Nichtje 3 weken te klein

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sasjuh, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Gisteren kreeg ik van mijn vriend te horen dat de kleine van zijn broer en schoonzus (zij is +- 9 weken verder dan ik in de zwangerschap) 3 weken achterligt qua groei! :$:(
    Ze hebben al wat drempels overwonnen tijdens deze zwangerschap, eerst waren het de niertjes toen te weinig vruchtwater en geen enkele echo was duidelijk en nu dit weer.
    Ik ga me haast schuldig voelen dat het bij ons wel allemaal goed loopt :(
    En toen ik gisteravond met sm belde vertelde ze me dat de kleine ook een stuk minder actief was.

Zometeen gaan ze naar de gyn om te kijken wat ze kunnen doen.
    Maar weet iemand hoe en wat?
    Wat zouden ze kunnen verwachten?
    Is er een kans dat ze opgenomen wordt of kan het ook al zo zijn dat ze in het ergste geval gaan inleiden?

Ik hoop zo dat alles goed komt met de kleine meid.
    Hopelijk horen we straks beter nieuws, voor nu gaan we er maar van uit dat het goed komt.

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.607
    113
    Nabij Utrecht
    Waarschijnlijk gaan ze eerst een dopplertest doen om te kijken of de navelstreng nog wel voldoende voeding afgeeft naar de kleine.
    Als de navelstreng gewoon goed loopt gaan ze kijken of er nog een andere reden is waarom ze kleine te klein is (stress etc).

Waarschijnlijk zullen ze haar gaan opnemen om zoveel mogelijk rust te geven, in de hoop de kleine nog een groeispurt te laten doorgaan.

Pas als blijkt dat de navelstreng geen voeding meer doorgeeft, zullen ze de kleine geboren laten worden.

Ze is gelukkig al ver over de 30 weken, dus veel overlevingskans.

Dit was helaas anders toen met 26 weken mijn dochter een groeiachterstand had van 5 weken en zij is overleden omdat ze geen voeding meer kreeg. Ik was toen te kort zwanger om haar geboren te laten worden.

Sterkte!

3. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Dank je voor je reactie, nu weet ik in ieder geval wat er zou kunnen gebeuren.
    Ik denk dat het bij haar aan de stress ligt, het is namelijk nogal een persoon die snel gestressed is en mijn schoonbroer net zo, dus het zal er waarschijnlijk naar uit zien dat ze haar dan gaan opnemen.
    Ik hoor het straks wel van sm hoe en wat.
    In ieder geval nogmaals dank je voor je reactie.

4. adi

adi Niet meer actief

Eens met bovensaatnde. Ze zullen haar goed onderzoeken en kijken of het kindje wel groeit en of het voldoende voeding krijgt. Als dat niet zo kan er besloten worden om het kindje te halen. Ze is ergens rond de 33 weken nu?

Anders zal ze waarschijnlijk rust voorgeschreven krijgen. Afhankelijk van de situatie kan dat of in het ziekenhuis of thuis zijn.

Ik wens je broer en schoonzus heel veel sterkte en succes! Jullie ook natuurlijk!

misschien een kleine tip: probeer zelf niet vooraf te gaan bedenken waardoor het veroorzaakt zou kunnen zijn, of zelf alsvast conclusies te trekken. Dat soort opmerkingen zijn echt killing voor de ouders die in deze situatie zitten.

5. Hebben ze al eens goed naar de vorm van de baarmoeder gekeken? Bovenstaande factoren kunnen namelijk horen bij een afwijkende vorm van de baarmoeder. Indien dat zo is, hoeft dat niet perse erg te zijn. Dan zullen ze iig de lengte van de baarmoederhals goed id gaten houden. Misschien kan ze vragen of ze die sowieso willen opmeten?

Heel veel sterkte!

6. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Dat zal ik ook absoluut zeker niet doen, ik help waar ik kan en luister naar ze als ze er behoefte aan hebben, dat ik het vraag was meer voor mezelf om me een beetje rustiger hoofd te geven, omdat ik al allerlei scenario's in mijn hoofd laat komen.
    Het heeft geen doel om hun nog meer stress te bezorgen door allerlei conclusies te uiten en/of opmerkingen te maken.
    Ik hoop gewoon het allerbeste en probeer zoveel mogelijk steun te gevn.

7. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Even een update, volgens de gyn was de kleine in orde (op de achterstand na dan), haar hartslag was prima in orde en volgende week woensdag mog enze weer terug om te kijken hoeveel de kleine gegroeid is.
    Een doppler test hebben ze overigens niet gedaan.

8. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Hoi sasjuh,
    Ik zelf ben net onder controle geweest van de gyn omdat bleek dat ons meisje ca 3 weken achterliep met haar buikje. Hoofdje en bovenbeentje bleken wel goed te zijn. Gelukkig gaat het bij ons goed maar ik heb me ook ontzettend zorgen gemaakt.
    Ze zullen bij de volgende echo gaan kijken hoeveel ze gegroeid is. Ze hebben groeicurves met minimum waardes waar je dan boven moet zitten. Zolang ze daar boven zit en blijft (dus wel meegroeit met de onderste lijn), zitten er (zover ik weet) geen vervelende consequenties aan; dan is het kindje gewoon kleiner dan gemiddeld. Het kan zijn dat ze niet genoeg meegroeit en dus verplicht rust moet gaan houden. Volgens mij besluiten ze pas een kindje eerder te halen als blijkt dat ze niet voldoende voeding uit de placenta ontvangt en dus betere zorg buiten de baarmoeder krijgt dan binnen. De functie van de placenta wordt bij de echo ook bekeken (door hoeveelheid vruchtwater te meten).
    Bij mij was er op de echo niks raars te zien, mn placenta werkt goed. Wat bij mij goed werkte: rusten. Niet meer het volledige huishouden doen, niet meer dingen willen doen naast het werk en gewoon 2 a 3 uur op de bank liggen met een boek of de tv met een film aan. Mn vlos vertelde mij namelijk dat pas na 2 uur liggen (zonder opstaan) alle voedingsstoffen rechtstreeks naar de placenta gaan.

Eneh: probeer je niet schuldig te voelen dat jouw zwangerschap goed verloopt; je hebt het niet in de hand hoe dingen lopen. Ze zal het je ook niet kwalijk nemen :) Sterkte de aankomende dagen!

9. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Gisteren hebben ze weer een groei echo gehad, de kleine meid lag wel nog wat achter maar het viel nu allemaal weer mee, haar maagje bleek in orde te zijn want dat was een van de hekele punten blijkbaar.
    De gyneacoloog had het er zelfs over dat ze weer terug kon naar de VK :D
    Over twee weken hebben ze weer een groei echo maar voor alsnog ziet het er nu een stuk beter uit :D

10. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Fijn te horen!!

Deel Deze Pagina