Mijn ww stopt 12 weken voordat mijn zwangerschapsverlof in gaat

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lieveke1, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieveke1

Lieveke1 Lid

21 feb 2014
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte medewerkers van het UWV,

In een gesprek van 29-1-2014 las ik het volgende:

Actuele informatie over het tijdelijk stopzetten van een WW-uitkering vind je hier.

Vanuit de WW ben je ook verzekerd voor de WAZO (of als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je WW-uitkering ligt). Houd er dus rekening mee dat als je jouw WW-uitkering buiten die termijn van tien weken tijdelijk stop laat zetten je in jouw situatie alleen recht hebt op WAZO vanuit je dienstverband (24 uur). Wanneer je dus ook vanuit je aanvullende WW-uitkering recht wilt hebben op WAZO, zou je ervoor moeten zorgen dat je jouw WW-uitkering binnen die tien weken stop laat zetten of binnen de termijn van tien weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum weer heropent.

Momenteel werk ik via het uitzendbureau, hierin werk ik verschillende uren, soms maar een paar uurtjes per week. Mijn uren worden aangevuld door mijn ww. Ik heb nog 1,5 maand recht op ww. Nu is het echter zo dat mijn zwangerschapsverlof 13 weken na het stoppen van mijn aanvullende ww in zal gaan. Waardoor ik geen recht heb op een zwangerschapsuitkering gebaseerd op mijn aanvullende ww-uren. Als ik de tekst hierboven (gekopieerd van het gesprek van 29-01-2014) lees, zou ik de ww stop kunnen zetten en zo in laten gaan dat ik het gat met de zwangerschapsuitkering verklein.
    Mijn vraag: Begrijp ik het goed dat ik mijn aanvullende ww bijvoorbeeld een maand stil kan zetten en daarna weer door laten lopen waardoor ik het gat van het stoppen van de ww en het starten van de zwangerschapsuitkering verklein naar 9 weken. Waardoor ik dan wel recht heb op een zwangerschapsuitkering (gebaseerd op de uren van mijn aanvullende ww)? Of lees ik de tekst hierboven genoemd dan verkeerd?

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
    Lieveke

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lieveke,

We zijn je niet vergeten hoor.
    Je vraag is uitgezet binnen UWV. Zodra hier een antwoord op is laten we het weten.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lieveke,

Dank je wel voor je geduld. Je wilt weten of je jouw WW-uitkering stop kan laten zetten en later heropenen om zo een nawerking te krijgen waardoor je WAZO kunt gaan ontvangen.

Hoewel UWV je niet kan verplichten om een WW-uitkering te ontvangen is het wettelijk onmogelijk om het recht op WW op verzoek zonder wettelijke eindigingsgrond te laten stilzetten. Je kunt dus wel afzien van je betalingen, maar het WW-recht zelf blijft wel bestaan. De WW wordt dan ook ‘opgebruikt’ ondanks dat je geen betaling ontvangt.

Je vraagt of je de tekst verkeerd leest die je citeert. Er is inderdaad sprake van een verkeerde interpretatie van dit antwoord op een andere vraag.
    Je kunt in aanmerking komen voor een WAZO als je Ziektewet-uitkering, WW-uitkering of een (tijdelijk) dienstverband eindigt binnen 10 weken voor je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum. Dus niet zoals jij aangeeft voor de ingangsdatum van je verlof.

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. Lieveke1

Lieveke1 Lid

21 feb 2014
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het antwoord, het is me helemaal duidelijk.

Deel Deze Pagina