Lieve dames, Gisteren ons evaluatiegesprek gehad na de tweede IVF en het zhuis heeft aangegeven dat ze ons niet meer willen behandelen. De kans op een zwangerschap is volgens hen zo klein, dat ze niet verder willen. Ik vond de motivatie zelf behoorlijk dunnetjes en ik zal even uitleggen waarom: 1ste IVF: 5 follikels, 5 eitjes, 3 bevruchtingen waarvan er 2 verder zijn gaan delen naar goede embryo's. Hadden 1 verse tp en 1 cryo. Helaas niet zwanger en cryo niet goed ontdooid. 2de IVF: eerste poging afgebroken ivm te weinig follikels. Tweede poging had ik 5 follikels en helaas slechts 2 eitjes. Deze bleken bij nader onderzoek niet goed genoeg te zijn voor bevruchting. Deze laatste poging was tijdens een periode van extreme stress (overlijden familielid), dus ik vraag me af of dit verband kan hebben met elkaar. Het ziekenhuis is de hele tijd positief geweest over de eerste poging en heeft nooit aangegeven dat ik me zorgen moest maken. Ook gaven ze steeds aan dat de AMH-waarde van 0.9 geen reden tot ongerustheid was. Nu kregen we te horen dat ons hele traject niet echt goed was verlopen en dat mijn eicelvoorraad en -kwaliteit niet heel hoopgevend zijn, dit was dus erg tegenstrijdig. Omdat ik zelf al m'n twijfels had over de behandeling in NL zijn we al een traject gestart in het UZ Gent (de derde poging wilden we sowieso daar gaan doen). De intake hebben we al gehad en over twee weken hebben we het gesprek met de behandelend arts. Ik vraag me nu alleen af of ik nog hoop mag hebben op een zwangerschap na de uitspraken van het Erasmus. Heb zelf het gevoel dat ze het nu ineens wel heel negatief maken, maar het kan ook zijn dat het dus idd een lastig verhaal gaat worden. En nu ben ik dus benieuwd wat jullie hier van vinden en of er meer meiden in dit schuitje hebben gezeten en uiteindelijk in het buitenland toch zwanger zijn geworden?
Ik snap niet dat je niet bent doorverwezen naar icsi? Wat is je leeftijd? Ik woon in Denemarken en ben 29 jaar. IVF zag voor ons niet hoopvollend uit dus ze hadden de uitkomst voor ons: icsi. Ze hadden aan ons verteld dat we, 16 jaren de tijd hebben om de behandeling te doen. Dat is erg geruststellend.Tot je 40e wil de zkh je helpen maar na je 40e kun je geholpen worden door een prive kliniek. Prijzen zijn hetzelfde en ik vind het niet duur. 1350 euro. Eerste drie is gratis. Niet te pakken neerzitten wat 1 zkh zegt. Als plan A niet werkt ga je naar plan B. Niet opgeven. Denemarken heeft zelfs mijn IVF behandeling vergoed, omdat het kansloos was. Ook geen goede eitjes en geen goede zaad twee maanden geleden, er was alleen 1 bevruchting ontstaan maar die was niet goed. De reden waarom mijn eitjes niet goed waren, is omdat ik te vroeg bent begonnen. Inplaats van cd2 of 3 ben ik begonnen met cd 1, dat was een fout. En dat ze gekozen hadden voor IVF, terwijl ze wisten dat mijn vent geen "mature" zaadcellen had. Met icsi gaat alles nauwkeuriger en spuiten ze 1 zaadcel per ei, zodat het mooi bevrucht word. Ik weet niet of je man goede zwemmers heeft.
@Mompelientje: Ze zouden de laatste keer ICSI doen ivm slechte zaadkwaliteit, maar als de eitjes ook van slechte kwaliteit zijn dan maakt dat natuurlijk niet uit. Ik ben overigens 36 jaar dus de tijd begint al een beetje te dringen.
Ik vind het erg slecht van de zkh, dat ze jouw IVF hebben gegeven. Als de zaadkwaliteit slecht is, hoe kunnen de zaadjes, jouw eitje vinden in de tubetje? IVF is alleen hoopvol als de man enigszins top zwemmertjes heeft. Ik zie hier vaak vrouwen die net als ik, een man hebben die geen goede zwemmers heeft en die zitten in icsi. En de vrouwen die IVF doen is meestal dat de man goede zwemmers heeft. Ben je toen dus doorgegaan met hetzelfde medicijnen? Er zijn zoveel soorten medicijnen en ik lees dat bij iedereen verschillend is. Ik hoop echt voor je dat Gent je kan helpen. Je zult zien dat elk zkh, anders is. En je lees hier vaak succes verhalen. Volg je hart, en negeer wat zkh Erasmus zegt.
@mompelientje: bij de eerste IVF was de zaadkwaliteit wel goed genoeg voor IVF. Bij de intake in Gent gaven ze echter aan dat de morfologie niet goed is en dat zij iig ICSI zullen doen. Ik verbaas me er idd ook over dat ik alleen het standaardprotocol heb gekregen en dat ze geen andere medicatie of een combi van hebben geprobeerd. Maar daar hoor ik veel vrouwen over en dat is bij de meeste ook de reden dat ze naar het buitenland gaan. In NL kijken ze in welk protocol je het beste past en in het buitenland maken ze een protocol voor jou op basis van je situatie. Is een behoorlijk verschil.
Dat is echt goed nieuws van zkh in Gent. Je weet wat de oorzaak is. Ik vind echt vreemd dat ze in NL zo'n standaard protocol hebben. Is alleen lastig, confronterend en je doet iets wat helemaal niet bij je pas, ik had het ook hier in Denemarken toen ik aan IVF begon. Maar gelukkig hebben ze het vergoed. Elk persoon is verschillend. Gewoon blijven vragen hoor, die mensen in Gent zijn er om jouw te helpen.
Mariska, geef de hoop niet op meid! Zelf ben ik niet in Ned onder behandeling geweest, wij zijn meteen naar Gent gegaan (ivm TESE man). Daar reageerde ik de 1e poging goed, maar de 2 pogingen daarna zijn afgebroken, omdat ik niet meer reageerde. Laag AMH (0,5 op 30-jarige leeftijd) en verhoogd FSH (rond de 20). Ik kreeg in Gent te horen dat we beter naar een donor konden kijken, enz. Ze wilden nog wel een poging doen, maar dat wilde ik zelf niet meer. Ik vind de protocollen in Gent ook vrij standaard hoor, of het lag aan mijn arts. 300ie is het hoogste wat ze voorschrijven en toen ik iets anders vroeg ipv decapeptyl, kreeg ik te horen dat dit geen verschil maakt. Deze punten + het donorverhaal hebben ons doen besluiten naar DD te gaan. En zie banner. Heb er maar 1 poging gehad, andere medicatie, ander schema en had ineens weer 6 follikels (voor mij veel!!), 4 eicellen en 3 bevruchtingen. Strekking van het verhaal: geef de hoop niet op....
Ook ik was uitbehandeld in Nederland. 2 IVF pogingen met in totaal maar 1 eitje (met decapeptyl, gonal-f) en dus geen puncties. De kans op een 2e kindje (eerste zoon ben ik zwanger geworden na de 4e IUI) was volgens het ziekenhuis niet meer aanwezig. Naar Dusseldorf gegaan voor de laatste IVF en daar bleek mijn AMH slechts 0,10 te zijn. Korte protocol, op dag 3 beginnen met 450 Menopur, op dag 8 Cetrotide erbij en op dag 14 de punctie. Resultaat 5 eitjes die alle 5 bevrucht zijn. 2 verse Emmy's zijn niet blijven plakken maar cryo nr 4 (nr 3 is niet goed ontdooid) is blijven plakken en nu heb ik 2 gezonde jongens. Wat als ik niet naar Dusseldorf was gegaan, daar moet ik niet aan denken. Was trouwens binnen 3 maanden na start in Dusseldorf zwanger terwijl we al 1,5 jaar in NL in de MMM zaten. De reden voor Dusseldorf waren de goede verhalen en ik woon in het oosten van het land, dan is de afstand nog te doen (1,5 uur heen en 1,5 uur terug).
Wij gaan ook naar het buitenland waarschijnlijk Turkije vanwege de goede resultaten die we hebben gehoord via kennissen
ik zou ook zeker naar dusseldorf aan daar zijn ze meer ervaren met deze kwesties en maak je een veel grotere kans, zie dat je nog 1 ivf poging over hebt, zou die in dusselfdorf doen, moet je misschien wel iets bijbetalen maar de kans dat het lukt is zoveel groter en een wondertje is natuurlijk onbetaalbaar, als je het niet doet krijg je misschien spijt ervan. heel veel succes en hoop dat je alsnog zwanger mag raken.
AMH 0,68 (januari 2010) In NL wisten de artsen niet meer wat ze met mij aan moesten. Ik ben in DD zwanger geraakt en heb een dochter gekregen. Nu voor een tweede in de running. Ik weet hoe moeilijk het is om hoop te houden omdat je van niemand garanties kunt krijgen. Maar op basis van een arts uit NL, gezien jouw verhaal, zou ik het nog niet op gaan geven! Sterkte!!
Dank voor al jullie reacties! Wij hebben volgende week ons gesprek met de behandelend arts in Gent en vandaag had ik gesprek in Dusseldorf (onverwachts een maand kunnen vervroegen . Ik vond het gesprek in DD positief. Dr Scholtes was beslist een stuk positiever over m'n kansen op een zwangerschap. Hij verwacht dat het zeker mogelijk is, maar wel met de juiste medicatie en die heb ik in het Erasmus niet gekregen volgens hem (te lage dosering en verkeerde medicatie). Nu gaan we eerst het gesprek in Gent afwachten (en de uitslagen van de bloedonderzoeken) en dan beslissen we wat we doen. Mijn voorkeur gaat iig wel uit naar het terugplaatsen van een embryo van 5 dagen ipv 3 dagen, maar dat doen ze volgens mij zowel in Gent als in DD. Zal dus afhangen van het medicatieschema en waar we het beste gevoel bij hebben. Weer een nieuwe stap in ons traject. Hopelijk maken we de juiste keuze en wordt deze beloond met iets heel moois!
Wat fijn dat je gesprek in DD vervroegd kon worden en dat het positief was. Ik vind ze in DD verder in de problematiek die jij hebt (en ik) dan in Gent. In Gent hebben ze geen embryoscoop en als je een dag 5 tp hebt, worden de embryo's toch iedere dag uit de stoof gehaald. Ook zijn de protocollen veel meer standaard. Ik zou je echt DD aanraden...
Even een correctie op bovenstaande beericht. In Gent hebben ze weldegelijk een embryoscope. Alleen lopen ze daar commercieel niet mee te koop en hoef je er ook niet extra voor te betalen. Daarnaast kunnen ze in Gent ook PICSI (doe ik altijd daar) net zoals in Dusseldorf maar ook daar lopen ze niet commercieel mee te koop. Mijn AMH was in Dusseldorf in 2009 gemeten op 0,39. Heb 7 ICSI's in DD (met 0,1,4,8,5,5,3 eicellen) gehad en 2 in Gent (met 3 en 7 eicellen) waarbij de 2e poging daar geresulteerd heeft in een mooie dochter! Ik heb het korte protecol daar gehad, spoot halve spuitjes decapeptyl vanaf dag 1 en op dag 3 375 EH Menopur erbij (als ik 450 EH wou spuiten dan mocht ik dat ook, maar mijn lichaam reageert niet anders op 375 of 450 EH). Maar er zijn ook meiden die ipv deca met Cetrotide mochten remmen. Ook heb ik geen pil voorafgaand aan de behandeling gehad. In Gent is echt wel een ander protocol mogelijk als je goed overlegt met je arts! Daarnaast vind ik de punctie met flushing een enorme pré. Uit iedere follikel halen ze bij mij een eicel. Ik geloof trouwens ook wel in net in een verkeerde cyclus behandelen. Ik heb ook heel verschillend gereageerd per cyclus met verschillende opbrengsten. Mijn hoogste opbrengst ooit (8 eicellen, 6 bevruchtingen) was zelfs met 'maar' 300 EH Menopur. En met onze lage opbrengsten is een folli meer of minder gelijk een heel belangrijk verschil! Ik hoop dat je volgende poging succes zal brengen! Of je nu naar DD of naar Gent gaat, je bent sowieso beter af dan in Nederland!
Wel een embryoscoop in Gent Sikki? Ik heb toen echt zoveel gevraagd: embryoscoop (hadden ze niet), andere medicatie of combi (had geen nut). Zal het dan echt aan de arts gelegen hebben? Zij gaf iedere keer aan dat we in de staf besproken waren en dat dit de antwoorden waren. Dat is toch raar? Da is toen ook de reden geweest da we naar DD zijn gegaan, verder was/ben ik erg tevreden over Gent! In DD doen ze ook flushing, op verzoek. Hebben ze bij mij ook gedaan. Wat sikki zegt Mariska, je bent altijd beter af dan in Ned...
Wat ik heb begrepen is dat er momenteel een studie loopt mbt de embryoscoop maar dat het niet standaard gebruikt wordt. Heb iig aangegeven dat ik graag zou meelopen in die studie, maar dat moeten we dus nog even afwachten. Aangezien ik bij het EMC volgens de artsen van Gent en DD de verkeerde medicatie (Elonva, Puregon en Orgalutran) heb gekregen en in een veel te lage dosering, vond de arts het nog niet nodig om meteen heel erg te experimenteren. Hij denkt dat ik met Gonal F 225 EH al een stuk beter zal reageren. We gaan het afwachten. Ben tot nu toe iig heel tevreden met de gang van zaken in Gent en de extra's die ze te bieden hebben, maar het draait natuurlijk om het resultaat. Mocht dat toch heel erg tegenvallen, dan gaan we misschien alsnog naar DD. Nu dus iig Decapeptyl en Gonal F. Flushing tijdens de punctie. Ass hatching en aspirine na punctie. Hoop dat het een geslaagde poging zal worden.
Kiekske, ik denk echt dat het aan de arts ligt ja. Ik ben onder behandeling bij De S. (ik wilde ook alleen bij haar) en met haar kun je heel goed overleggen. En hoeft dan ook niet in het stafoverleg besproken te worden Ik merk wel tijdens mijn behandeling dat ik echt afwijkende dingen heb en als ik een FM bij een andere arts heb ze raar opkijken van mijn protocol ed. De S. geeft ook altijd aan dat ze haar moeten bellen bij onduidelijkheden ookal zit ze in congres oid. Mijn protocol konden ze de laatste keer ook niet goed invoeren in het systeem. Ze moesten handmatig allerlei data enz aanpassen om een goed schema voor mij uit te printen. Ook PICSI is echt iets heel afwijkends en staat altijd groots uitgeschreven op het bord in het lab en daar wordt tig keer over gebeld met het lab zodat het niet misgaat. Er moet namelijk speciaal opgeleid labpersoneel voor komen. Ik vind persoonlijk Gent een fijner ZH vanwege de mensen en de tijd die men voor je heeft, ook tijdens een FM. Alhoewel dat in 2009 toen ik in DD begon daar ook heel anders was. Toen was er nog niet eens een Nederlandse assistente en nu zit er al een assistente van de assistente Maar ook in Gent wordt het steeds drukker met Nederlanders net als in DD. Ik hoop maar dat dat daar niet ten koste van de persoonlijke aandacht gaat. Wel super gaaf dat jij in DD zwanger bent geworden! Nog van harte! Mariska, bijzonder wat jij nu zegt over Elonva. Dokter S. in DD heeft mij destijd in 2010 zelfs Elonva gegeven om tijdens mijn behandeling te gebruiken. Zo zie je maar weer hoe snel de ontwikkelingen en inzichten gaan!