ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb op me werk eerlijk verteld dat ik zwanger ben. Nu werk ik op detacheerbasis en heb al vanaf feb. geen nieuwe opdracht. Ik krijg gewoon doorbetaald, maar nu zeggen ze dat ze mij gaan proberen te ontslaan als ik 3 mnden geen opdracht heb.... Ik weet via een andere vestiging dat er daar een meisje is die 5 maanden doorbetaald heeft gekregen totdat haar contract af liep. Ik heb een onbepaalde tijd contract, dus dat gaat bij mij niet op. Daarnaast had ik 2 collega's die zwanger raakten en een bepaalde tijd contract hadden en daarbij is het contract gewoon niet verlengd. 1 van de collega's van kantoor heeft mij verteld dat ze haar vanwege de zwangerschap geen contract mochten aanbieden van het hoofkantoor. Ik krijg het gevoel dat ik word weggewerkt en tegengewerkt. Dezelfde collega's moeten ook een nieuwe opdracht voor mij zoeken en ik betwijfel hun inzet hierin. Wat moet ik doen? Voor me gevoel sta ik met me rug tegen de muur! Help?
Hoii, Het lijkt me allemaal heel kut maar volgens mij kunnen ze je niet ontslaan puur en alleen omdat je zwanger bent, maar dat je sinds februari geen opdracht hebt gehad is weer een nadeel aan jou kant. Ik heb geen idee of die collega's hun best doen om voor jou een opdracht te regelen, ik vermoed van niet omdat ze je weg willen werken. Ik dacht dat er iets bestond als "gouden handdruk" voor als er gedreigd word met ontslag e.d. Moet je maar eens kijken. Verder hoop ik dat iemand je ermee kan helpen, zelf weet ik er weinig van, Sorry! Succes in elk geval!
Hoi! Staat er in je contract iets over contractbeeïndiging als je een bepaalde periode geen opdrachten hebt gehad? Zwangerschap mag in elk geval geen reden voor ontslag zijn. Ben je afhankelijk van die collega's? Of mag je zelf ook opdrachten zoeken/aangeven? (heb hier geen verstand van..) Leef met je mee! Succes
In mijn CAO staat wel over de 3 mnd en dan ontslag aanvragen bij CWI... Ik kan zelf wel opdrachten aandragen, helaas is er in deze tijd ook niet veel werk. Maar zij hebben zo'n netwerk en ik mag in heel NL ingezet worden... Zal er echt in heel NL geen werk zijn?
Wat een nare stomme situatie zeg! Moet zeggen dat ik ook niet al te beste ervaringen heb met detacheerders, maar dit slaat alles. Zou in elk geval zo veel mogelijk aan dossiervorming doen en alles vastleggen zodat je kunt aantonen dat ze je tegenwerken vanwege je zw. Wat voor opdrachten zoek je? Misschien is er hier op zp wel iemand die iets weet?
Een werkgever kan je nimmer zomaar ontslaan, en zeker niet omdat je zwanger bent. Nu zijn werkgevers heel goed in dreigen, maar in de praktijk blijkt dat veel werkgevers maar weinig benul hebben van wat ze daadwerkelijk mogen doen en dus voor hun beurt dreigingen uitten. Willen ze je ontslaan, dus zullen ze toch echt een vergunning moeten aanvragen bij het UWV. Je zult begrijpen dat ze hier wel een heel duidelijke grond voor moeten hebben, en bij iemand die zwanger is gaat ook bij het UWV het alarm wel branden. Ook als je in detachering zit, kan alleen werkweigering een grond zijn, maar als er geen werk is, en de werkgever kan je niet voorzien van een nieuwe opdracht, dan is dat niet het probleem van de werknemer. Je bent nu niet facturabel, daar komt nog eens een aantal maanden bij op vanwege je zwangerschap, tja, vervelend; had je geen werkgever moeten worden of na moeten denken bij het afsluiten van de overeenkomst met je werknemer. Leuk voor je werkgever, nee. Jouw probleem? Nee, niet echt.
Wanneer in jouw contract staat dat bij drie maanden zonder opdracht ontslag kan worden aangezegd, kunnen ze dat als reden aanvoeren voor ontslag. Dit is immers iets waar beide partijen (dus ook jij) mee hebben ingestemd. Voor zwangeren geldt echter wel ontslagbescherming, wanneer je werkgever op de hoogte is van je zwangerschap. Het is dus belangrijk dat je vastlegt dat je aan je werkgever hebt gemeld dat je zwanger bent, dus bijvoorbeeld via email en niet alleen mondeling. Verder raadt ik je aan het CWI te bellen voor informatie over je rechten in jouw specifieke geval. Vragen die je het CWI kan stellen zijn bijv. wat de ontslagbescherming voor jou kan betekenen gezien de clausule in je contract, wat je moet doen als je ontslag wordt aangezegd en je wilt dit aanvechten, wat je rechten zijn op een zwangerschapsuitkering als je in de WW mocht komen, etc. Als het zover komt dat je ontslag wordt aangevraagd en er zijn nadelige gevolgen voor je uitkering, kan dat bijvoorbeeld gebruiken om een hogere ontslagvergoeding te vragen. Mocht het zover komen.
Mschopman, thnx voor je reactie. Klinkt allemaal erg logisch, helaas staat er in mijn CAO dat het wel kan na 3 maanden geen opdracht. In de praktijk hebben ze dit nooit gebruikt, maar ze hebben het hier gewoon niet op zwangeren... Doordat het in mijn CAO staat, voel ik me echt machteloos
@Curly: heeft jouw detacheerder geen website waar ze ook vacatures op hebben staan? Als dit namelijk zo is dan heb je bewijs dat ze je bewust boycotten. Ook kun je kijken of ze nog gedetacheerden vragen. Documenteer dit en gebruik het bij een eventuele ontslag aanvraag. Ken je misschien collega gedetacheerden? Vraag hun eens hoe het gaat met hun werk; en ook dit documenteren. Lijkt me dat er best werk is, voor secretaresses is er altijd werk, tenzij je in een gebied zit waar het echt slecht is.
CAO's moeten zich ook aan de wet houden, dus zoals boven al is verteld: Zorg dat je zwart op wit hebt dat je werkgever op de hoogte is van je zwangerschap. Wat ik nu kan vinden is dit: Er staat omdat. Dat wil dus zeggen dat ze iets anders kunnen verzinnen en je alsnog kunnen ontslaan. Op http://www.arbo-advies.nl staat echter: Deze bron is dus niet helemaal duidelijk... Maar ik zie hier ook al een gaatje voor de werkgever: Die 'dringende reden'...
Thnx LadyX, Hier kan ik iets mee. Ik ben nu e.e.a. aan het verzamelen qua info. 17 april heb ik weer een gesprek, mocht dat niet goed lopen, dan schakel ik mijn rechtsbijstand in.
Hey meis, wat een *** situatie, he! Ik weet er alles van.....ben er ook de dupe van. Ontslagen vanwege mijn zwangerschap. Ja ja...het mag niet van de wet, maar probeer dit maar eens hard te maken en te bewijzen! Zwangere vrouwen worden echt schandalig behandeld door werkgevers! Bij mij was het ook zo dat ik collega's had die het niet zagen zitten met een zwangere vrouw te werken. Heel wat geroddel achter mijn rug om hier...en werk hier pas 6 weken (dit is mijn laatste week...) Ben hartstikke fit, nooit ziek geweest en doe mijn werk goed. Werkgever was REUZE enthousiast... En nu ze sinds een week weten dat ik bijna 6 maanden ben, lig ik er ineens uit. Geen geldige redenen die gegeven konden worden.. Heel vaag allemaal en dubieus. Schijnt nu dat het hoofdkantoor geen zin heeft in een zwangere dame. :S Wat ik wil zeggen.... ondanks al die mooie wetten sta je vaak niet sterk! Heel jammer..