Ik werk in het basisonderwijs en werk nu fulltime. Na de zomervakantie moet ik nog drie weken werken en dan begint mijn verlof. Ik hoef pas na de kerstvakantie weer te beginnen en ga dan drie dagen werken. Ik heb vanmorgen dus te horen gekregen dat ze nog geen idee hebben wat ik ga doen na mijn verlof. Ze nemen dus geen vervanger voor mij aan waar ik dan na de kerst de klas weer van krijg. Ze gaan er vanuit dat er wel iemand ziek wordt en dat ik die klas dan krijg. Maar als dit dus niet gebeurt dan moet ik drie dagen in de week een beetje gaan invallen en ondersteunen enzo. En dat zie ik dus totaal niet zitten! Denken jullie dat de directie dit zomaar kan maken? Eigenlijk verandert mijn functie dus van leerkracht voor een vast groep naar invaller/ondersteuner. Mijn salaris blijft gewoon gelijk, maar ik moet wel andere dingen gaan doen die ik helemaal niet leuk vind. Eerst hadden ze ook gezegd dat er een invaller voor mijn klas zou komen en dat als ik terug zou komen die invaller eruit zou gaan en ik dus die klas zou krijgen. Alleen als er in een andere klas iemand ziek zou worden dan zou ik die klas krijgen bijvoorbeeld. Maar toen had ik wel zekerheid van een eigen klas voor drie dagen, nu heb ik dus niks! Ik baal, baal, baal... 'Sorry voor het lange verhaal'.
Hoi Ik werk ook in het onderwijs en heb al meerdere zwangere collega's gehad waarvan er ook iemand vrij snel na de zomervakantie met verlof is gegaan.Zij werkte toen voltijd en na verlof deeltijd. De invaller heeft de groep samen met haar opgestart. Na afloop van verlof zouden beiden de groep deeltijd gaan draaien. Dat is uiteindelijk veranderd, maar wel in overleg! Het lijkt mij dat ze dat bij jou hebben verzuimd. En waarom geen invaller? Is er sprake van krimp? Ben je lid van de vakbond? Zo ja, dan kan je contact opnemen en jouw vraag aan ze voorleggen. Ze geven je advies en kunnen je eventueel bijstaan. Heb je verder uitleg gekregen waarom ze voor deze invulling gaan? Groetjes Inge
Heb inderdaad gelijke een mail naar de vakbond gestuurd, nog geen reactie op gehad. Ik heb vandaag begrepen dat ze 'het geld' voor mijn invaller binnen de school gaan oplossen. We hebben een paar ambulante mensen lopen (ondersteuners e.d.). Ook heb ik vandaag in een goed gesprek aangegeven dat ik het echt niet vind kunnen hoe ze met mij omgaan. Het lijkt wel of ik gestrafd word omdat ik zwanger ben. Na nog een voorbeeld van mijn kant ging ze toch verder nadenken en het lijkt erop dat ik toch wat meer zekerheid krijg op een eigen groep na mijn verlof. Volgende week woensdag krijgen we het definitieve plaatjes te horen.
Goed van je dat je verder hebt gevraagd. Ben benieuwd naar de reactie van de bond en hoe de formatie volgende week voor jou er uit gaat zien. Toch raar dat ze het geld voor jouw verlof zo gaan inzetten. Wat ik vorige week heb begrepen is dat er maar één persoon betaald van kan worden; dus niet meerdere ondersteuners maar één. Maar of dat ook echt zo is? Hoop voor jou dat je volgende week hoort dat je een eigen groep krijgt
Yoehoe, ik krijg na mijn verlof een eigen groep en wel groep 5. Hier heb ik al twee jaar voorgestaan , dus dat is wel fijn. Zeker ook omdat ik totaal niet weet hoe ik het ga vinden om straks met iemand samen te moeten werken. Altijd fulltime gewerkt en als je dan een keer een les niet afkreeg of oversloeg, kon je deze een dag later bijvoorbeeld inhalen. Dit is straks een stuk moeilijker. Maar komt vast wel goed. Ben al helemaal blijndat ik niet drie dagen moet gaan invallen/ondersteunen, maar lekker voor de groep ga!!!
Fijn, Zeehondje!!! Ik vond het ook altijd fijn dat ik mijn eigen klas weer kreeg na mijn verlof. (wel VO, maar toch) Ik zorg er ook altijd voor dat ik tijdens de 1e algemene ouderavond aanwezig ben en me ook kan voorstellen aan de ouders van mijn leerlingen.
Fijn dat je toch je eigen klas krijgt! Ik herken het wel.....na mijn 1e zwangerschap kreeg ik een groep 6. De invalster bleef 2 dagen met mij werken en kreeg 2 dagen een andere klas. Ik ging toen met de zomervakantie met verlof (nou ja,eignelijk erna maar ook nog vakantie) en na de Kerst weer beginnen. Bij de jongste had ik geen eigen klas, maar was dat jaar de pineut om 3 dagen verschillende klassen op te vangen met collega's die 4 dagen werkten (dus wel elke maandag dezelfde groep, elke dinsdag etc.) Nadat ik terug kwam, kreeg ik andere klassen en andere taken.....was helaas niet anders!Het liep met de invallers (ook intern) ook goed en ze wilden niet terugdraaien. Ik had toen verlof gehad van de Kerst tot aan de meivakantie
Een collegaatje van mij kwam vorig jaar ook na de kerst terug en moest dus her en der invallen (ziektevervanging) en vond dat echt niks. Dat stond mij dus ook te wachten en heb er wat van gezegd. gelukkig heeft dit dus geholpen. Ik moet nog drie weken werken na de zomer. Ik ga dan niet voor de klas die ik later krijg, dat doet degene waar ik later mee samen ga werken. Wel kan ik inderdaad de kinderen al een beetje leren kennen en ook op de ouderavond ben ik aanwezig.