zwanger en zorgverzekering met hoog eigen risico

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door troela85, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland

Kraamzorg gaat niet van je eigen risico af en VKzorg ook niet, maar bij kraamzorg zit er een wettelijke eigenbijdrag van 3,90 per uur.
    Er zijn een aantal aanvullende verzekeringen die hier een gedeelte of zelfs een volledige dekking van geven.

Het is dus geen eigen risico, maar eigen bijdrag. Wettelijk bepaald helaas.

2. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Ik werk zelf ook voor een zorgverzekering en ik sluit me helemaal aan bij G89.
    Daarnaast zijn de Basisverzekeringen bij elke zorgverzekeraar hetzelfde aangezien deze zijn opgesteld door de overheid.
    De Aanvullende verzekeringen zijn alleen anders bij zorgverzekeraars.

Ook lijkt het me stug dat je een bevalling in het ZH zonder medische indicatie volledig vergoedt krijgt vanuit de basis verzekering.
    Vanuit je Aanvullende verzekering kun je eventueel wel de eigen BIJDRAGE hiervan vergoedt krijgen.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    #23 frannie82, 27 mei 2011
    Laatst bewerkt: 27 mei 2011
    Ik kreeg van de week de rekening van maart van de 20 wkn echo. Ik snap er niks van.. Iedere nederlander heeft 170 euro aan eigen risico te betalen over het basispakket daar valt de 20 wkn echo ook onder. Dus als je nog geen eigen risico verbruikt hebt dan moet je betalen lijkt mij... Ik ben zelfs nog flink aanvulend verzekerd en dat valt buiten het eigen risico van 170 euro. Dat was ook vermeld op de rekening dat ik nog 145 euro eigen risico over had. Echo was 149 euro overigens.... En je verhoogt meestal zelf je eigen risico als je weinig zorgkosten maakt zo als mijn vriend. Dan gaat je premie flink omlaag dus betaal je niet voor dingen die je niet nodig hebt. Risico is dan wel dat als je wel wat hebt je zelf eerst moet betalen tot dat bedrag op is.

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    dat is echt gewoon klets want verloskundige zorg enz valt buiten het eigen risico zoals je hier kunt lezen

5. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    @Frannie..Ik zou in jou geval echt even gaan bellen met je verzekering want de 20 weken echo mag echt niet van je verplicht eigen risico afgaan hoor..
    Alleen het bloedprikken wat je moet doen wat bij de zwangerschap hoort mag van je VER af.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland

Ik sluit me ook aan bij Joy2111!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dat ga ik dan maandag meteen even doen! Ik zit bij IZZ en ze hebben het al automatisch afgeschreven. Wordt vervolgd.. Bedankt in ieder geval

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland

Mocht je er nou niet uit komen met IZZ, laat me dan even wat weten, dan kan ik altijd even kijken voor je.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    als je een vrijwillig eigen risico hebt betaal je toch ook minder premie.
    Kun je je verzekering wel opschroeven maar dan betaal je dus ook veel meer premie.
    Als je een paar jaar niet ziek bent geweest en heb je dus ook een tijd minder premie hoeven betalen.
    Een jaar wel 500 euro betalen is dan waarschijnlijk nog minder dan wat je bespaart hebt.
    Kies je toch voor. Ik begrijp het nooit zo goed . Je kunt bijv wel opeens je aanv. verz opwaarderen maar die kosten ook een smak meer geld. Je krijgt dan wel je bijdrage van de kraamzorg vergoed maar als je bijv 24 uur krijgt omdat je al een paar dagen in het ziekenhuis hebt gelegen is dat x 4 waarschijnlijk minder dan een jaar lang een 30 euro voor je aanvullende verzekering.
    Reken dus eerst maar eens uit hoeveel je echt minder hoeft te betalen.

Ik heb een chronische aandoening en ben dus elk jaar al in januari door mijn verplicht eigen risico.
    Mijn man is eigenlijk nooit ziek ( 1 keer bij de huisarts geweest in 7 jaar) maar heeft 11 jaar geleden kanker gehad. Moet nog 1x per jaar naar de internist en is dus ook zijn eigen risico kwijt. Best lullig dus.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    In verhouding tot de "korting" die het op maandbasis geeft (of jaarbasis) is het niet reeel. Mensen denken: ik betaal maandelijks minder premie met een vrijwillig eigen risico, maar als jij eens naar het ziekenhuis moet, dan is die rekening velen malen hoger dan jou verplicht en vrijwillig eigen risico.

Ik neem even als voorbeeld 170,- verplicht ER en 500,- vrijwillig ER
    Maandelijks bespaar je zo'n 10 a 17 euro (ligt er aan welke zorgverzekering) op jaarbasis circa 200,-
    Als jij toevallig naar 't ziekenhuis moet, en hun sturen een rekening van 800,- dan kom je dus in een keer 670,- aan ER te betalen.
    Dan levert het dus helemaal geen voordeel op.

Er zijn mensen die in Belgie of Duitsland wonen, maar wel een NL werkgever hebben. Meestal hebben zulke mensen wel een extra hoge vrijwillige ER, aangezien de meeste zorg in het woonland is. Of het moet een bedrijfs ongeval worden oid.
    Of mensen die eigenlijk nooit iets hebben, dan is het wel voordeliger.
    Maar dat heb je nooit in de hand, er kan altijd iets gebeuren waardoor je naar 't ziekenhuis moet of andere zorg uit de basis verzekering nodig blijkt te hebben.

11. NandaK

NandaK Actief lid

28 feb 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moest de 20 wkn echo ook zelf betalen, maar dat kwam omdat we zelf voor een combitest gekozen hadden en deze niet standaard vergoed wordt. Ik heb nog gebeld waarom ik dan de niet alleen de bloedtesten kon betalen en het echo gedeelte vergoed kon krijgen maar zo zat het niet in elkaar werd mij verteld.

12. Muts76

Muts76 Actief lid

21 mrt 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat laatste klopt wel ongeveer, hoewel het bij mij wel zo is dat ik 25 euro per maand minder betaal dus 300 euro per jaar bespaar aan premie. Die 170 euro moet je sowieso al betalen, dus het verschil is dan 200 euro. Dat is inderdaad het risico dat je neemt, maar als ik kijk naar hoe het bij mij de afgelopen jaren is gegaan dan kom ik zo nog steeds veel beter uit. Ik heb vier jaar 300 euro bespaard, dus 1200 euro, en dit jaar moest ik voor het eerst wel mijn volledige eigen risico betalen doordat ik in het buitenland naar de dokter moest. Al met al heb ik nog steeds 1000 euro bespaard.
    Een ziekenhuis bezoek is duur maar zal niet vaak gebeuren. Natuurlijk kun je altijd zo onder een auto stappen of vallen en iets breken, maar zó groot is die kans nou ook weer niet. En als het wel gebeurt dan kan ik de rekening zonder problemen betalen. Het is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken maar bij bevalt het prima zo.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Yep, klopt! Er zijn genoeg mensen die eigenlijk nooit wat hebben.
    Mijn man die heeft ook echt, maar dan ook echt nooit wat!
    Vorig jaar tijdens het werken, schoot zijn arm uit de kom. Zijn baas heeft 'm er weer in gezet en daarna moest hij naar het ziekenhuis, maar dit wilde hij niet! Dus is hij ook niet gegaan.
    Hij heeft het totaal niet op ziekenhuizen, dus vertikt het ook om er heen te gaan. Het zelfde geldt voor een HA.

Dus ook voor hem is het voordeliger met een verhoogt ER

14. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik had ook altijd een hoog eigenrisico ik had ook nooit iets en mijn vriend ook niet. Tot vorig jaar we allebei ziek werden. En het ziet er naar uit dat we nu zeker geen hoog eigen risico kunnen nemen. het si een gok en die hebben we genomen maar van al die dat we het uitgespaard hebben hebben we er niets aan over gehouden. Dus nu mar gewoon standaard het verplichte eigenrisico.

Ik wil alleen maar zeggen dat je echt geen auto ongeluk hoeft te krijgen je kan ook gewoon iets simpels krijgen(ik heb reflux na een galblaasoperatie heb gekregen dus nu standaard medicijnen moet slikken)

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Even nagevraagd aan verzekering, de 20wkn echo gaat via het basispakket en valt niet onder het algemene kopje verloskundige zorg. Vandaar dat ik dus mocht afrekenen :( mijn eigen risico was nog niet op
    En dat lijkt mij zo voor iedereen d Ious ben benieuwd wie er nog meer moet betalen!

16. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    raar hoor want ik had ook nog eigenrisico openstaan en hoefde niets te betalen

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    verloskundige zorg en kraamzorg: houdt u er rekening mee dat hiermee samenhangende kosten niet tot de uizondering behoren. Dit betekent dat bijvoorbeeld geneesmiddelen, bloedonderzoek, vlokkentest of ziekenvervoer wel meetellen voor het verplicht eigen risico;

Ze vertellen dat verloskundige zorg en kraamzorg buiten het eigen risico vallen maar dat er uitzonderingen zijn, kennelijk dus de 20 weken echo. Bloedonderzoek heb ik idd ook van mijn eigen risico moeten betalen.

Deel Deze Pagina