Geen vast contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mariann, 29 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariann

Mariann Lid

29 aug 2012
    35
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een vraag. Een aantal jaren geleden ben ik afgestudeerd als leerkracht. Helaas liggen de banen niet voor het oprapen en heb ik nog steeds geen vast contract gekregen. Wel heb ik het geluk gehad met steeds langdurige vervangingen. Het afgelopen jaar, was voor mij het eerste jaar dat ik na de zomervakantie niet gelijk werk had, waardoor mijn WW uitkering omgezet werd naar een aanvullende WW uitkering. Ook dit schooljaar krijg ik weer een aanvullende WW uitkering.
    Mijn vraag is vooral gericht op de toekomst. Ik wil namelijk niet wachten met het krijgen van kinderen tot ik een vast contract heb, omdat dit nog jaren kan duren. Welke rechten zou ik hebben als ik zwanger zou worden? Ik lees overal dat je uitkering krijgt over het verdiende salaris voor je met verlof gaat, maar hoe zit het dan als je een aanvullende WW uitkering krijgt of juist een volledige omdat het zomervakantie is?

Met vriendelijke groeten,

M.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mariann,

Zowel op basis van de WW als op basis van een dienstverband kun je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen.

Als je op dat moment volledig in de WW zit, wordt deze 16 weken onderbroken voor de WAZO. Na afloop van het verlof kun je je WW weer laten voortzetten.

Heb je op dat moment een gedeeltelijke WW? Dan heb je naast bovenstaande ook recht op WAZO vanuit je dienstverband. Je krijgt dan twee WAZO-uitkeringen.

Op onze website vind je actuele informatie over het recht op WAZO vanuit de WW en vanuit een dienstverband.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina