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Drama he, met het UWV.
    Ik had ook teveel ziektegeld ontvangen vorig jaar, maar het helemaal nietin de gaten gehad! dus gewoon opgemaakt :rolleyes:
    Ja, stom..
    Na een hoop gedoe was het opeens 2008.. en moest ik dus ook het brutobedrag terugbetalen.. dubbel stom :rolleyes:

Gedoe allemaal, pfft.
    Nu krijg ik weer teveel uitkering. Ik heb gebeld, en zou teruggebeld worden, maar niks meer gehoord. Ben inmiddels wel wijzer geworden. Sluis het teveel ontvangen geld direct door naar een aparte spaarrekening (dan is in ieder geval de rente voor mij) en ik wacht wel tot ze zelf weer komen..

UWV..pffffft

15. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @ma2be, jij krijgt dus ook de loonheffing van 2008
    Voor ons blijkt het trouwens voor de belasting aangifte over 2007 niet zo nadelig... (Maar dan zal over 2008 wel weer tegenvallen, alhoewel ik dan die extra loonheffing terug hoor te krijgen)

Deel Deze Pagina