Momenteel ben ik 22 weken zwanger. Helaas valt deze zwangerschap mij heel zwaar. Ik heb op het werk (op advies van de verloskundige) aangegeven dat ik het lichamelijk niet meer trek en daardoor veel last heb van oa harde buiken en mn rug. We zijn tot de overeenstemming gekomen dat ik voor 50% de ziektewet inga. Nu heb ik een brief gekregen van het UWV met daarin dat ik thuis moet blijven tot 18.00 totdat er een controle is geweest. Maar ik werk wel dus ik vroeg me af of ik op de dagen dat ik niet werk, ik er ook niet een paar uur even 'uit' mag. Ik heb al gebeld en aangegeven dat ik ook een zoontje heb die ik ook naar school moet brengen enzo, maar die mevrouw zei dat ze niks voor mij kon betekenen. Dat ik echt moet wachten op de controle. Weten jullie of ik wel de deur uit mag (om mijn zoon weg te brengen, om zelf ook even buiten te zijn en om te zorgen dat ik dat mondje om 18.00 kan voeden) en binnen hoeveel tijd die controle ongeveer komt? Met vriendelijke groet, wendy
Beste Wendiew, Jammer dat je zwangerschap je zo zwaar valt. Als je ondertussen al gebeld bent, is het onderstaande al bekend en is dit niet meer voor jou van toepassing. Je wilt weten of je verplicht thuis moet blijven zolang je nog geen controle hebt gehad en hoelang het gaat duren voor deze controle komt. Het is belangrijk dat je tot de eerste controle elke dag tot 18.00 thuis bent, totdat een van onze medewerkers je heeft gebeld, thuis bezocht of een uitnodiging heeft gekregen om naar een spreekuur te komen. Dit is meestal binnen een paar dagen nadat je ziek hebt gemeld. Tijdens dit eerste bezoek of telefoongesprek worden er nieuwe afspraken over jouw bereikbaarheid gemaakt. Deze afspraken worden in een brief bevestigd. Ik wens je veel sterkte en een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcareteam