Hallo Meiden, Op 5 januari 2009 begin ik weer met werken. Maar nu is mijn man aan het solliciteren naar een full time functie en als hij de baan krijgt houd het in dat ik minder moet (wil :-D) gaan werken. Maar nu heb ik morgen een gesprekje over mijn ouderschapsverlof dat ik aanvraag voor die tijd. Nu werk ik 32 uur en heb aangegeven 1 jaar lang 1 dag in de week ouderschapsverlof te willen opnemen. maar als mijn man die baan krijgt, dan wil ik graag 24 uur gaan werken en in ieder geval het eerste half jaar 1 dag p/w ouderschapsverlof opnemen. Maar omdat mijn man pas over een week of 3-4 weet of hij de baan heeft, weet ik niet of ik dit morgen al moet aangeven? Kan het sowieso, om na je bevallingsverlof zomaar minder te willen werken? Kunnen ze dat afwijzen? Kheb hier namelijk geen cao van mijn werk liggen... Groet Snoozie Edit moderator: verplaatst naar Zwangerschap en Werk
Bij ons in het onderwijs is de duur van je verlof afhankelijk van hoeveel uur je terug komt werken. Je moet dat dus van te voren wel aangeven. Hoever van te voren weet ik niet.
Het gaat er dus sowieso op neerkomen dat je 1 dag per week ouderschapsverlof wil opnemen? Ik zou dan in dat gesprek aangeven dat je (bijvoorbeeld) maandag ouderschapsverlof wil opnemen. En dat je pas over een maand kan zeggen of je daarnaast nog 2 of 3 dagen blijft werken. Wat ik begrepen heb, is dat je recht hebt om minder uren te gaan werken. Volgens mij moet je dit dan wel eerst een jaar werken, voor je weer minder uren kunt aanvragen. Dus als je nu 32 uur (waarvan 1 dag ouderschapsverlof) vastlegt, dan denk ik dat het moeilijk wordt om over een maand te regelen dat het toch een dag minder wordt.
Ai, na wat speurwerk kom ik er inderdaad achter dat je dit zo'n 4 maanden van te voren moet aanvragen. Nu ben ik al wat laat met mijn ouderschapsverlof... Wat ook zo lastig is, is dat er nog niet echt goed bekent is of de ouderschapsverlof nou per 1 jan. 2009 naar 26 weken gaat. Dat zou voor mij alles oplossen! Dus daar hoop ik dan maar op!