Goedemiddag, al een tijdje loop ik rond met mijn vraag. Ik ben nog student mijn partner werkt fulltime. In juni 2013 ben ik klaar met studeren (dus behaal ik mijn diploma). Ik ga even van het positieve uit dat als ik nog voor het nieuwjaar zwanger raak ik beval in juli/aug. Ik heb dan geen werk (loop nu full time stage heb wel een bijbaan maar is niet zeker of ik die dan nog heb. Hoop het wel natuurlijk) heb ik dan ergens recht op? Ik maak me zorgen dat ik dan mijn eigen rekeningen niet kan betalen (cz, helft huur, auto etc.) Soms kan ik hier 's avonds niet van slapen. Ik hoop dat ik wat info hierover kan krijgen. Groetjes LLL
Beste LiveLoveLaugh, Zowel op basis van een bijbaan als op basis van een stage kun je in aanmerking komen voor zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Ook als je (uitgerekende) bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van een van deze verzekeringsgronden ligt, kun je nog aanspraak maken op WAZO. Eindigt je bijbaan meer dan 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan kun je misschien een WW-uitkering krijgen voor dit dienstverband. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Vanuit de WW heb je dan alsnog recht op WAZO, mits je nog WW hebt in de 10 weken voor je uitgerekende datum. Op basis van je stage heb je overigens geen recht op WW. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je veel succes met het afstuderen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare