Weet iemand hoe dit gaat? Ik zit nu in de ziektewet en weet pas net dat het via het UWV geregeld gaat worden. Hoe gaan ze mijn loon berekenen? Ik werk namelijk de ene maand meer uren dan de andere maand. Mijn contract bevat ook geen vaste uren, maar gemiddelde uren. Kijken ze dan naar de laatste maand? Of...? En krijg ik gewoon via mn werkgever betaald? Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen informeren! Bedankt alvast!
Hmmmm kan er niks over vinden.. Ik ga wel overwerken in m'n laatste maand omdat ze naar je gewerkte uren kijken en niet naar wat in je contract staat.. Heb je soms een 0-uren contract ??
VOlgens mij kan je wel een verzoek indienen om naar bijvoorbeeld het laatste jaar te kijken als jouw laatste maand niet representatief is voor wat je normaal gesproken werkt. Waarom zit je nu in de ziektewet als ik vragen mag ? Als je strikt naar de regels kijkt krijg je uitbetaald wat je gewerkt heb in je laatste maand maar er zal voor de ziektewet wel een uitzondering zijn hoor. Bel even met het UWV want hoe graag we elkaar ook helpen hier, daar kunnen ze het het beste vertellen... en buiten dat vind ik hun website maar rommelig... er staat wel over de WW en de WAZO maar niet over onze situatie als je contract afloopt vóór je verlof....
Kan alleen zien dat ze 100% uitbetalen. Maar ja, naar welke maand kijken ze dan? Ik heb geen 0 uren contract. Maar gemiddelde uren. Beetje vaag, ik weet het.. Vond ik zelf ook al vreemd. Ik schrijf in ieder geval al mn gewerkte uren op en die krijg ik ook uitbetaald. Mocht ik een keer ziek zijn, schriijf ik de uren op die anders gewerkt zou hebben.
Op die link staat alleen wat je krijgt vóór je verlof.. niet wat er daarna gebeurd... Nou ja, ik zou even bellen en desnoods een kopie contract opsturen...... dan weet je in ieder geval wat.. Ik heb vorige week ook een brief met allerlei vragen verstuurd, hopende op antwoord
"De Ziektewet-uitkering begint op de eerste dag dat u niet kunt werken, en duurt tot u hersteld bent of uw verlof begint. De Ziektewet-uitkering is 100% van uw dagloon. Dit is het gemiddelde loon dat u per dag verdiende in de maand (of 4 weken) voordat de uitkering begint." Ik zat zelf ook al op de site te kijken... Helaas heb ik in mn laatst gewerkte (volledige) maand, 3x een snipperdag genomen > onbetaald. Nouja, moet ik maar even afwachten!
ze nemen inderdaad het aantal gemiddele uren van de laatste 4 weken, als dat echt heel veel afwijkt van wat je normaal werkt, kan je ook een bezwaar aanschrijven, en dan alles van een heel jaar opsturen, ze rekenen dan uit wat het gemiddelde zal per week, van een heel jaar genomen, je moet dus wel zeker weten dat je gemiddeld op meer uren uitkomt,
Maar je verwacht dus dat je voor je verlof niet meer aan het werk kan ?? dus in de ziektewet blijft... ?
Geldt dat ook als je een kontrakt heb voor 38 uur vast dienst verband??? Ik heb namelijk voordat ik in de ziektewet belandde 3en halve week vakantie gehad ???
Ziektewet wordt berekend aan de hand van het salaris van de afgelopen 12 maanden dit delen ze door 261 (of 263 weet t niet meer). Dat is je dagloon en die krijg je 100% als je ziekte verband houd met de zwangerschap.
Ik ben sinds de laatste paar dagen van september thuis, dus zouden ze berekenen over augustus. En toen heb ik dus een heel lang weekend vrijgenomen, onbetaald. Ik mocht van mn werkgever die uren opschrijven als vakantie-uren, of niet opschrijven > Dan kreeg ik dus ook niet betaald, maar kon ik wat vakantie-uren opsparen. En dat was ik dus van plan voor het eind van het jaar! Daarom kom ik voor die maand gemiddeld 27 uur minder uit.. Nou ja, dat is dan niet anders! Ik wacht het wel even af. Bedankt in ieder geval!
Nou, dat hoop ik niet!! Maar ik kan natuurlijk niet verder vooruit kijken. Ik weet alleen hoe ik me nu voel.. Niet best! Zoals het er nu naar uitziet, kom ik de eerst komende weken niet te werken. Advies van de arts. Duss..
Okee!! Maar op de site van UWV staat dat ze naar de laatste maand kijken? Zie dit stukje: "De Ziektewet-uitkering begint op de eerste dag dat u niet kunt werken, en duurt tot u hersteld bent of uw verlof begint. De Ziektewet-uitkering is 100% van uw dagloon. Dit is het gemiddelde loon dat u per dag verdiende in de maand (of 4 weken) voordat de uitkering begint." Nou, ik ga het wel merken, hoor. Ik zie dan wel hoe ze het gedaan hebben, mocht het erg veel afwijken.. Kan ik er altijd nog achteraan. Bedankt meiden! Voor het meedenken!
Tjsa, dit is mijn ervaring. dit is mijn derde zwangerschap waarbij ik vanaf 12 weken al in de ziektewet zit, overigens bij mijn vorige twee zwangerschappen vanaf 16 weken in de ziektewet. Ik kreeg iedere keer een dagloon toegewezen en deze klopte van geen kanten en ben deze iedere keer zelf gaan berekenen en zo dus een bezwaar ingediend en zodoende is ook iedere keer mijn dagloon omhoog aangepast. Hoe wordt mijn dagloon berekend? Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende. UWV gebruikt het dagloon om de hoogte van uw uitkering te berekenen. Bij het berekenen van het dagloon gaat UWV meestal uit van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) dat u in het voorafgaande jaar verdiende. We delen uw totale SV-jaarloon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). In sommige situaties wordt uw dagloon berekend op basis van een kortere periode. Werkt u bijvoorbeeld nog voor een deel naast uw WW-uitkering? Of bent u een werknemer met een handicap? Dan geldt er een kortere periode. We kijken dan naar uw inkomen in de laatste 4 weken of in maand voordat u ziek werd. Alle vaste onderdelen van uw loon tellen mee. Bijvoorbeeld: vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand, ploegentoeslag. Spaarloon, pensioenpremie en onkostenvergoeding tellen niet mee. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering.
LITDEKOSTER: Okeeee..... Jij bent dus ervaringsdeskundige! Wat vervelend dat je bij al je zwangerschappen de ziektewet in moest, en nu weer. En nog vervelender dat je zo achter je geld aan moest. Daar zit je dan ook niet op te wachten.. Gelukkig heb je achteraf wel gekregen waar je recht op had! Veel gedoe zeker, zo'n bezwaarschrift.. Als blijkt dat als ze het over de afgelopen 12 maanden gaan berekenen... Vanaf januari ben ik meer uren gaan werken. Dus dat zou voor mij niet zo gunstig zijn. Nou ja, ik ga het toch echt maar even afwachten. Voor ik me daar nu al druk over ga maken. Ik moet rust nemen, is het advies... Dus moet ik dat ook maar gaan doen. Bedankt hè!!
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je werkgever je loon aanvuld tot je normale loon. Tenzij je ziekte geen verband houd met de zwangerschap, dan zul je moeten kijken wat er in het contract staat hoeveel je krijgt bij ziekte (100 of 70%). Mocht je geen werkgever meer hebben dan krijg je alleen het dagloon wat vaak beduidend lager is dan je normale loon.
Hallo, Ik ben maandag uitgenodigt geweest voor een gesprek bij het uwv. Ik ben door mijn werkgever ziek uit dienst gemeld, mijn contract liep 1 oktober af, en was al sinds 3 sept ziek. Ik moet van het uwv al mijn contracten opsturen en aan de hand daarvan zou mijn dagloon worden berekend. Omdat k nu dus heel erg last heb van me zwangerschap krijg ik 100% uitgekeerd tot ik niet meer ziek ben. Dan loop ik dus in de ziektwet-uitkering tot het moment dat ik gewoon moet werken. Mijn contactpersoon heeft gezegt dat het tot 6 weken voor ( of 8 zlfde als bij de werkgever geloof ik!) en 6 weken mijn bevalling via de wazo uitkering gaat! En dat ik alles 100% uitgekeerd krijg. groetjes Kim