Hallo, ik heb een contract van 6 maanden, hiervoor een van 2 maanden. Dit contract van 6 maanden loopt binnenkort af. Er is mij een verlenging aangeboden van wederom 6 maanden. Met extra werkzaamheden en geen extra uren. De werkdruk zal dus toe gaan nemen. Bijkomend feit is dat we gaan emigreren. Dat zal in september of oktober zijn. En weten wij pas sinds vorige week. Mijn werkgever weet dit ook nog niet. De voorbereidingstijd is dus nihil en waarschijnlijk max 8 weken. Nu zit ik in dubio. Liefst verleng ik het contract niet maar dan kom ik geld tekort. Als ik blijf werken ga ik straks overspannen emigreren. Heb ik in deze situatie recht op ww als het contract niet verlengd wordt? Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik ga emigreren? Mag ik een poosje ww in het buitenland ontvangen? Dank u voor het antwoord
Beste Linn34, Spannend dat je gaat emigreren. Je werkgever heeft je een contractverlening aangeboden waarbij de werkdruk zal toenemen. Je zou het liefst deze nieuwe verlenging niet aanvaarden. Dit heeft echter financiële consequenties en nu vraag je of je in deze situatie voor een WW-uitkering in aanmerking zou komen. Eén van de voorwaarden om voor een WW-uitkering in aanmerking te komen is dat je niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Ik kan niet aangeven hoe dit in jouw situatie zal worden beoordeeld. Als je contract afloopt moet je direct op zoek naar ander werk om werkloosheid te voorkomen. Je zou dan (als de werkgever dit niet aanbiedt) zelf om een contractverlenging moeten vragen. Ook als je een WW-uitkering zou krijgen moet je solliciteren en direct beschikbaar zijn voor betaald werk. Verder wil je ook nog weten of, als je een WW-uitkering ontvangt, je deze een poosje kunt meenemen naar het buitenland. Als je naar het buitenland gaat om werk te zoeken en je gaat naar een land van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland dan kan je maximaal 3 maanden werk zoeken met behoud van je volledige WW-uitkering. Emigreer je naar een ander land dan kan je de WW-uitkering niet meenemen. Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier en over het meenemen van een WW-uitkering naar het buitenland hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare