Ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door gate, 13 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

gate Bekend lid

12 jun 2014
    726
    508
    93
    Hallo,

Afgelopen week ben ik in overleg met mijn werkgever voor 50% ziekgemeld. Ik werd vrijdag meteen gebeld door het uwv en had zaterdag al een brief op mat liggen. Daar stond in dat er binnen 4 weken een besluit werd genomen. Betekent dit dat ik dan door moet blijven tot er besloten is? Ik ben nog niet minder ingedeeld is me opgevallen.

Daarnaast vroeg ik me af of die 50% wordt uitgekeerd aan mijn werkgever of aan mij? Dus dat ik 50% minder salaris krijg wat dan wordt aangevuld door het uwv of dat ik gewoon mijn salaris behoud en dat het achter de schermen wordt geregeld met mijn werkgever?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste gate,

Allereerst excuses voor de late beantwoording van jouw vraag.

Wat jammer dat het je niet meer lukt om volledig te werken. Je hebt een aantal vragen over jouw gedeeltelijke ziekmelding.

Als jouw werkgever je bij UWV heeft ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap, geldt de ingangsdatum die wordt doorgegeven als jouw eerste ziektedag. Het duurt alleen maximaal vier weken voordat hierover (met terugwerkende kracht) een beslissing wordt genomen. Je kunt bij je werkgever controleren per wanneer je bent ziek gemeld. Overleg dan meteen wanneer je welke uren je moet werken.

Als jij ziek bent ten gevolge van jouw zwangerschap, dan wordt de Ziektewet-uitkering volledig aan jouw werkgever betaald. De door jou gewerkte uren worden aan UWV doorgegeven en deze worden van de uitkering afgetrokken. Jij krijgt je loon doorbetaald.

Sterkte met je gezondheid.

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina