Ik heb nog niets geprobeerd. Wil me aan de ene kant heel graag wagen aan de vega-versie, maar aan de andere kant kan ik die 6 weekjes ook nog wel wachten... Wil mezelf kunnen belonen strakkies als die kleine eruit is; En vrienden met een goede reden op kunnen bellen vanuit 't ziekenhuis...... Dus nee, hier geen Filet gegeten of gekocht.
Oh man... volgens mij is filet americain, en alle andere soorten rauw vlees, absoluut NOT DONE. Het gaat niet om de hoeveelheid die je binnenkrijgt (zoals vitamine A bij lever, wat wel mag, maar heel weinig), maar om WAT je binnen krijgt. In het geval van rauw vlees is het de bacterie die je moet mijden. Die bacterie zit er altijd in, dus nu is het alleen nog maar de kans op in hoeverre dat je kindje aantast. Ik snap echt niet dat iemand dat risico wil nemen. Achteraf je druk maken heeft natuurlijk geen zin, maar je kunt wel voortaan gewoon geen filet americain meer eten. Hoe moeilijk is dat? Ik ben ook helemaal gek erop, en op carpaccio en zo, maar kom op zeg! Als je daar nu al moeite mee hebt... Straks mag je weer! Sorry, maar ik vind dit echt onbegrijpelijk.
Ik zal het dan zelfs ook niet eten hoor. Ze zeggen het niet voor niks bij de verloskundige. Ze zei zelfs wat je absoluut niet mag hebben is filet. Ik wacht nog wel 2 maandjes.
Daar klopt niets van. Daarnaast ga je ook niet roekeloos rijden in het verkeer. Of in een achtbaan. Veiligheid voor alles. In het verkeer en in je buik.
ik bedoelde ook niet nu ik zwanger ben, heb het al 8 maanden niet meer gegeten. ik bedoelde normaal gesproken
LadyXochi, het is echt niet zo dat ALTIJD in rauw vlees toxoplasmose-bacterie zit. Er is een kans. Maar er is ook een kans dat die bacterie op je sla zit of je broccoli of aan de kont van je kat. Het kan ook zo zijn dat je tot de 55% van de vrouwen behoort die hiervoor antistoffen hebben. Ik geef toe: dat laatste is niet een grote kans maar ook die kans bestaat en is onderdeel van een afweging. En voedselvergiftiging is vervelend, maar heeft niks te maken met listeria of taxoplasmose en kan over het algemeen ook geen kwaad voor je kindje. Los daarvan is het natuurlijk aan een ieder om zelf te beslissen welk risico ze neemt. Ook al vinden velen dat ze dat mogen beslissen voor anderen. Volgens mij is het ook een groot deel psychologisch. Stel jij eet 1 broodje filet Americain in, pakweg, week 30 en je kindje heeft een ernstige afwijking als een waterhoofd of blindheid. Ga je dan dat broodje filet zien als de boosdoener? Of kun je relativeren en geloof je dat het kindje sowieso die afwijking zou hebben? Ik heb zelf ook vanaf week 31 een hele enkele keer gezondigd. Zo heb ik bij een goed restaurant eendenborst gegeten. En een paar keer een glaasje rode wijn gedronken. Omdat ik voor mezelf geloof dat het aan die ene keer laat in de zwangerschap niet zal liggen als er iets ernstigs is met mijn kindje. Dat kun je onverantwoord noemen en dat doen veel mensen ook, maar daar trek ik me verder niet zo veel van aan. Ik hoef me niet te bewijzen als moeder en als anderen mij hierdoor wel een slechte moeder vinden die niks over heeft voor haar kind: soit...
OOOOO Filet american, lekker!!! Ik heb mijn man de vorige twee keren gelijk de opdracht gegeven om het hoe dan ook in het ziekenhuis te krijgen. Mijn schoonvader is als gevolg daarvan beide keren op de dag van mijn bevalling met twee pistoletjes filet met uitjes aangekomen als kraamcadeau! haha. En lekker dat ze dan zijn. jammie. En mijn moeder heeft beide keren op de dag dat ik thuiskwam uit het ziekenhuis lekkere medium biefstukjes gebakken lekker zout. De kraamverzorgster heeft me ook beide keren elke dag filet op brood gegeven en rosbief. ( vlees is goed voor de borstvoeding volgens haar) Ik heb de vegetarische filet nog niet geproefd. wel de vegetarische leverworst, getver die smaakt echt niet naar leverworst. Succes met de weken wachten voor de broodjes filet!
Wel raar, ook al heb je er zin in, dat heb je toch over voor je baby. Stel dat jij het door dat broodje op je geweten hebt dat er iets fout gaat? Oké, we hebben allemaal wel eens zin in iets, maar soms moet je eenmaal dingen opofferen. Denk eens na over 't volgende: sommige mensen met bv. verhoogde bloeddruk/hartkwalen o.i.d mogen bepaalde producten dus nooit meer eten! Nooit, maar wij zwangere vrouwen zitten ergens 'maar' voor 9 maanden aan vast (misschien heb jij zelfs nog wel veel minder te gaan)... Dus gewoon een paar maanden (wie weet weken) volhouden. Denk aan de gezondheid van je kindje en dan dat van jezelf, nogmaals zou je het op je geweten willen hebben om hem/haar iets aan te doen? Ja, de kans is i.i.g klein, maar wél aanwezig. Als één keer mag, tja waarom dan niet de tweede keer, derde keer... En zo kan je wel doorgaan. Niet voor niets is het helemaal verboden, niet 'af en toe toegestaan'. Probeer eens de vegetarische variant, zou ik zeggen.
Meiden nogmaals (zie mijn vorige post enkele pagina`s terug)..De kans dat er wat met je gebeurd zodra je een voet buiten huis zet is vele malen GROTER dan het eten van een broodje filet...Neemt niet weg dat je er dan nog voorzichtig mee moet zijn, maar blijven jullie braaf in huis zitten dan de hele dag? onder het mom stel je voor dat ik aangereden wordt door ean auto? Ben wel eens benieuwd hoe jullie daar over denken?
Ik vind die vergelijking eigenlijk niet echt opgaan. Soms moet je gewoon over straat, filet eten en daarmee een risico nemen moet niet.
Ja idd, dan kan je je wel alles in je hoofd gaan halen. Mobieltjes zijn ook wel eens ontploft dus dan zou je ook geen gebruik meer mogen/kunnen maken van een mobiele telefoon? Wanneer iets bewezen risico's met zich meelevert, is het duidelijk. Al is het aan ons, zwangere vrouwen, om ofwel alles op alles te zetten om ons kindje zo veilig mogelijk te laten groeien in onze buik, ofwel toe te geven aan onze eigen pleziertjes. Ik probeer voor het eerste te kiezen. Natuurlijk zijn bepaalde dingen overdreven ja (vrouwen die gewassen sla niet eens willen eten bijvoorbeeld... en dat noem ik dan overdreven) of helemaal in de stress raken, nachtenlang niet kunnen slapen etc. wanneer ze per ongeluk iets verkeerds hebben gegeten. Maar we moeten wel ons best doen, gewaarschuwd wordt er niet voor niks tegen bepaalde producten. Stel dat je in een land woont waar deze dingen simpelweg niet te verkrijgen zijn, dan zit er ook niks anders op dan geduld hebben. Ik ben toen ik 11 weken zwanger was voor een maand naar mijn schoonouders gegaan die in het buitenland wonen, soms had ik trek in Nederlandse producten en ja dat heb je dan gewoon soms niet voorhanden. Pech dus! Maar al met al heb ik het gewoon uitgehouden hoor, was goed te doen, dus iets laten staan omwille van de gezondheid van je kindje kan ook best.
Ik vind de vergelijking onzin. Op straat moet je ook uitkijken en natuurlijk heb je een kans dat er wat gebeurt maar dan hoef je nog je kop niet in het zand te steken.
Ik vind het juist helemaal kloppen wat Grassprietje zegt. Enne, je MOET helemaal niet over straat. Je kiest daar toch echt zelf voor. Ook als je naar je werk 'moet' of boodschappen 'moet' doen. Je zou ze de kost moeten geven die nóóit buiten komen! Als die mensen niet de straat op 'moeten', dan 'moet' jij het ook niet. De kwestie van 'kop in het zand steken' vind ik onzin. Je bent juist realistisch bezig als je een beetjes losjes met al die adviezen omgaat. Het zijn tenslotte adviezen!
Natuurliljk zijn het adviezen. maar daarom hoef je ze nog niet in de wind te slaan. Ik ben ook totaal niet paniekerig aangelegd. Consultatiebureau neem ik met een korreltje zout, ga erheen voor de prikken verder geloof ik het wel. Ik geloof dat je als moeder het beste weet wat goed is voor je kind. De adviezen veranderen toch elk jaar. Ik vind de vergelijking alleen niet goed. als iemand filet wil eten moet hij dat lekker doen, aan ieder de keuze. Het is jouw lijf,jouw kindje en als jij het gevoel hebt dat het geen kwaad kan.... nou dan eet je het toch gewoon. Je kunt trouwens laten testen of je al eens toxoplasmose hebt gehad. Als je het al eens hebt gehad ( die kans is groot als je veel rauw vlees eet) dan kun je onbezorgd filet eten. De verzekering vergoed het niet dus je moet het wel zelf betalen. Maar voor wie echt niet zonder kunnen is dit misschien een idee?
Als je katten hebt en regelmatig de kattenbak verschoonde, is de kans dat je toxoplasmose hebt gehad ook heel groot trouwens Toen ik nèt zwanger was en daarover met de huisarts sprak, zat ik wat in over een gepland etentje bij mijn schoonmoeder. Zij is nogal van de carpaccio en halfrauwe biefstukjes enzo. Ze mocht toen absoluut nog niet van mijn zwangerschap weten dus ik vroeg aan de huisarts advies om die (half) rauwe vleesjes te omzeilen. Eerste advies huisarts: kun je niet opeens vegetariër worden? Tweede advies huisarts: heb je katten? Ja, altijd al gehad? Dan loop je/loopt je kindje waarschijnlijk niks op van (half)rauw vlees, maar eventueel wil ik wel meewerken aan een toxoplasmosetest. Heb het trouwens niet laten testen, aangezien ik toch te beroerd was om naar het etentje te gaan
@ Danabelle; Ik denk dat het boodschappen doen, naar het ziekenhuis gaan, kinderen naar school brengen o.i.d toch wat noodzakelijker zijn dan een broodje filet americain eten. Van bepaalde etenswaren is het eenmaal bekend dat er een kans is om iets op te lopen. Maar als jij niks op die risico's uitdoet, met alle gevolgen van dien, dan moet je dat natuurlijk zelf weten.
Islah, al die dingen móet je niet doen. Maargoed laten we die discussie maar niet aangaan verder Overigens hou ik me heel behoorlijk aan de lijst hoor, dat gaat vanzelf. Ik heb één keer een toetje op waar alcohol in zat (ik merkte dat na drie happen en heb het maar opgegeten) en dat was het dan. Mijn reacties zijn dan ook niet bedoeld om mezelf te verdedigen ofzo - want ik lóóp die risico's die jij bedoelt niet. Ik wil eigenlijk alleen maar de 'verboden lijst' wat relativeren en aangeven dat het iedereen vrij staat een keuze te maken - of die keuze nou een broodje filet americain eten is of de kinderen naar school brengen bij wijze van spreken!
Uit onderzoek blijkt dat tot 30% van het schapenvlees en 10 tot 15% van het varkensvlees toxoplasmose-kysten bevat. Bron Dit kun je laten testen. Wat kan er gebeuren? Maar let op: Dan doe je dat toch? Is toch een kleine moeite? Of ben je realistisch en bedenk je je dat het best wel eens daar aan had kunnen liggen? Dat is namelijk helemaal niet zo ondenkbaar. Mijn grootste vraag is: Waarom? Is het zo verschrikkelijk om het te laten? Dat is interessant... Ik wist niet dat eendenborst ook schadelijk kon zijn? Dat weet je dus nooit. Kun je net zo goed zeggen dat je die ene keer je kindje eens NIET in de gordel doet, en als je dan tóch onverhoopt een ongeluk krijgt, jezelf wijsmaken dat je kindje ook zwaargewond was geweest als het wél in de gordel zat...
Daar had ik net ook al op gereageerd (#64). Of lees je over mijn reacties heen? Nee, ik blijf niet thuis zitten, maar ik kijk wél uit als ik een zebrapad oversteek en zelfs als ik groen licht heb (te voet, fiets, motor of auto). En dat is hier ook het geval. Dat is ook alleen maar, omdat zij (artsen en vk's) niet de macht hebben om het te verbieden. Zo zijn er wel meer 'adviezen', waar eigenlijk niet over te discussiëren valt. Zoals de bijsluiters van medicijnen. Niet het hele potje pijnstillers naar binnen werken. Zou je het ook realistisch vinden om daar losjes mee om te gaan?