Chiquita, ik zei toch ook niet dat jij iets over de kosten zei? Ik denk dat ik me verder beter buiten deze discussie kan houden.
Dat mag jij vinden. En weet je, misschien is het ook wel zo. In jouw ogen maakt mij dat misschien een slechte moeder, in mijn ogen maakt mij dat een individu dat een kindje krijgt dat ze ook graag als een individu opvoedt...
Danabelle, je snijdt een leuk onderwerp aan. (Nou ja... 'leuk'... ) Ik zal voor de verandering eens niet ingaan op wel of niet weg laten halen van een kindje, als je weet dat het Down heeft. Ik geef nog een ander voorbeeld, wat ik veel erger zou vinden. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zo denken, maar 'for the sake of argument' dan maar Wat denk je van vrouwen die zwanger zijn, die allerlei zaken doen die wetenschappelijk bewezen zijn dat het slecht is voor de foetus, zoals alcohol drinken, drugs gebruiken, rauwmelkse producten eten, rauw vlees eten, veel cafeïne en leverproducten gebruiken, in achtbanen gaan en weet ik nog veel mee, omdat zij 'zichzelf hun pleziertje gunnen' en het risico voor de baby bagatelliseren.... Om dan vervolgens te horen krijgen dat er wat mis is, en het dan weg laten halen, 'want ze willen geen gehandicapt kindje'...
Ik heb het vorige week ook aan me vk gevraagd. Ook al ben ik nog maar heel kort zwanger. Ik zou een moord doen voor een boterham met lever en een beetje zout. Heerlijk. Mijn vk zei ook dat dit absoluut voor 1 keertje echt geen kwaad kan. JE moet het alleen niet elke week doen zodat het gebruikelijk gaat worden. Zelf doe ik het ook niet want me vriend lust geen lever. Dan kan ik de rest van de lever dus weg gooien. Is ook weer zo zonde. En als je het een keertje zou doen, maakt dat je absoluut geen slechte moeder. Het is alleen zo dat als het kindje er teveel van binnen krijgt, het schadelijk zou kunnen zijn. Ik ben nu aan het stoppen met roken. En ik ben er absoluut niet trots op dat ik het doe op dit moment. Maar toen ik eenmaal wist dat ik zwanger was, ben ik gelijk gaan minderen. In 2 dagen tijd rookte ik nog maar een half sigaretje na het eten en een halve voor het slapen gaan. Mijn vk vond het knap van me en ik...ik ben trots op mezelf. Liefs Mariel
Lever is wat anders. Daar zit die bacterie niet in, maar veel vitamine A. Daarom wordt er ook gezegd dat je maximaal 15 gram per dag mag hebben van een leverproduct (dus een dunbesmeerde boterham met leverworst, twee plakjes worst of een paar toastjes met dat spul). Rauw vlees, zoals filet americain, carpaccio, tartaar, niet doorbakken biefstuk, ossenworst etc, is een hele andere categorie. Volgens mij zegt geen enkele vk dat je daar af en toe wel een beetje van mag (tenzij je op toxoplasmose bent getest en blijkt dat je de antistoffen al hebt).
LadyXochi, mijn VK zegt toch écht dat je af en toe best iets mag uit de categorie 'rauw of halfrauw vlees'. Dus dat is er in ieder geval eentje. Je hebt trouwens wel gelijk dat het van de gekke is als je zélf je kindje iets aan doet omdat je 'jezelf een pleziertje wilt gunnen' en dan vervolgens zegt: oh krijg ik nu een gehandicapt kindje, omdat ik lekker ben blijven drinken, roken en filet americain eten? Nou, dan hoef ik het niet. Ik denk persoonlijk dat je dan gewoon niet klaar bent voor het moederschap en wie weet is het dan ook wel beter dat het kindje niet zo'n moeder krijgt - al offert die moeder daarvoor het leven van haar kindje op. Maar punt blijft dat het voor een ieder een eigen keuze is - ik vind alleen dat je wel de consequenties van je keuze moet aanvaarden. En in onze verzorgingsmaatschappij komt het lot van één individu neer op de sterke(re) schouders van velen, waardoor het in feite al niet meer mogelijk is om volledig zelf de consequenties van je keuzes te dragen. Haha heb ik me toch weer laten verleiden tot deelname aan de discussie
ik vind ook dat als je het risico neemt dat je ook je verantwoordelijkheden moet nemen. dus als je rookt/drinkt/rauw vlees eet tijdens de zwangerschap moet je voor jezelf erkennen dat je schade KUNt toebrengen aan je kindje. @grassprietje, je zegt op pagina 10: wanneer ben jij ziek geworden na rauw vlees, zachtgekookt eitje enz. ikzelf niet, maar mijn moeder heeft een paar jaar terug op het randje gezeten door een rauw ei dat verwerkt was in een toetje in een restaurant, gewoon in Nederland. heel extreem voorbeeld, maar het kan dus wel gebeuren. als ze 10 minuten later in het zkh was geweest had ik nu geen moeder meer gehad. maar goed, iedereen wéét wat wordt afgeraden, gebruik je zo'n product toch dan wees wel eerlijk tegenover jezelf.
Ik vind dat iedereen het zelf mag weten,maar IK kan gewoon NIET snappen dat zoiets simpel als een broodje filet zo moeilijk is om te laten staan. Het is nou niet dat je niets meer mag eten, er zijn een aantal dingen die gewoon aantoonbaar schadelijk kunnen zijn. Als ik lees hoe sommigen hier ermee omgaan van oh dan mag ik helemaal niets meer, dus ik doe het maar gewoon, dan kan ik dat niet begrijpen, hoe graag ik dat ook wil. Zoals ik net ook al zei zijn het een paar dingen die gewoon niet goed zijn, en ik zou er dan ook niet over peinzen ze wel te nemen puur voor mijn eigen genot. Hoe hard ik ook probeer te begrijpen waarom sommige mensen het toch doen, ik kan het gewoon niet. Misschien ben ik dan heel spastisch, maar ik snap het gewoon niet. En die hele verkeersvergelijking vind ik maar raar, want het eten van filet americain doe je maar voor 1 doel, en dat is het bevredigen van je eigen behoefte, het is echt nergens goed voor.
Nou, troost je: Ik ga er niet tegenin, want ik ben het helemaal met je eens Vooral dat stukje waarin je zegt dat je zelf de consequenties van je keuzes moet dragen. Maar daarop aansluitend vind ik het dan wel weer jammer als ik hoor dat mensen ALS het dan fout gaat, niet onder ogen willen zien dat de kans bestaat dat ze daar zelf aan bijgedragen hebben. Al is het maar op z'n minst om er van te leren en de volgende keer het te vermijden (hoewel - en dan kom ik weer op het oorspronkelijke punt - het natuurlijk beter is om het de eerste keer al te vermijden). Persoonlijk (!) vind ik dat als het de kans ook maar 0,01% verkleint, ik voor de veilige weg kies. Verder vind ik penelopea's reactie ook erg goed. Helemaal mee eens! Maar ja, inderdaad, het blijft eigen keus.
Doe het gewoon nu NIET maar eis het gelijk na je eerste beschuit met muisjes ná je bevalling: heb ik ook gedaan namelijk Ik heb altijd gezegd: ik mis die filet americain zo....en ik wil als mijn kindje er is meteen een stokbroodje, helemaal compleet met uitjes en peper!! En daar stond mijn moeder dan....en wat zei ik: poe...daar heb ik even zooooo geen zin in....hahaha!! Maar heb het toch opgegeten en na een een paar happen vond ik het echt wel lekker hoor!! Nog even doorzetten dus, straks mag het wél maar zou het nu nog even echt niet doen!!
Oh jaaaaaaa, filet americain! Bewust vermeden in de winkel. Niet aan gedacht, uit de buurt gebleven, niet in huis gehaald met feestjes maar ik mag ook weer bijna! Ik hoor superveel vrouwen die na de bevalling meteen filet americain wilden (en ook hebben gegeten). Mag je met borstvoeding dus wel al die "verboden" dingen hebben? (biefstuk rood, tartaar, filet, gerookte rauwe zalm), weet iemand dit?
Ja. Rauw vlees, rauwe vis en ongepasteuriseerde kazen enzo mag je wel na de bevalling, bij borstvoeding. Bron! Maar alcohol bijvoorbeeld niet, want dat krijgt je kleine ook door borstvoeding binnen. Ook (soft)drugs wordt via de moedermelk doorgegeven.
Ah thanks! Superfijn. Dat van die alcohol wist ik inderdaad, was ook "tip" van de verloskundige als je toch een keer een glaasje wilt op een feestje of zo dan kun je dat het beste ná een voeding meteen doen (als er tussen je voedingen ongeveer 3 uur zit). Anders inderdaad afkolven, weggooien en via fles bv geven uit voorraad. Oh men, ik ga zéker zoveel lekkere dingen eten. Heb er al die tijd prima vanaf kunnen blijven maar nu het einde in zicht is, krijg ik wel weer trek (ben nu 39 weken en 5 dagen, lukt maar niet om banner te plaatsen).
Jammer dat dit soort topics vaak in oeverloze discussies veranderen. Ik wilde nog even in gaan op de toxoplasmose. Er wordt gezegd dat ongeveer 50% van de mensen immuun is voor de toxoplasmose bacterie. Die hebben daar toch ook niet allemaal wat van gemerkt? Je kunt de bacterie gerust oplopen en er niks van merken dus de opmerking "hoe vaak ben je ziek geweest van filét of een zachtgekookt ei" slaat eigenlijk nergens op. En daarbij: als je zwanger bent is je weerstand minder dus je bent vatbaarder en kwetsbaarder voor veel dingen. Lijkt me duidelijk, ik neem het risico niet. Hoewel ik ook vaak smachtend in de supermarkt sta, maar helaas. Geldt ook voor een heerlijk koel rosétje trouwens
AnneMica, je hebt gelijk dat de meeste mensen niet eens merken dat ze toxoplasmose hebben. Het is dan voor jou zelf ook niet zo gevaarlijk, maar juist voor de baby kan het kwaad. De baby kan er wel degelijk 'iets van merken' terwijl de moeder wellicht niets doorheeft. Dat van minder weerstand en kwetsbaarder zijn tijdens de zwangerschap hoeft trouwens helemaal niet op te gaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld een chronische aandoening waardoor ik o.a. heel weinig weerstand heb - en júist nu tijdens mijn zwangerschap heb ik al die maanden nog geen virusje of infectie gehad! Dat is voor mij echt een unicum - maar ik weet dat dit voor héél veel mensen met een aandoening geldt. Enfin, het verandert hier inderdaad weer in een oeverloze discussie he.
Ik heb het wel eens een keer gedaan... Ik weet dat het niet mag maar het was wel erg lekker (overigens pas na 7 maanden zwangerschap) Ik heb mij laten vertellen door een VK dat het niet zoveel kwaad kan als bijvoorbeeld roken en drinken (doe ik beide niet) Je mag ook niet te hard rijden op de weg en dat doet iedereen toch ook weleens? Ook al weet je dat je een ernstig ongeluk kunt krijgen door te hard rijden? (met wellicht dodelijke afloop)Daarmee vergelijk ik het. Daarmee wil ik zeggen dat ENE broodje filet daar gaat mijn kind heus niet dood van. En de moraalridders hier in dit topic.... Ieder heeft een mening en ik ben prima in staat om mijn eigen keuzes te maken en of wel of niet een risico wil nemen. Ik heb overigens een HELE gezonde knul gekregen... Zelfs na het eten van een broodje filet americain!
Ben je een moraalridder als je de adviezen opvolgt, die overigens met een reden worden gegeven?!!! :x
Een moraalridder ben je als je tot vervelens aan toe kenbaar maakt hoe de regels zijn Want die wist ik al toen ik dat die filet in me mond stak (en de anderen die dat deden ook wel mag ik aannemen) Definitie van een moraalridder mo·raal·rid·der de (m.) 1·iem. die, meestal zonder veel aanhang, vurig strijdt om een idealistisch doel te bereiken synoniem: kruisvaarder
Hallo! Ik heb al eerder gereageerd in dit topic zag dat het topic nog steeds actief is. Jemig wat een reacties...sorry dat ik het zeg hoor, maar van sommige reacties zakt m'n broek bijna af...voor zover dat nog lukt. Ik ben gewoon van mening dat je alle logische risico's moet vermijden als je zwanger bent. Niet roken, drinken, drugs gebruiken of dingen eten, waarvan je weet dat het schadelijk kan zijn. Ze raden deze dingen niet voor niks af. Vind het eten of drinken van gevaarlijke dingen ook niet te vergelijken met de risico's van over straat lopen ofzo... De mensen die dit doort dingen roepen, proberen dingen zo voor zichzelf goed te praten. Dat is je kop flink in het zand steken... Het geeft eigenlijk ook wel aan dat ze zelf ook wel weten dat ze dom bezig zijn. Kom op zeg! Je bent misschien maar 1 a 2 keer in je leven zwanger. Is het dan zoooooooo ontzettend moeilijk om een paar maanden van de Filet af te blijven?!? Je kunt de rest van je leven nog genoeg Filet eten! Ik vind het tegen willens en wetens eten/drinken van mogelijk gevaarlijke dingen net zo dom als drugs gebruiken of roken tijdens de zwangerschap! Als je al die dingen dus doet, geeft aan dat je je eigen genot belangrijker vindt dan het welzijn van je kindje. En dat is gewoon erg jammer, want je kindje verdient een mama die alles, maar dan ook alles voor hem/haar overheeft! Liefs Elly.