Bij een sollicitatie wel of niet zeggen dat je zwanger bent?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mejosje, 15 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Zit heel erg in dubio of je tijdens je zw wel of niet moet zeggen dat je zwanger bent. Kijk als je vanaf een maandje of 5 het echt duidelijk ziet en je kan er niet meer omheen, dan lijkt het me logisch. Ik ben de dunste niet dus mensen zouden ook kunnen twijfelen nog een tijdje in mijn geval (tenminste dat denk ik).
    Maar wat zouden jullie doen in een sollicitatie?
    Er zijn meerdere opties natuurlijk...
    1. zelf melden dat je zwanger bent;
    2. als je gevraagd wordt eerlijk antwoorden dat je zwanger bent;
    3. niet vertellen dat je zwanger bent.

(In mijn geval: ik zou vanaf dit moment als ik solliciteer... meteen bij het beginnen van de nieuwe baan wel moeten vertellen dat ik dus zwanger ben, aangezien je die 5 maanden termijn hebt. Mijn opzeg termijn bij mijn huidige werk is vrij lang... dus dat is een extra twijfel)

2. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Lastig. Ik zou het zeggen als ik solliciteer en 12 weken of langer zwanger ben denk ik.
    Je bent verplicht om het te vertellen 3 maand voordat je uitgerekend bent geloof ik.

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb een paar weken geleden een sollicitatiegesprek gehad voor een afstudeeronderzoek. Nu is dat natuurlijk iets anders dan een baan (ik krijg er immers geen cent voor ;)) maar toch heb ik het niet meteen verteld. Gesprek is goed gegaan en ik mag daar zoals het er nu uitziet mijn afstudeeronderzoek doen.
    Nu moet ik aanstaande vrijdag heen voor een afspraak over het vormgeven van mijn onderzoeksvoorstel en dan geef ik wel aan dat ik zwanger ben. Vind het best wel een beetje spannend hoor :)

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Voor een echte baan zou ik het toch wel zeggen. In ieder geval wel als je er langer wil blijven werken.

Lijkt me niet echt een lekkere binnenkomer: bedankt voor de baan, oh, by the way, over een half jaar ben ik even 16 weken uit de running ;)

Niet heel bevorderlijk denk ik voor de relatie tussen werkgever en werknemer lijkt me..

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Maar aan de andere kant, als je het wel meteen zegt nemen ze je vaak al niet meer aan. En zeg je het dus niet en nemen ze je wel aan, zit je in ieder geval (meestal) weer voor 'n jaar daar en kun je na je verlof jezelf goed bewijzen.

6. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ik was toen een paar weekjes zwanger en heb het niet verteld....ik ben aangenomen en heb het toen met een week of 12 wel verteld. Op de vraag waarom ik het niet eerder verteld had heb ik gezegd dat ik het liever nog stil hield omdat het nog pril was en alle kanten op kon gaan.

7. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik vind dat he het wel moet zeggen. Denk idd dat het niet goed is voor je relatie met toekomstige werkgever en collega's.eelijkheid duurt altijd nog het langst.....

8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Het is een werkgever zelfs verboden om ernaar te vragen. De kans dat ze je hierom niet aannemen lijkt me behoorlijk groot. Ik zou niets zeggen, het kan nog alle kanten op gaan en je bent niet verplicht het te melden. Vanuit gevoel zou ik het ook moeilijk vinden om niets te zeggen, maar je hoeft het echt pas uiterlijk 3 maanden voor je uitgerekende datum door te geven.
    Je zou ervoor kunnen kiezen om het bij een tweede of derde gesprek te bespreken. Dan hebben ze al meer interesse in je en wordt een zwangerschap wat minder 'onoverkomenlijk'.
    Succes :)

9. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

ik zou het wel zeggen, als ik me dan even verplaats in die werkgever dan zou ik het persoonlijk ook niet leuk vinden om tijdens het gesprek niets te horen en dan een paar maanden later wel met de insteek dat je dan als baas weer op zoek moet naar iemand anders, ik zou het dus gewoon eerlijk zeggen.

10. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb het toentertijd wel steeds gedaan (ook toen ik nog maar rond 10 weken was) maar nergens aangenomen terwijl ik voor sommige banen best goede kans had gemaakt, dus denk dat een aantal met de zwangerschap te maken hebben gehad.

Aan de andere kant, bij een baan was ik niet aangenomen (ook denk ik vanwege mijn zwangerschap al gaven ze een andere reden, misschien combi) maar een half jaar later, toen ik bevallen was, werd ik opgebeld dat ze weer vacatures hadden en inmiddels werk ik daar alweer 2 jaar :)

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wij hebben net iemand aangenomen die 25 weken zwanger is, gewoon omdat de beste van alle kandidaten was. Dus je kunt het best zeggen denk ik.

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Voor mij zou het er vanaf hangen hoe erg ik die baan nodig zou hebben. In mijn geval is een baan heel belangrijk (geen partner op terug te vallen) en ik zou niks zeggen. Vaak gooi je je eigen glazen in door het wel te zeggen.
    Toen ik zwanger was had ik nog een jaarcontract dat bijna afliep.
    Heb niks gezegd over mijn zwangerschap, kreeg een vast contract en een weekje daarna heb ik het verteld.
    Wel met knikkende knietjes hoor, dat wel ;) Maar vind in deze mijn eigen belang echt veeeeel belangrijker!

13. Dana

Dana Niet meer actief

eens, ik heb het ook gezegd tijdens het sollicitatiegesprek en mijn eerlijkheid werd erg gewaardeerd en ik ben zelfs aangenomen, maar ik weet ook dat dat zeldzaam is.

14. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik zou het wel vertellen. Eerlijkheid duurt het langst. Ik ben er van overtuigd dat als je de beste kandidaat bent, je het toch wel wordt.

Bovendien geef je al aan dat je het moet vertellen aan het begin van je loopbaan vanwege de termijn. Als ze echt kwaad willen kunnen ze je dan in je proeftijd alsnog weg sturen met een of andere domme reden en dan heb je niks meer. Ik weet dat dit wettelijk niet mag, maar als ze echt kwaad willen dan verzinnen ze echt wel wat.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Afhankelijk van de termijn zou ik het niet in het eerste gesprek vermelden, maar pas tijdens een vervolggesprek. Dan weet je tenminste of ze je wel/niet willen hebben als de persoon die je bent... en niet die zwangere sollicitant ;)

Maar het is heel gebruikelijk om je werkgever pas in te lichten na de eerste kritieke 13 weken.... dus wat dat betreft....

16. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Aangezien ik al bijna op de helft ben en een flinke buik heb zou ik het nu niet eens hoeven vertellen tijdens een gesprek want men ziet het toch wel.. maar als ik korter dan 12 weken zou zijn zou ik het denk ik niet vertellen. Dan kun je nog zeggen dat je het niet vertelde omdat het nog zo pril was.

17. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou het zeker in de brief niet zetten..daarna bij een eventueel gesprek misschien wel. Ligt eraan hoe het gesprek verloopt en wat voor baan het is (vanaf wanneer, hoeveel enz)

18. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Toen ik heel pril zwanger was had ik ruzie gehad met een collega bij mn vorige baas en was daarom de laan uit gestuurd:p(hormonen denk ik maar ach ja), en toen heb ik gesolliciteerd bij het CZ wel via een uitzendbureau hun wisten ook wel van mijn zwangerschap, maar ik heb toen aan hun gevraagd van goh moet ik het nu tijdens de sollicitatie rondes aangeven daar ? En hun vonden het niet nodig, ik moest het maar aangeven als alles rond was. Maar toen ik het aangaf waren ze er niet echt blij mee ;)

Volgens mijn eigen gevoel zat ik daar toch niet echt op mn plek, en toen ik iets verder als 20 weken was moest ik toch volledig stoppen met werken ivm prematuur weeen en opname in het ziekenhuis....

maar mocht zo´n situatie zich nog is voor doen dan zou ik het wel gewoon zeggen.

19. Dana

Dana Niet meer actief

ben nu wel heel benieuwd, laat je nog weten of je het gezegd hebt en hoe het gesprek gegaan is? :)

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar zwangerschap en werk.
    Elmo

Deel Deze Pagina