Hoi hoi, Omdat mijn werk fysiek zwaar is wilde ik met 33 weken werken stoppen, 6 weken verlof en 1 week vakantie. wegens bekkenproblemen zal dat ook wel nodig zijn denk ik. alleen wordt de hoogte van de zwangerschapsuitkering bepaald aan de hand van het gemiddelde aantal uren dat ik in de 4 weken voor mijn verlof heb gewerkt. die week vakantie slaat dus een flinke bres in mijn inkomsten tijdens mijn verlof. omdat ik betaald krijg wat ik werk en dus niet wat op mijn contract staat (is echt zo, dus hier hoeven jullie niet op in te gaan ) moet ik dus een week langer doorwerken. wie is hier ook tegenaan gelopen en heeft dit kunnen omzeilen? als het niet gaat kan ik me altijd nog ziekmelden, maar liever hou ik gewoon die week vakantie.. groetjes Marieke
Als je eerder stopt omdat je het fysiek niet meer trekt, zou ik toch voor die ziekmelding gaan. Dan gaat je zwangerschapsuitkering namelijk ook eerder in (en daar is ie toch voor bedoeld). Ik kan me niet voorstellen dat het anders te omzeilen is met jouw contract.
Misschien dat je mij een beetje eigenwijs vindt, maar ik ga er toch maar wél even op in Als jij een contract hebt voor een bepaald aantal uren, worden deze ook tijdens je vakantie door betaald en krijg je dus ook gewoon je volledige zwangerschapsverlof betaald. Onderstaande tekst is afkomstig van de website van het UWV: De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon. Er geldt wel maximumdagloon voor de uitkering. Vraag aan uw werkgever wat de regels zijn.
haha, geeft niet Robin. ik heb nu nog een 0 uren contract, (binnenkort niet meer, want ik werk al 4 maanden hetzelfde aantal uren dus ik heb nu recht ze op mijn contract te laten zetten) maar zelfs mijn collega's moeten iedere maand hun uren in een computerprogramma zetten en krijgen betaald wat ze hebben gewerkt. zal straks eens navragen aan de manager hoe dat precies zit.
en het zal idd wel die ziekmelding worden als het idd niet meer gaat..jammer want dat is voor mijn collega's veel meer belasting.
Waarom is een ziekmelding meer belasting als een vakantie voor dezelfde periode? Je werkgever wordt toch gewoon gecompenseerd en kan dus iemand anders laten vervangen (uitzendkracht oid)?
Ik zou dan sowieso voor een ziekmelding gaan. Je gaat toch 6 weken van te voren met verlof, dat kunnen ze sowieso niet meer vervroegen, en je houd je vakantie nog over voor eventueel na je verlof. Als jij je ziekmeld met als reden zwangerschap, krijgt je baas in elk geval nog het geld vergoed wat hij normaal aan jou kwijt zou zijn. Met dat geld kan hij iemand anders inplannen. Als jij vakantie opneemt, krijgt hij dat niet. En verbeter me als ik het fout heb, maar bouw je niet sowieso vakantieuren op over de uren die je werkt? Anders zou het betekenen dat je in je grote vakantie 3 weken geen salaris hebt met een 0 uren contract...
Tja, als jij inderdaad een 0 uren contract hebt dan wordt het een ander verhaal Dan gaat het inderdaad om het geen je gewerkt/verdiend hebt in de vier weken voorafgaand aan je zwangerschapsverlof.
@Rosao: ik werk op een bso, als ik niet kan werken MOET ik diezelfde dag vervangen worden. dat is echt heel lastig te regelen. bij een vakantie weten ze het ruim van tevoren en kan vervanging intern worden gezocht.
en een 0 uren contract heb ik tegen die tijd niet meer, maar het is altijd zo dat je uitkering wordt bepaald aan de hand van wat je 4 weken/maand ervoor hebt verdiend.
Ik weet niet hoeveel vakantie/verlofdagen je nog hebt staan, maar die kun je allemaal opnemen in je vakantie he? Ik ga 3 wk op vakantie in juni, mijn contract is voor 16 uur maar ik werk altijd 32 of 40. Dus ik heb een uur of 90 staan, dus dan laat ik 30 uur p week in mijn vakantie uitbetalen.