Werken in de psyhiatrie en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kitty82, 14 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty82

Kitty82 Lid

29 jul 2008
    12
    0
    0
    Drenthe
    Hallo meiden,

Ik ben op dit moment 5 weken zwanger, erg pril nog dus. Maar erg gelukkig mee!
    Ik werk op een opnameafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis en zit nu na te denken over de veiligheid daar tijdens mijn zwangerschap. Het is namelijk mogelijk dat daar agressie voorkomt... Zou dat in dit stadium van de zwangerschap al risico's met zich meebrengen of zit 't kleintje nu nog goed beschermt?
    Ik vind het nu eigenlijk nog te vroeg om al op mijn werk over mijn zwangerschap te vertellen...
    Wie werkt net als ik in de psychiatrie en heeft hiermee ervaring?

Kitty

2. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Op dit moment zit jouw kleintje nog heel erg goed beschermend in jouw baarmoeder achter jouw schaambot. Het wordt wat anders als je de 12 weken bent gepasseerd. Vanaf dat moment komt jouw baarmoeder steeds verder boven jouw schaambot uit.
    Dus je hebt nog even tijd om het aan jouw werkgever te melden.
    Succes!

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb wel wat ervaringen in het werken in de psychiaterie.
    Nu hoef je nog niks te vertellen, als ik jou was zou ik de leidingevende met 12 weken inlichten. Na een goede echo.
    Met hem/haar kan je dan het een en ander afspreken.
    Cliënten/patiënten op de afdeling nog niet inlichten, ik zou dit pas doen als het echt zichtbaar wordt. Ze kunnen dit namelijk tegen je gebruiken.
    Als er veel agressie op jullie groep voorkomt, dan zou ik vragen om andere werkzaamheden. Maar waarschijnlijk kan je leidinggevende je hier meer over vertellen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik heb altijd gewerkt op een psychiatrische afdeling waar ook veel agressie voorkwam. Nu ben ik daar weggegaan lang voordat ik zwanger was, (een van de redenen was voor mij dat ik niet dergelijke risico's meer wilde lopen, als ik moeder zou gaan worden). Bij ons was het standaard-procedure om voor een zwangere vanaf 3 maanden andere werkzaamheden te zoeken, niet meer op de afdeling zelf! Lijkt me, uit wat je zo beschrijft, erg verstandig om dat ook te doen en dan is eerder bespreken met je leidinggevende wel handig, gezien roosters enzo... Je kunt je leidinggevende gewoon vragen het voor zich te houden tot aan het moment dat je het zelf aan je collega's vertelt/andere werkzaamheden gaat doen...
    Maar dan kun je gewoon met je leidinggevende alvast een aantal alternatieven doorspreken en heb je nog even de gelegenheid daarover na te denken...

5. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik heb het zelf verteld bij 8weken, ik weet dat de baby dan nog veilig achter het schaambeen zit. Maar ik had zoiets van als ik te maken heb met agressie dan weet ik dat ikzelf heftiger zal reageren omdat ik me buik wil beschermen. (na een aantal ervaringen van collega's die zwanger waren).
    Je raakt toch een soort van geïrriteerd als iemand je wilt slaan of schoppen, dus ik dacht als ze het weten dan kan ik het een beetje uit de weg gaan zeg maar.

Dus ik heb nu afgesproken met collega's dat ik de zwaardere cliënten niet hoeft te helpen als ik het niet vertrouw, en als ik het echt niet meer trek mag ik naar een andere unit. Maar voor als nog gaat het goed.

Dus het is net wat je wil en waar je jezelf prettiger bij voelt...

6. Kitty82

Kitty82 Lid

29 jul 2008
    12
    0
    0
    Drenthe
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!
    Ik denk inderdaad dat ik het nog maar even voor me hou tot na de eerste echo. Mocht ik het echt niet meer gaan trekken, dan kan ik altijd nog naar mijn leidinggevende gaan om iets te regelen. Gelukkig is die mogelijkheid er, weet ik van collega's die zwanger waren.

Kitty

7. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Sommige verloskundigen doen de echo ook al voor de 12 weken. Dit was bij mij het geval. Ik heb al met 9 weken mijn 1e echo gekregen. Mocht je het te lang wachten vinden tot 12 weken kun je dit misschien wel bij je verloskundige aangeven.

8. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Misschien kun je tijdelijk op een andere afdeling werken? Opname is natuurlijk wel de heftigste kant! In mijn 12 jaar psychiatrie heb ik Godzijdank nooit fysieke agressie meegemaakt, maar ik werkte met mensen met wie het juist weer goed ging en weer aan de slag gingen in de maatschappij. Garanties heb je natuurlijk nooit.

9. Bloesem

Bloesem Bekend lid

25 mei 2008
    838
    0
    0
    Hoi, ik heb het met 10 weken verteld en vanaf week 12 ben ik gestopt met assisteren bij agressie en met nachtdiensten. Ik zelf had nog steeds geen moeite met fysiek inperken, maar mijn collega's waren meer met mijn veiligheid bezig als met de cliënt, dus was beter om te stoppen. En ik moet zeggen dat is eigenlijk wel prettig.
    Verder probeer ik het zo lang mogelijk vol te houden op de afdeling, maar als het niet meer gaat door bijv. agressie dan mag ik kantoordiensten gaan draaien.
    Dit staat ook in de CAO.

10. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Hoi,

Ook ik werk als psychiatrisch verpleegkundige. een In het begin van mijn zwangerschap was ik nog werkzaam op een gesloten crisisafdeling, waar op dat moment erg veel agressie voorkwam.
    Omdat ik toen nog maar net zwanger was en ik wist dat mijn kindje nog heel erg goed beschermd zat, heb ik de afd. niet ingelicht over de zwangerschap. Ook omdat ik daar niet al te lang meer zou werken.

Nu ben ik sinds een aantal weken werkzaam op een afdeing dubbeldiagnose (verslaving en psychiatrie) en ga ik morgen mijn teamleider inlichten. Ik ben dan 10 weken zwanger.
    Voor mij voelt het nu niet meer prettig om een dienst te draaien op de gesloten afdeling, of om te assisteren bij een agressie-incident. Ik ben ook van mening dat ik de veiligheid van mijn collega's bij agressie niet meer kan garanderen nu i zwanger ben, omdat je toch anders reageert.
    Daarnaast kan er rekening mee worden gehouden bij mensen die je tijdens je dienst gaat begeleiden.

Groetjes Mariska

11. Janine81

Janine81 Nieuw lid

2 okt 2008
    1
    0
    0
    Hoi Kitty,

Leuk dat je dit onderwerp ter sprake brengt. Ik werk op een opname en behandelafdeling voor mensen met een verstandelijke handicap. Bij ons komt redelijk wat agressie voor, soms ook behoorlijk heftig.
    Ik heb met 7 weken verteld dat ik zwanger was, en werk nu nog steeds op de afdeling. (ben 18 weken zwanger) Wel werk ik op de open groep, waar het agressierisico wat minder is en assisteer ik niet meer bij agressie-incidenten en separaties. Ook word er in de bezetting rekening mee gehouden dat ik met voldoende collega's werk... Normaal werken we met z'n vieren, maar dat zijn er ook vaak 3, ik werk momenteel alleen nog als 4e. Zo voel ik me veilig, en mijn collega's ook! Prima geregeld toch... ( ik moest er niet aan denken om op een andere afdeling of op kantoor te gaan zitten).
    Afspraak hierbij is wel dat als veiligheid in het gevaar komt, ik alsnog vervangende werkzaamheden krijg...
    Misschien heb je hier iets aan! Ik was in het begin best wat onzeker, nu he ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan, en dus zeker mijn werk! Ik wens je heel veel succes, en zou het leuk vinden nog eens iets van je te horen.

12. Zeppa

Zeppa Nieuw lid

15 aug 2008
    3
    0
    0
    groepsbegeleidster verstandelijk gehandicapten
    Hallo,
    Ik werk met verstandelijk gehandicapten met gedragsproblemen en agressie komt regelmatig voor. Ik heb toen ik ontdekte dat ik zwanger was, meteen dit kenbaar gemaakt bij mijn leidinggevende en vanaf dat moment, 6 weken, heb ik niet meer met de cliënten gewerkt omdat ik het risico niet wilde lopen dat er iets gebeuren kon. Zowel leidinggevende als bedrijfsarts vonden het overdreven geloof ik want de bedrijfsarts zei dat zo pril in de zwangerschap geen risico is. Maar zijn de eerste 12 weken niet cruciaal voor het kind, kans op miskraam het groots? Oké, het zit mischien goed opgborgen, maar de spanning en als je schrikt?
    Ik werk inmiddels op een andere leefgroep waar geen risico is en na mijn zwangerschap ga ik terug. Een collega van mij werkt 16 uur en blijft wel werken op de groep met agressie, ieders keuze zou ik zeggen. Maar je eigen gevoel van veiligheid staat voorop, en zeker omdat cliënten een extra zintuig hier voor hebben......

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik had hetzelfde / soortgelijk probleem
    veel agressie fysiek, holdings etc
    in mij buik geschopt met 7 weken en rond de 13e week werd mijn collega bedreigd die ook zwanger was.
    ik kon er niet meer tegen want ik was erg bang om naar mijn werk te gaan. ziekgemeld en nu gaan we het contract beëindigen.
    ik had me dit van te voren niet zo gerealiseerd, dacht het komt wel goed. nu baal ik er wel van en ben druk aan het solliciteren voor wat anders, daar richt ik me nu dan op.
    veel sterkte

14. Kitty82

Kitty82 Lid

29 jul 2008
    12
    0
    0
    Drenthe
    Bedankt voor jullie reacties, erg handig om te lezen hoe iedereen hiermee omgaat.
    Ik heb zelf ook even contact met de bedrijfsarts opgenomen toen ik bijna 9 weken zwanger was. Zij adviseerde me om geen enkel risico op agressie te nemen en daarop mijn werk mocht aanpassen.
    Ik ga het nu komende week vertellen op mijn werk en dan kan ik, hoop ik, op de open (veiligere) afdeling werken en hoef ik niet meer te assisteren bij separaties e.d.
    Wel spannend hoor, wat de reacties zijn! Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Kitty

15. Chida

Chida Actief lid

13 nov 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Hallo,

Ik werk zelf ook als verpleegkundige in de psychiatrie, dit nu zo'n 4 jaar. Ik werk nu ambulant, dus ook huisbezoeken. Toen ik ongeveer 16 weken was ging ik minderen met huisbeoeken met 20 weken deed ik alleen administratie en bleef ik binnen op kantoor. Als het goed is moet er een protocol zijn met betrekking tot werken waar agressie kan voorkomen.In het Cao staat ook het een en ander.

Succes meid!
    Gr.
    Chida.

16. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik werk met jeugdigen met gedragsproblematiek.. Helaas werk ik er via het uitzendbureau als ziektevervanging en kan ik er niet blijven werken zodra ik zwanger ben... Ik ben dus aan het solliciteren nu ik bezig ben zwanger te worden..
    We hebben besloten om niet langer te wachten met zwanger worden, aangezien er altijd wel redenen zijn om te wachten, of ze groot of klein zijn en zekerheid heb je nooit, en we worden er allebei niet jonger van :)

17. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ik werk op dagbesteding in de gehandicaptenzorg met regelmatig wat agressie!
    Heb t mijn teamleider gelijk verteld omdat ik t risico niet wilde nemen...
    Werk gewoon maar draai niet de aller zwaarste en assisteer ook niet meer bij fixatie/seperatie of welk agressievoorval dan ook!
    En hoe dat zal gaan als ik een dikke buik ga krijgen weet ik allemaal nog niet!

Deel Deze Pagina