Hallo, Ik ben inmiddels bijna 17 weken zwanger van ons 2e kindje en nog steeds heel moe. Ik werk in de gehandicaptenzorg, maar begin vaak pas om 16u tot kwart voor 23u. Tegen die tijd heb ik er al een hele dag opzitten met ons 1e kindje. Nu weet ik dat je onregelmatig werken mag weigeren, maar dan zou ik vervangend werk moeten doen.... wat voor mij betekend geen ort en opvang voor mijn oudste dochter regelen. Wat ik niet heb en ons veel geld gaat kosten, samen ongeveeer 500 in de maand. Dit kan in ons geval niet. Wie heeft hier ervaring mee?
Lastig maar ik denk dat je weinig kan doen... Voor opvang krijg je een groot gedeelte van de belasting terug heb je dat al uitgerekend?
Bij de meeste opvang moet je je voor een jaar aanmelden en is er een wacht tijd. Wij hebben er juist voor gekozen om de opvoeding vooral zelf te doen, ik wil dus ook nog eens geen opvang.... en dan nog zullen we niet rond om komen. Ook tijdens mijn verlof zou ik dan loon krijgen gebaseerd op mijn laatste 6 maanden loon... echt te weinig.... ik wil mijn dochter ook niet ineens bij een opvang dumpen omdat ik zwanger ben, denk niet dat dat goed voor haar is. Er komt een ander, dus zij moet weg?
Ik ben inmiddels druk aan t uitzoeken wat mijn rechten zijn.... maar kan hier niks over vinden... vandaar mijn vraag hier. Ziekmelden vind ik ook weer zo wat... officieel hebben we helemaal geen dagdiensten op onze locatie.
Je rechten zijn inderdaad dat je regelmatig mag werken. Daar is dan inderdaad je salaris ook naar. Ik werkte ook onregelmatig, maar ik vind het verschrikkelijk. Ik wil gewoon de avonden en weekenden/ feestdagen lekker bij mijn kids/ man zijn. Ja het kost wat meer opvang en nee je krijgt geen ort meer, maar dat is het mij meer dan waard. Went vanzelf. De 1 voelt zich met 200 euro rijk, de ander met alle weekenden vrij. En kinderen kosten nou eenmaal geld, concrete dingen als luiers en kleding, maar ook indirect als je ten gevolge van zwangerschap je werktijden aan moet passen. Een andere optie is gewoon onregelmatig blijven werken. Even doorbijten dan, misschien ben je over een tijdje minder moe of kun je even gaan liggen op de dag?
Hier is het zo (mijn moeder en vriendin werken in de gehandicaptenzorg) dat je niet verplicht bent de slaapdiensten te draaien. Mochten de onregelmatige diensten echt niet meer gaan kunnen ze je een administratieve klus, dus niet meer op de groep geven. Zo heeft mijn vriendin op een aantal locaties op de dag wat administratieve taken gekregen. Hierbij komt idd je ORT te vervallen maar hierdoor heb je wel de weekenden en avonden vrij. Wanneer je je ziekmeldt bereik je weinig, je krijgt dan nl je basisloon, dus ook zonder ORT. Hierdoor wordt je zwangerschapsuitkering ook een stuk lager. Wanneer je niet zonder je ORT kunt, zit er helaas niks anders op. Probeer anders te regelen dat wanneer je een avonddienst hebt, je moeder of een vriendin even wil oppassen zodat je een uurtje kan rusten.
Of je basisloon in je verlof lager word is ook afhankelijk van hoe ze je uitkering berekenen. Ik heb 2x het geluk gehad dat ik ook een gemiddelde van mijn ORT kreeg. Dat was wel in de VVT CAO, dus ik weet niet of dat uitmaakt. Ik heb hier al van meerdere mensen gelezen dat ze het niet krijgen, dus ik denk ook dat het afhankelijk is van de cijfertjes die de werkgever doorgeeft. *edit: Het UWV berekend je uitkering over het SV-loon wat op je loonstrook staat. Hier staat uitgelegd wat daar onder valt. Ploegentoeslag, dus ORT hoort daar gewoon bij. uitleg SV-loon Wat je even in de gaten moet houden is dat ze je verlofsalaris berekenen over de periode vòòrdat je ziek werd. In het tweede stukje staat uitgelegd hoe ze dat doen. /einde edit. De eerste keer zat ik vanaf 20 weken in de ziektewet tgv de zwangerschap ( ik werkte vanaf toen ook alleen maar dagdiensten, wel weekenden en feestdagen) en heb ik in mijn verlof een gemiddelde van het jaar voorafgaand aan mijn verlof aan ORT gekregen. Ik had in mijn verlof daardoor dus een hoger salaris dan in de 3 maanden daarvoor. De 2de keer was er geen sprake van een ziekmelding, maar heb ik ook gewoon een gemiddelde van de ORT gedurende mijn verlof gekregen. Misschien moet je die vraag eens bij het UWV hier op het forum neerleggen, zij kunnen je vast verder helpen.
Ik krijg tijdens mijn vakantie verlof het gemiddelde van t laatste half jaar.... tijdens ziekte ook.... dus met ort!
Maar als ik het goed begrijp wil je je ziek gaan melden omdat je 's avonds werken te zwaar vindt omdat je overdag thuis bent geweest met je kindje, en niet overdag wilt en kunt werken i.v.m. het niet kunnen missen van ort en geen opvang hebben? Nu komt mijn gevoel als leidinggevende naar boven, maar dat is niet echt ziek zijn toch? Er zijn opties, maar die passen je niet. Sterker nog, je wilt je wettelijke recht niet pakken omdat je daarvoor minder salaris krijgt, en bent dus bereid om je in plaats daarvan ziek te melden? Ik denk dat je eerst misschien moet kijken hoe je je thuis situatie overdag in kunt regelen om niet meer zo moe te zijn. Zwanger zijn met al een kleintje erbij is heel zwaar, zeker in de eerste maanden. Kan je man minder werken, kun je hulp inroepen van vriendinnen of familie, en kun je je huishouden op een laag pitje zetten?
denk idd even doorbijten of minder salaris. Ik heb ook de keuze moeten maken van 24uur met ort naar 12-24uur zonder ort. Het is aanpassen maar het is een keuze die je maakt!
Je recht is om regelmatig te gaan werken en het bijbehorende salaris daarbij krijgen. Dat je daarom opvang voor je kindje moet zorgen is helaas alleen je eigen probleem. Ziekmelden omdat je gewoon moe bent na zo'n dag werkt niet. Als je je ziekmeld ivm zwangerschap komt sowieso uwv een check doen omdat je werkgever een vergoeding krijgt van het uwv als het zwangerschapsgerelateerd is. Omdat het een verwacht langdurig probleem gaat zijn heb je ook een grote kans dat je een bedrijfsarts mag bezoeken. Je kan natuurlijk gewoon ook een keer met je leidingsgevende overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Alleen de avonden werken is ook regelmatig werken... Tenminste, in zoverre dat de wet met betrekking tot zwangerschap niet specifiek zegt dat je dan perse overdag moet werken.
Das waar...je bent niet meer verplicht tot overwerk of diensten.. Het zou ook raar zijn als je het omdraait... Iemand die overdag werkt gaat zich ziekmelden dat ze in de avond moe is.
trouwens overal in de kinderopvang zijn bijna geen wachtlijsten meer. Ze staan eerder te juichen als je je kind wilt laten opvangen. Kan me haast niet voorstellen dat er ergens een wachttijd van een jaar is . En je krijgt best veel terug aan kinderopvangtoeslag. Als jij 's avonds niet meer kan werken maar wel overdag dan kan je werkgever dit gewoon van je vragen.