Hoi allemaal, Ik ben even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik werk in de gehandicaptenzorg op een woongroep. Nu vertonen 2 cliënten agressief gedrag. Ik heb mijn teamleider aangegeven dat ik het niet veel langer meer zie zitten om op deze groep te blijven werken ivm veiligheid. Ze zullen niet gericht in m'n buik slaan/schoppen, maar die kans is er zeer zeker wel. Nu ga ik ws overgeplaatst worden naar een andere groep. Ik wil wel graag 5 wkn vantevoren met verlof. Ik neem toch aan dat die overplaatsing geen reden voor de instelling is om te zeggen dat ik 6 wkn van tevoren met verlof moet gaan??? En stel dat er geen andere groep zonder agressie wordt gevonden en ik krijg bv. een kantoorbaan. Dan heb ik toch ook gewoon recht om 5 wkn vantevoren met verlof te gaan?? Groeten Karin
Hee Karin, Dat lijkt me wel, je hebt als zwangere sowieso recht om 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te kunnen ongeacht van de werkplek. Per wanneer ga je over en hoe lang ben je nu zwanger? Succes ermee??
Bedankt voor je reactie. Ik heb ben nu 15.3 wkn zwanger. Ik heb afgelopen zomer een miskraam gehad, daarom ben ik nu ook extra voorzichtig. Ik wil zoveel mogelijk risico's vermijden. Ik heb nog geen idee per wanneer ik overgeplaatst ga worden. Er wordt in ieder geval druk voor me gezocht, dat is wel een prettig idee. Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon weten waar ik aan toe ben. Ik zal wel 4 maanden ergens anders binnen de instelling komen te werken. We wachten geduldig af....maar niet te lang!
Hoi! Ik werk ook op een groep met zeer veel agressie. Bij ons is de agressie wel gericht. Wij worden sowieso overgeplaatst na 3 mnd, maar op verzoek eerder. Je werkgever kan je niet dwingen daar te werken, i.v.m geldende arbo regels over risico's tijdens je zwangerschap. Als jij een passende tijdelijke functie aangeboden krijgt en je gaat niet de ziektewet in, dan mag je tot 4 weken van te voren doorwerken. Succes!!
Je werkgever moet een veilige werkplek bieden tijdens je zwangerschap. Ik heb heel wat jaren in de ggz gewerkt, zelf nooit te maken gehad met fysiek geweld en mijn teamgenoten ook niet. Maar een collega van een ander team werd tijdens haar zwangerschap door een cliënt van de trap geduwd... Was uiteindelijk Godzijdank niets ernstigs, maar ik was tegelijk met haar zwanger, dus daar ben ik toen enorm van geschrokken. Beter een suffe kantoorbaan het komende half jaar dan risico's, zou ik denken. Verder maakt het niets uit voor wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Dat geldt alleen als je je (zwangerschapsgerelateerd) ziek meldt.