hoe zat dat nou met zalm??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kiwi31, 30 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    beste meiden,
    ik heb een heerlijk pakje gerookte zalm van de jumbo gekocht,
    die uit de koeling.
    kan ik die gewoon vanavond op mijn wrap doen? of is dat niet heel slim?

ik hoor het graag.

:D

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    #2 Vlinderbloem, 30 jun 2015
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
    Als je hem niet verwarmt wordt het geloof ik afgeraden. (iets met vacuümverpakt en bacteriegroei).

3. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Welke vis en schaal- en schelpdieren mogen niet gegeten worden tijdens de zwangerschap?

Rauwe en koudgerookte vis, zoals gerookte zalm en haring, bevatten een zeker risico op listeriose. Ook bij rauwe schaal- en schelpdieren en bij oesters is er een zeker risico. Verse zalm of zalm uit blik mag u wel eten zonder angst op mogelijke besmetting. Garnalen en mosselen die gekookt zijn, vormen geen risico en mag u dus zonder probleem eten.
    Vis uit blik is ook hitte behandeld en vormt dus ook geen risico.

Bron: Veelgestelde vragen over voeding tijdens zwangerschap | UZ Leuven

4. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    oke dus de zalm laten liggen, de gekookte garnalen en de surimi sticks zijn geen probleem?

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Alle vis die vacuümverpakt is mag niet. Helaas. ;)

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verhit mag wel, misschien kan je wat roerbakken en er dan een salade mee maken voor op je wrap ofzo?

7. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Of er soort pizza van maken voor in de oven ? Volgende keer kun je beter zalm vers van de visboer kopen ook gerookt maar niet voorverpakt die mag je wel eten zonder te verwarmen

8. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik heb van het weekend een goed doorverwarmde tosti met gerookte zalm op, ook lekker :)

9. rvdc

rvdc Actief lid

11 apr 2014
    467
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vacuüm verpakt mag wel, maar verpakt onder beschermde atmosfeer mag niet.

De zalm kun je beter laten liggen. De zalm is waarschijnlijk gerookt en niet gestoomd. Dat houd in dat je op een lage temperatuur hebt gegaard, maar niet boven de 65 graden.
    Dit houd in dat de Listeria bacterie niet gedood wordt, aangezien die alleen op hogere temperaturen dood gaat.

Is je zalm gegrild of gestoomd (heet gerookt) dan mag het wel.

Gekookte garnalen moet je opletten op je eiwitten, want daar zitten ze vol mee.
    Surimi is niks meer dan wit vis met een smaak en kleurstof. Vaak zit er maar 2% krab in.

Paling en forel zijn ook gerookt en vallen ook onder de risico's.

P.s ga je de zalm op een pizza beleggen en dan op 180-200 graden in de oven inches gevaar ook geweken, want dan heb je de bacteriën gedood

10. rvdc

rvdc Actief lid

11 apr 2014
    467
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kleine toelichting op het vacuüm.

Vacuüm is niks meer dan alle lucht uit de verpakking halen.

Vacuüm onder beschermde atmosfeer wat ze veel doen in super markten houd in dat ze er stoffen bij doen die het product langer houdbaar maken.

11. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Tuurlijk kan je t eten, de kans op ziek worden is minder dan 1%. Maar de kans is er wel dus is de keuze aan jou.
    Het is niet zo dat er per definitie listeria in die vis zit, net zo min als er salmonella in eieren zit. Maar mocht je bij de ongelukkigen horen heeft dit wel gevolgen voor t ongeboren kindje en dus heb ik persoonlijk besloten het alleen van de visboer te eten tijdens mijn zwschap. Des te blijer voelde ik me toen ik na de bevalling alles weer kon pakken :)

12. rvdc

rvdc Actief lid

11 apr 2014
    467
    0
    16
    NULL
    NULL
    Absoluut de kans is heel klein. Er is alleen 1 probleem met supermarkt voorverpakte vis.
    Vaak spuiten ze er water bij. Zowel voor de kleur als voor het gewicht.
    Deze combinatie is gevaarlijk. Doordat de zalm niet op een hoge temperatuur is verwarmt en de Listeria zich enorm goed kan vinden in water is zalm gewoon een heel kwetsbaar product.

13. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    super bedankt alsnog voor alle reacties,
    ik heb de zalm lekker laten liggen voor manlief,
    vandaag eten we verantwoorde sushi hihi met de garnalen en de surimi sticks komkommer en mango haha.

Deel Deze Pagina