hallo even een vraag is het normaal dat ze tegenwoordig niet meer met een wek of 7 a 8 na het hartje luisteren.Ik moet met 8 wkn komen maar dan doet ze alleen bloeddruk en vragen verder niks dan met 11 wkn echo en 13 wkn voor het eerst hartje luisteren,Ik vind dit erg laat.....Want bij mijn andere dochters was het meteen bij 7 a 8 weken al hartje horen.Is dit nu niet erg laat pas met 13 wkn. Tevens wordt ik nu al zo dik ik heb al een echt buikje moet al ruime broeken aandoen....Is dit normaal zo vroeg het wordt ons derde kindje...en ik ben zelf van een tweeling alleen is mijn zusje met 5 mnd zwangerschap al weg gegaan. Heb ik dan zelf ook meer kans aangezien ik al zo dik ben nu....gr heidi
Hoi heidi, Omdat dit niet je eerste zwagnerschap is ga je al veel eerder je buikje zien. Broeken zitten ook al veel eerder niet lekker. Dit komt omdat je buikspieren weten dat het geen zin heeft om tegen de uitzetting te gaan verzetten en geven nu al toe aan het wat uithangen. Alleen de echo kan uitsluiten of er in kindje in je buik zit of twee, de mogelijkheid is altijd aan wezig. Met 8 weken is het kindje nog zo klein dat het vaak lang zoeken is naar het hartje en als je kindje nog achter je schaambotje ligt dan krijg je het niet te pakken om spanning en angst te voorkomen,doen we tegenwoordig de intake bij 8 weken en dan vrij vlot daarna, of die dag als de verloskundige zelf de echo's maakt, een echo. Bij 12 weken of verder word er geluisterd met de doptone. Groetjes imke