Zwanger & Filet Americain

Discussie in 'Gezondheid' gestart door BellaLuna, 1 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    dat is dus niet waar, want juist aan het einde van de zangerschap is de kans op besmetting voor je KINDJE het hoogst!

zie deze site:

Besmetting toxoplasmose
    Een toxoplasmose-infectie krijgen terwijl je zwanger bent, is geen bevestiging dat je kleintje met een afwijking op de wereld zal komen. Het risico dat de parasiet de foetus bereikt en aantast, hangt van verschillende factoren af. Het tijdstip van de besmetting speelt daarbij de grootste rol. Hoe vroeger in de zwangerschap, hoe kleiner de kans dat je kindje besmet zal raken. Naar schatting bedraagt het risico dat de parasiet de foetus bereikt:
    10% in het eerste zwangerschapstrimester;
    25 - 30% in het tweede trimester van de zwangerschap;
    60 - 70% in het derde trimester.
    TOXOPLASMOSE EN ZWANGERE VROUWEN - BESMETTING - TESTEN - SYMPTOMEN - OPSPOREN - FOETUS - AFWIJKING

2. mama_rose

mama_rose Actief lid

7 jun 2009
    230
    0
    0
    Voor mijn jongens zorgen
    Rotterdam
    @grassprietje: Helemaal mee eens! De kans dat je aangereden word door een gek in een auto is groter dan dat er na 1 broodje dun gesmeerde filet iets met je gebeurd! Maar goed, zo te lezen denken andere daar anders over!

@miepje74: Mooi gepsroken!!

3. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Lady Xochi, een advies blijft een advies en iedereen mag en kan voor zichzelf besluiten hoe zij/hij daarmee omgaat. Persoonlijk vind ik het ene advies, het andere niet. En tja, ik vind dat mensen er zelf voor mogen kiezen om dat hele potje pijnstillers in één keer weg te werken.
    Het punt is dat mensen zelf de consequenties van hun gedrag inschatten en een afweging maken of ze hun gedrag dan gaan aanpassen of niet. En wat iemand ook doet, zij/hij zou zelf de consequenties moeten dragen. Dit is in onze maatschappij overigens maar beperkt mogelijk.
    Goed, ik dwaal af ;)

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou het niet doen! Ook al zou de kans klein zijn. De kans dat er iets kan gebeuren is er toch waarom onnodig risico nemen. Ik heb gewoon heel snel na bevalling gegeten.

5. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik durfde het niet te zeggen, maar ik ben het helemaal met je eens en zat precies hetzelfde te denken!!!

6. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    #86 Grassprietje, 8 jul 2009
    Laatst bewerkt: 8 jul 2009
    LadyOchi-> Uit Onderzoek blijkt dat tot 30% van het schapenvlees en 10 tot 15% van het varkensvlees toxoplasmose-kysten bevat.

Uit welke betrouwbarebron heb jij dit weg gehaald?als dit echt zo zou zijn, dan is 30% vd nederlanders regelmatig ziek vanwege deze besmetting...

Edit: ik zie het al..www.gezondheid.be denk ik? Achja, zo kan ik kan ik ook wel wat gana vermelden dat uit onderzoek is gebleken dat de kans dat je betrokken raakt bij een auto ongeluk 45% is..

anyway, ik wordt er een beetje gek van met al die goed bedoelde adviezen van wat wel en wat niet eten...en hoewel het heel flauw is te noemen doe ik het toch, er is nergens aangtetoond dat onze vorige generatie moeders die dit soort dingen wel aten, kinderen op de wereld zetten die een afwijking of wat dan ook hebben nav toxaplasmose...

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Het blijft blijkbaar een welles/nietes discussie waarin het moeilijk is voor sommige mensen om te accepteren dat anderen andere keuzes maken dan zijzelf naar aanleiding van, wat Danabelle zegt, een advies. Ieders goed recht om dat wel of niet te accepteren! Net als ik het nog steeds mijn goed recht vind om mijn eigen keuzes te maken en me niet gek te laten maken door allerlei adviezen van alle kanten.

Ach ja....

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Jij nu ook graag een bron vermelden dan, want van die 45% geloof ik ook geen snars. En dan hangt het er nog vanaf wat je definitie van een auto ongeluk is. Als je heel zachtjes tegen een paaltje rijdt, of parkeerschade veroorzaakt, sja, da's natuurlijk niet eerlijk om mee te nemen in dit vergelijk.

Overigens vind ik wel dat iedereen zelf moet doen wat ze willen, maar slim vind ik het niet en gelukkig heb ik ook het recht om te zeggen wat ik vind ;) Ik sta trouwens open voor goede argumenten, en die heb ik in deze discussie nog niet gelezen. Ik kom ten minste met onderzochte statistieken uit betrouwbare bronnen, niet uit de lucht gegrepen cijfers puur voor eigen gemoedsrust.

9. Even iets anders in deze discussie: houden de filet americain-eters-tijdens-de-zwangerschap geen rekening met de listeria bacterie? Deze kan behoorlijk gevaarlijk zijn voor de baby.

Enfin, ik wil geen extra gevaren geven, dus ik eet absoluut niets wat niet mag.. ik vind het zelf extra bescherming tegen gevaarlijke bacterien.
    Iedereen moet het uiteindelijk zelf weten, maar de verloskundigen en gynaecologen zeggen het niet voor niets dat je het echt niet mag!

10. Grassprietje

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Dat is dus ook zomaar een lukraak genomen getal ;) Juist om aan te geven dat er genoeg internetsites zijn die ook zomaar een getal vermelden op hun site..Want nergens is ergen een gepubliceerd Medisch artikel te vinden waarin dit soort dingen beschreven worden..

Maar nogmaals begrijp me niet verkeerd...Ik ga het niet staan aan te prijzen om filet te gaan eten tijdens een zwangerschap, maar ik wordt er zoooooo gallisch van wat een zwangere vrouw allemaal voor behoed wordt...

Ik ben van mening dat wanneer je je gezond verstand gebruikt er echt niets kan gebeuren....Als je het bij jezelf te rade slaat..Wanneer ben jij wel ziek geworden na het eten van rauw vlees, gekookt zacht eitje, gerookte zalm...ikke in ieder geval nog nooit....

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat betekent open staan voor goede argumenten?
    Mijn punt is namelijk dat ik mijn keuzes niet hoef te beargumenteren naar aanleiding van "statistieken uit betrouwbare bronnen". Ik wil jou of anderen helemaal niet overhalen dezelfde keuzes te maken of achter mijn keuzes te gaan staan. Ik maak mijn eigen keuzes en het is belangrijk voor mij dat IK daar achter kan staan. Ik zet vraagtekens bij een heleboel zaken die ik bv, in de krant lees, op tv zie en zelfs bij uitkomsten van onderzoeken die worden uitgevoerd en immers ook vaak vertaald zijn of geïnterpreteerd door mensen die het onderzoek zelf niet hebben uitgevoerd.

Affijn, ieder z'n ding...

12. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    ik zou geen risico nemen!

groetjes Gaby

13. Grassprietje

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland

Hehe, ik wilde dit juist zeggen, alleen kon de juiste woorden niet vinden:D

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    De website die ik gebruikte is opgezet vanuit de overheid en de cijfers erop zijn wel degelijk gebaseerd op onderzoek. Je ziet mij ook nooit iets quoten van Wikipedia of infonu.nl
    Wil je nou écht het afweersysteem van een volwassene vergelijken met dat van een ongeboren vrucht? Sorry, maar dat is niet 'je gezonde verstand gebruiken'. Er wordt ook duidelijk vermeldt dat die bacteriën niet schadelijk zijn voor volwassenen, maar we; zeer schadelijk voor de foetus zijn!
    Dat wil zeggen dat ik van mening kan veranderen als iemand mij weet te overtuigen met goed onderbouwde, logische en het liefst ook aangetoond correcte argumenten. Ik zei dat, omdat ik duidelijk wilde maken dat ik het niet per definitie oneens ben met jullie, maar wel overtuigd kan worden. Bijvoorbeeld door een onderzoek waaruit blijkt dat het eten van filet americain tijdens de zwangerschap niet schadelijk is voor het ongeboren kind. Maar aangezien het tegendeel al bewezen is, en er ook al verklaard is hoe dat komt en dat het daarom ook niet uitmaakt in welke hoeveelheid je het eet, blijf ik er mooi vanaf.

En ik heb ook liever dat alle zwangere vrouwen gewoon luisteren naar de adviezen van de mensen die er verstand van hebben, zoals artsen, verloskundigen en medische onderzoekers. Want vergeet niet dat de hele maatschappij mee betaalt aan gehandicapte kindjes.

15. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    nou ik heb ook heel erg trek in een lekker pistoletje filet met ei en ui.

Sterker nog ik ben gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was en dat doet me minder dan filet.....:)

Mijn moeder heeft de opdracht dat ze haar nieuwe kleinkind niet ziet voordat er een broodje filet is;)
    Dat was bij mijn vorige zwangerschap ook.

dus nog een paar weekjes8)

16. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook erg trek in filet american maar no way dat ik het ga eten tijdens mn zwangerschap. ik wil mijn kindje niet in gevaar brengen ookal is de kans nog zo klein.. ja en buitenlopen is ook gevaarlijk dat weten we nu wel.. maarja als we zo gaan relativeren waarom zetten we t dan niet gelijk op een zuipen. die ene keer makt dan zeker ook niks uit..

ik ga nu waarschijnlijk een hele boel mensen op hun teentjes trappen maar als je al geen broodje filet american kan laten staan 9 maanden lang voor je kindje.. nou dat zegt voor mij al genoeg... dan heb je dus niet ALLES over voor je kind!
    ik weet dat veel mensen het nu oneens zullen zijn maar jammer dan.. voor mij gaan mij kinderen voor alles! ook voor een broodje filet

17. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Het is inmiddels wel een oeverloze discussie hier..
    De één vindt de wetenschappelijke bewijzen dat het eten van filet americain tijdens de zwangerschap je ongeboren kindje schade kan berokkenen het juiste argument om dan maar van de filet af te blijven, de ander vindt het recht op eigen vrije keuze een goed argument om wèl filet americain te eten tijdens haar zwangerschap. Dat moet iedereen toch echt zelf weten.
    Lady Xochi, inderdaad, iedereen betaalt in onze maatschappij mee aan kindjes die iets mankeren. De ouders hoeven dus de consequenties van hun gedrag niet geheel zelf te betalen. Hier kun je ook hele discussies over aangaan: iedereen betaalt ook mee aan kindjes met, bijvoorbeeld, het Downsyndroom. Toch zijn er mensen die willens en wetens zo'n kindje geboren laten worden. Mag dat dan wel?

18. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    danabelle: een kindje met downsyndroom datis zo gevormd dat komt niet door wat een ouder drinkt of eet... daar kun je echt helemaal niks aan doen.. dat is heel wat anders vind ik maargoed..

19. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Chiquita, dat weet ik. En ik heb ervaring met kindjes met het Downsyndroom.
    Maar je kunt wèl vooraf laten uitzoeken of je kindje Downsyndroom heeft. En als je dan te horen krijgt dat dat inderdaad zo is (n.a.v. de zekerheid die een vruchtwaterpunctie of vlokkentest biedt) en je kiest ervoor om het kindje toch te laten komen, is dat weliswaar je eigen keus máár je zadelt ook andere mensen met kosten op, aangezien iedereen meebetaalt aan gehandicapte kindjes!
    Ik wil hiermee geen oordeel vellen over mensen die hun kindje met Downsyndroom gewoon laten komen hoor! Dat is hun goed recht. Ik wil alleen aangeven dat er méér situaties zijn waarin de hele maatschappij meebetaalt aan de keuzes van het individu. Zo werkt dat nu eenmaal hier in Nederland.

20. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb verder ook niks gezegd over de kosten ik vind alleen dat je t niet met down syndroom kan vergelijken.. en persoonlijk ik zou ook geen zwangerschap af breken omdat er een kans bestaat dat het kindje down heeft dat weet je nooit 100% zeker voordat t kindje geboren is.. ik ben sowieso tegen abortus. in mijn ogen is dat toch een moord begaan....

Deel Deze Pagina