Zwanger en zware krachttraining

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Wivine89, 29 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wivine89

Wivine89 Actief lid

12 jun 2014
    495
    69
    28
    Rotterdam
    Hi!

Jeeej ik ben zwanger!!!!! Heel pril ..4-5 weken maar toch! Nu sport ik de komende weken vrij zwaar , krachttraining en cardio.. ineens kreeg ik een raar gevoel.. zou dit slecht zijn. Voor de ontwikkeling? Of de kans op een miskraam vergroten? Ik weet dat later in de zwangerschap ik wat rustiger aan moet doen :) maar het gaat even om deze belangrijke fase !

2. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Ik volg ook even, ben ook benieuwd. Ik stond namelijk net op het punt om krachttraining weer op te pakken.

3. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Ik sport vrij veel (5x per week) waaronder ook krachttraining en bootcamp.. nu merk ik al dat ik sneller buiten adem ben. Zolang het gaat gaat het haha maar ik las wel iets over te hoge temp. Dat dat gevaarlijk kan zijn in je eerste termijn. En dat je moet kunnen blijven praten qua hartslag etc.
    Ik doe gewoon ietsje rustiger aan maar qua gewicht pak ik nog steeds wat goed voelt. Lastig he! Ik ga het sowieso navragen bij de vk..

4. chantalvl

chantalvl Fanatiek lid

23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik sport vrij fanatiek normaal (2x per week fitness, 2x per week mountainbiken en swinters 1x per week schaatsen). Nu ben ik wel wat minder gaan sporten omdat het uiteraard iets zwaarder word, maar dat is ook per dag verschillend.
    Vanmorgen had ik controle bij de verloskundige, en ik heb voor de zekerheid even nagevraagd hoe het zit met sporten omdat zoveel mensen zeggen: "zou je niet eens rustig aan doen?" En "mag dat wel?".
    De verloskundige raadde contact sporten en tennis e.d. af. Maar zei verder dat ik gewoon lekker moet blijven sporten zolang het gaat, en dat mijn lichaam het wel aan geeft als het te veel word.
    Heb dus net met mijn vader 40km gefietst met de mountainbike. :D

5. gemini020

gemini020 Actief lid

28 sep 2014
    444
    57
    28
    Ik hoor vaak dat als je nu al vaak bv krachttraining doet, dat je dat wel kan blijven doen (al zou ik het nog wel even checken met je vk) maar dat je niet iets nieuws moet gaan doen, daaronder versta ik persoonlijk ook weer oppakken.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Gewoon naar je lichaam luisteren, hoe lang zwanger je ook bent.
    Krijg je klachten (duizelig, pijntjes, misselijk) dan absoluut rustiger aan doen.
    Het advies is wel om niet zwaarder dan 10 a 15 kilo te tillen de eerste twee trimesters en het laatste trimester niet meer dan5 kilo...
    Dit zijn richtlijnen. Ik geloof erin dat een lichaam heel snel aangeeft wat niet meer goed is.

chantalvl vindt dit leuk.
  7. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Serena Williams won nog Australian open en estavana speelde nog ek handbal. Zal wel loslopen dus, gewoon lekker doen :thumup:

Je mag alleen op een gegeven moment geen buikspieren meer trainen volgens mij. Maar dat is pas op de helft ofzo

8. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Je mag met weinig gewicht trainen en mijn inziens heeft het dan weinig nut om te gaan trainen..

Met beide zwangerschappen ben ik gestopt met krachttraining. Na de zwangerschap weer begonnen en alles weer opgebouwd. Voelde voor mij veel beter en ook wel weer fijn om weer actief naar iets toe te kunnen werken.

9. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Zelf tot 20 weken gevolleybalt (hoogste niveau) & daarnaast mijn krachttrainingen gewoon gedaan. Naar je lichaam luisteren is de beste tip, krijg je last: dan doe je wat minder. Geen last? Lekker doorgaan ;)

Hoe fitter je de bevalling in gaat hoe makkelijker je weer hersteld :)

10. DDara

DDara Bekend lid

20 mrt 2015
    511
    53
    28
    Den haag
    Heeey meis!

Gewoon lekker door trainen hoor!
    Ik ben nu 32 weken zwanger en train nog steeds 6 keer per week kracht.
    Gewoon naar je lichaam luisteren! Niet opbouwen kwa gewicht (hoog uit iets de eerste 12 weken) daarna het zelfde blijven doen en als je lichaam het aangeeft langzaam afbouwen. Maar ik kan je vertellen dat afbouwen is pas echt in de laatste paar weken nodig en dan nog hoeft het helemaal niet veel te zijn.
    Bij mijn eerste kindje heb ik tot de dag voor me bevalling flinke krachttraining gedaan, mijn kindje was binnen 2 uur op de wereld en de verloskundige en het ziekenhuis personeel zei allemaal dat dat kwam omdat ik zo super fit was en dat het heeeeeel goed voor je is (mits je het gewend bent) kindje van ruim 3,5 kilo

Nu bij mijn 2 de zwangerschap gaat alles ook wat moeilijker en zwaarder maar ik train gewoon door en hopelijk ook tot de laatste dag........

Enige nadeel....... toen ik tijdens het persen mijn benen vast moest houden had ik mega spierpijn van het squatten de dag er voor!

chantalvl vindt dit leuk.
  11. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    HAHAHAHAHA geweldig:roflmao::thumup: ik zal ook zeker door trainen als ik zwanger raak (hopelijk binnenkort). Weliswaar niet zwaarder qua gewicht dan daarvoor en goed luisteren naar mijn lichaam, maar zeker door trainen. Ik heb gelezen dat het beter is je hartslag onder de 150 te houden (met name liever geen lange periodes boven de 150) en geen rechte buikspieren te trainen. Mijn man is fysiotherapeut en hij zegt 'lekker in beweging blijven met lichte weerstand' wat voor mij zou betekenen geen 3 x 10 herhalingen maar iets minder gewicht en 4 x 15 of 20 herhalingen bijvoorbeeld :)

12. chantalvl

chantalvl Fanatiek lid

23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Haha inderdaad geweldig! Ik train ook gewoon door hoor, alleen het lukt mij qua gewicht e.d. niet om op hetzelfde niveau te trainen, dus doe maar een stapje lager.
    Ook gaat mijn hartslag al wel snel omhoog. Ook wel richting de 160. Mij is verteld als je tijdens je workout normaal een gesprek kan voeren, zonder dat je er bij neer valt, het goed is. :)

Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina