Zwanger en ww, hoe zit dat?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Cookies, Feb 6, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cookies

Cookies Actief lid

Jun 18, 2016
    482
    224
    43
    Goedemorgen,

Ik heb zojuist een ww uitkering aangevraagd. Dit omdat op 1 januari mijn contract afliep. Ik ben op het moment 19 weken zwanger. Dit was niet de reden dat mijn contract niet is verlengt. Ik ben/was werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik probeer er achter te komen of de verplichtingen rondom de ww (zoals 4 x per week solliciteren e.d.) voor mij veranderen. Dit voornamelijk omdat het werk in mijn sector naast lichamelijk zwaar, ook risicovoller is vanwege eventuele agressie. Ik heb hiervoor gebeld met een medewerker van het uwv en die vertelde me dat het niet nodig was om aan te geven, maar dat ik me moest verdiepen in de WAZO. Nu heb ik dat gedaan, maar nog steeds kom ik er niet achter of er nu rekening word gehouden met het feit dat ik 19 weken zwanger ben.

Kunt u mij hier iets meer over vertellen ?

2. Cookies

Cookies Actief lid

Jun 18, 2016
    482
    224
    43
    ???

3. Cookies

Cookies Actief lid

Jun 18, 2016
    482
    224
    43
    Goedemiddag,

Heb ik een domme vraag gesteld of zijn jullie vergeten te antwoorden ? Ik zou graag enig soort van reactie krijgen, zodat ik weet hoe ik er mee verder moet ..

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Cookies,

Excuses voor het late antwoord. Binnen de WW ben je in principe sollicitatieplichtig. Dat geldt ook als je zwanger bent. Je kunt je individuele situatie wel altijd bespreken met je Adviseur Werk die je krijgt als je een WW-uitkering hebt.

Als je een WW-uitkering ontvangt, dan kun je een zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvragen via Mijn UWV op uwv.nl/mijnuwv. Je aanvraag moet 4 tot 2 weken voor de eerste verlofdag bij ons binnen zijn. Bepaal daarom eerst je 1e verlofdag.

Het zwangerschapsverlof gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na je uitgerekende datum. Ben je zwanger van een meerling, dan kan je verlof tussen 10 en 8 weken voor de dag na de uitgerekende datum ingaan.

Je bepaalt dus zelf wanneer het verlof ingaat, als het maar binnen de gestelde periode is. Vraag je verlof vervolgens op tijd aan.

Tijdens de zwangerschapsuitkering heb je geen sollicitatieverpichtingen.
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,
    Harold
    UWV Webcareteam

Share This Page