Zwanger en ww tijdelijk stopzetten

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sanne60, 4 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanne60

Sanne60 Lid

8 jan 2014
    76
    0
    6
    Hallo,

Stel ik zou mijn ww voor 2 maanden stopzetten omdat ik deze 2 maanden niet beschikbaar ben voor werk. Vervolgens laat ik de ww uitkering herleven na deze 2 maanden. Dan is het zo dat mijn uitgerekende datum binnen 10 weken na het einde van mijn ww uitkering ligt. Kan ik dan aanspraak maken op de zwangerschapsuitkering?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Sanne60,

Ik kan me voorstellen dat je dit overweegt.

Als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heeft dit gevolgen voor jouw WW-uitkering. Als je aangeeft niet beschikbaar te zijn wordt je uitkering gekort met een fictief inkomen. Dit fictief inkomen is gebaseerd op het aantal uren dat je niet beschikbaar bent. Als het inkomen dat gekort wordt minder dan 87,5 % van het maandloon van de WW-uitkering bedraagt, blijft jouw uitkering doorlopen.

Is het fictief inkomen wel hoger dan 87,5% van je WW-maandloon? Dan beëindigen we je WW-uitkering. Er geldt dan een herlevingstermijn van 6 maanden. Klik hier voor meer informatie.

Als de vermoedelijke of daadwerkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken ligt na beëindiging van je WW-uitkering, dan bestaat er recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Klik hier voor meer informatie.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcare Team

3. Sanne60

Sanne60 Lid

8 jan 2014
    76
    0
    6
    Bedankt voor het antwoord. Het is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik me voor het volledig aantal uren wat ik aan ww krijg niet meer beschikbaar stel voor werk loopt mijn ww dan door zonder dat ik het wil? En mocht mijn ww dan toch wel stop gezet kunnen worden, is het dan zo dat het de 2 maanden waarin ik geen gebruik heb gemaakt van de uitkering doorschuift dus dat ze zogezegd niet verloren gaat maar dat ik de 2 maanden kan aanplakken aan de eigenlijke periode dat ik ww zou ontvangen als ik het laat herleven? Mijn ww stopt officieel per 1 september en ik ben begin januari uitgerekend. Mijn idee is dus om juni en juli mijn ww stop te zetten door me niet beschikbaar te stellen voor werk en dan tot 1 november officieel ww te ontvangen en dit dus te verlengen met de zwangerschapsuitkering. Uiteraard vind ik liever voor die tijd werk maar het is sowieso al moeilijk om werk te vinden, laat staan nu ik zwanger ben. Ik ontvang graag antwoord op mijn vraag.

Gr Sanne

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Sanne,

Bedankt voor je bericht.

Wanneer je volledig niet beschikbaar bent voor werk, stopt je WW-uitkering. Stel dat je gedeeltelijk niet beschikbaar bent, dan wordt er voor het aantal uur dat je niet beschikbaar bent een fictief inkomen berekend. Dus bij gedeeltelijke beschikbaarheid loopt je WW-uitkering wel door. Het staat hier uitgelegd: - Tijdelijk minder beschikbaar voor werk.

Op het moment dat je WW-uitkering stopt, kun je jouw WW-recht, zoals het op dat moment is, herleven binnen 26 weken.

Wanneer de vermoedelijke of daadwerkelijk bevallingsdatum binnen 10 weken ligt na einde van je WW-uitkering, kom je ook in aanmerking voor een zwangerschapsuitkering. Klik hier voor meer informatie.

Ik hoop dat deze uitleg meer duidelijkheid geeft zodat je de juiste beslissing kunt nemen.

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcare Team.

Deel Deze Pagina