@Mama, i hope! En inmiddels ongi geworden? Fijn dat het werken goed gaat en hopelijk ben je niet zwanger. @RozeM, nu kun je het een plekje geven/afsluiten en opnieuw beginnen. Hopelijk zijn dien medicatie niet eens nodig. Welke medicijn is het? Fijn dat Thirza's uitslagen goed zijn, hopelijk weet je a.s vrijdag meer. Knuff meid. @Hier, gisteren dagcurve gehad. Vanochtend waren mijn ijzer+bloeddruk te laag en de suiker te hoog (na ontbijt) en in de middag allemaal te laag (na lunch), heb a.s maandag afspraak bij de gyn staan en dan gaan we de waardes bespreken. Verder al dagen futloos/moe/uitgeput, vandaag een hangdag gehouden. Dames wanneer begonnen jullie met zindelijkheid? Mijn dochter durft eindelijk op het potje te zitten, maar zou niet weten hoe aan te pakken? Of moet ik haar meteen op de wcbrilverkleiner zetten, want ze gaat me al te graag achterna als ik naar de wc ga.
Hier nog niet met zindelijkheid begonnen... Ook wel een beetje onbegonnen werk, met al die diarree. Maar hier ga ik van de zomer de dame gewoon een onderbroekje aangeven en dan lekker zo laten lopen in huis en tuin Zo heeft mijn moeder het altijd gedaan en dan kwamen we heel snel op het idee, met zo'n nat broekje dat natuurlijk koud werd, om naar de wc te willen... lastog dat je je zo moe voelt! Hopelijk kan de gyn er wat mee! @All: hier heeft Thirza gisteren de laatste BV gehad. Vandaag voor het eerst dus zonder BV en of het nou toeval is, of dat er misschien iets speelt van lactose-intolerantie, maar haar ontlasting was vanochtend/middag voor haar slaapje aan ineens steviger... Nu hoop ik dus dat dat het is, want dat is heel wat beter dan coeliakie. Maar goed, komende dagen maar eens aanzien en dan eens horen wat de KA ervan zegt... Verder komt de miskraam nu steeds meer op gang. Het gaat wel heeeel langzaam, en de pijn loopt dus ook heel langzaam op. Trekt ook door in mijn benen, en staan is momenteel echt heel pijnlijk. Maar verder gaa het wel nog. Hopelijk zet het nu wel goed door, dat we het dit weekend maar gehad gaan hebben...
@Mama em: Wat fijn dat het beter gaat met jullie mannetje. Is je ongesteldheid inmiddels al doorgebroken? Anders toch maar even een testje doen, dan weet je het zeker. Maar kleine kans lijkt mij toch? @Rozemarijke: Ik moest even een paar dagen zelf geen melkproducten meer nemen en dan contact opnemen met een dietiste. Het gaat wel beter nu met Jesse, maar ik weet niet zeker of dat door de koemelk komt. Ik laat het eigenlijk liever eerst testen voor ik rigoreus op dieet ga, maar weet niet of dat kan. Ik ga in ieder geval nog even zo door. Wat akelig dat de miskraam zo langzaam op gang komt, hopelijk is het snel achter de rug. Heel veel sterkte meis! @Hvj: Ik ben ook nog niet met zindelijkheidstraining begonnen. Luka kan nog niet echt aangeven als ze een vieze luier heeft en met alleen plas al helemaal niet, dus heeft nog niet zoveel zin denk ik. We hebben wel een potje en daar gaat ze vaak met kleren aan op zitten, maar zonder kleren wil ze nog absoluut niet. Wij gaan ook in de zomer echt actief aan de gang, net als Rozemarijke. Lekker zonder luier in de tuin, volgens mij gaat het dan heel snel. @All: Met Jesse gaat het al wat beter. Hij is een stuk minder onrustig en huilt ook minder heftig. Het echte krijsen is eigenlijk zo goed als over. Hij lacht al een aantal weken, maar heel weinig en nu doet hij het gelijk veel meer, heerlijk om te zien!
Hai dames, Ben ik ook weer, mijn maag knort dus zo ff lunchen. Vanochtend wezen sporten en daarna door naar het zh, bloeddruk/hartje waren goed alleen mijn suiker is te hoog dus ben doorverwezen naar een diëtist om het op peil te houden. Lukt dat alsnog niet dan word ik ingeleid met 38 weken (klinkt mooi maar daar ga ik niet voor dus hoop dat het goed komt). Ik heb a.s vrijdag mijn eerste afspraak bij de diëtiste, ben benieuwd wat ik verkeerd eet. @Rozemarijke, dank je voor je reactie denk dat ik het ook na mijn bevalling pas ga aanpakken als het warmer wordt en dan in een onderbroekje laten lopen. Hoe gaat het stoppen met bv geven je af en hoe vindt Thirza het? Fijn dat je mk vanzelf op gang komt, hoop dat het gauw achter de rug is zodat jullie verder kunnen met nieuwe ronde. @Zonnetje, ja ga het ook zo doen. Is ook minder stressvol voor mij dan wanneer ik nu begin, dank je dames voor jullie reacties. Fijn dat het beter gaat met Jesse, geniet er lekker van. @All, zwaai
@Hvj: Balen dat je suiker niet goed is. Hopelijk helpt het dieet en hoef je niet ingeleid te worden. Je kindje is niet te groot toch, of wel? @All: Jesse krijgt zijn eerste tandje al! Ik zag gisteren een wit puntje. Echt supervroeg vind ik, misschien dat hij daardoor wel zo aan het huilen was. Het gaat nu namelijk ook veel beter, hij slaapt de hele dag al supergoed.
Ik hoop het ook. Nee niet al te groot nee. Zo dat is snel, al een tandje. Arme Jesse vandaar het huilen dus, hopelijk komt het gauw door.
@Zonnestraal: met een bloedtest kan een KMA wel aangetoond worden, maar onder de 4 jaar is de kans helaas groter dat er vals negatief getest wordt, (en daarin geldt wel: hoe jonger ze zijn, hoe groter de kans dat er geen antistoffen in het bloed te vinden zijn). Wij hebben destijds laten testen bij een bioresonantietherapeut. Allemaal erg vaag, maar het onderzoek is niet zo belastend, (paar bandjes om de polsjes en voor een plaat zitten). En ik hoorde er zoveel goede verhalen over! Bij ons zat het ook echt goed, kwam enkel KMA uit, terwijl Thirza op dat moment ook nog op soja en ei reageerde. Die twee bleken enkel overgevoelige reacties te geven, want na een paar maanden rust, kon ze die twee wel weer eten. Maar zou fijn zijn als het van het tandje komt... Jeetje, wat vroeg zeg? Daar denk je toch idd niet aan bij zo'n kleintje? @Hvj: stoppen met de BV is wel helemaal OK. Ik was er wel klaar mee, (was het nog niet zat hoor, dat ook weer niet ). Thirza is 's ochtends dan even huilerig als we gelijk naar beneden gaan, (maar bij de avondvoeding was ze ook een paar dagen huilerig en taalt daar nu niet meer na). Maar gaat dan beneden wel lekker aan haar beschuitje met appelstroop, (ze mag voorlopig nog even een lekker alternatief ), en haar bekertje aardbeisojamelk. Verder hebben we hier de miskraam gehad, heel drama geweest, dat ga ik ff knippen en plakken uit m'n andere clubjes waar ik klets Knap nu iig wel weer aardig op, moet nog niet teveel willen rondlopen enzo, want dan wordt het me nog wel zwart voor ogen... Thirza is vandaag naar de gastouder, dus ik kan vandaag een heerlijk bijkomdagje doen Maar hier dus het hele verhaal van afgelopen zondag: @all: nou, hier een hele heftige ochtend/middag achter de rug. Vanochtend manlief naar de kerk gestuurd, (hij moest spelen vanochtend in de dienst(gitaar)), en het zeurde nog net zo aan als de afgelopen twee dagen, dus ik dacht: dat wordt hem dit weekend niet meer... Tegen 11 uur werd de pijn echter redelijk ineens wat heftiger, dus ik een sms gestuurd van: Kom na de dienst maar zo snel mogelijk naar huis. Vervolgens naar de wc gegaan en my goodness: ineens begon het te stromen gewoon! Nachtmaandverband in gedaan en daar was ik binnen 5 minuten doorheen gelekt gewoon, het liep zo langs m'n benen naar beneden! Manlief gebeld: Kom toch maar direct! Zelf maar op de wc gaan zitten, Thirza was gelukkig net op de bank gekropen om barbapapa te kijken, die lag lekker knus onder een plaid Nou, manlief thuis, die heeft een kraammatje gepakt en kraamverband, en zo ben ik op de bank gekropen. Binnen de kortste keren licht in m'n hoofd, dus VK gebeld, die ging langskomen, maar moest nog wel even een andere crisis afhandelen, Kwartier later dacht ik: nog een half uur red ik niet, dus mijn man nog eens laten bellen en toen vond de VK het wel zo verstandig om een ambulance te bellen, (na checken hoeveel bloed: het is meer dan een zware menstruatie? Och my, het is meer dan ik het afgelopen jaar bij elkaar gevloeid heb zeg....). Dus, ambulance gekomen, infuus geprikt, op de brancard en afgevoerd naar het ziekenhuis. Onderweg ee zoutoplossing via het infuus en daarop ging ik me echt binnen 5 minuten beter voelen. Kon de ambulancebroeder zelfs weer van allerlei info voorzien, (je bloeddruk is zo laag (90/60), maar mijn hartslag was 'maar' 160. Och ja, zei ik, vorige zwangerschap was mijn bloeddruk ook zo laag. O, dan zou het daar wel van zijn, in combi natuurlijk wel met het ongelooflijke vloeien... Nouja, lang verhaal kort: vruchtje bleef wat steken, dus die hebben ze eruit getoucheerd en toen was het ergste wel over. Heb in totaal 7 van die kraammatjes volgevloeid, maar ondanks dat bleef mijn bloeddruk stabiel op 90/60 en een hb van 6,6. Dus ik mocht, na een paar uur bijkomen op de afdeling, gelukkig weer terug naar huis. Moet zeggen dat ik ook aardig opknap, beetje licht nog in m;n hoofd, maar kan zelf lopen, (dat lukte na de bevalling van Thirza bijvoorbeeld echt niet). En daarbij ben ik ook helemaal opgelucht dat we het nu gehad hebben, dus ik kan tegen het hele avontuur met de ambulance ook wel als een avontuur aankijken. Had nog nooit in zo'n ding gelegen of gezeten, dus dat hebben we ook eens meegemaakt Hebben ze dat trouwens in alle ambulances, een rustgevende foto? Ik had op de rechterwand van de ambulance uitzicht op een tropisch strand, Dus nou, we hebben het gehad. Heftig allemaal, maar ik was erop voorbereid door de gyn, dus ik ben zelf eigenlijk geen moment in paniek geweest. Wist wanneer ik moest bellen enzo, dus dat hebben we op tijd gedaan allemaal. Mijn man moest, nadat ik weg was, nog opvang gaan regelen voor Thirza, en die heeft 'r eerst maar op bed gebracht, (daar was het inmiddels wel tijd voor), en toen stond de overbuurvrouw gelukkig op de stoep: wat er was en of ze iets kon doen. Nou, heel graag dus! Dus die is hier op gaan zitten passen, terwijl mijn manlief zijn persoonlijke record op de fiets gebroken heeft, (tja, nog geen rijbewijs). Die heeft echt even gedacht dat ie me kwijt ging raken, dus die stond op de eerste hulp te huilen toen ie zag dat ik inmiddels weer aardig bij was... Jeetje, dat vond ikzelf dus nog het heftigste van de hele dag! Ondertussen was onze gastouder terug uit de kerk ook, en zag dat we gebeld hadden, dus die wist wel hoe laat het was en is gelijk hierheen gekomen om Thirza op te halen. Super, want de overbuurvrouw kent ze helemaal niet, en wakker worden met een vreemd gezicht, na een slaapje als daarvoor je mama in een ambulance is afgevoerd... Dus die heeft de rest van de middag daar gespeeld en gegeten, en haar man is mij samen met mijn man eind van de middag op komen halen. Kwamen we Thirza daar thuis ophalen, had onze gastouder een dikke bak roti gemaakt, want dan hoefden we maar niet meer te koken! Dus we hebben echt heeeeeeerlijk zitten eten! Mooi verhaal trouwens ook nog: manlief had van mij een lijstje meegekregen wat ie thuis aan spullen op moest halen. Alles lag boven, behalve mijn jas en schoenen, en toen was ie zo blij dat ie alles had, dat ie die dus vergeten was Kon ik op mijn sloffen het ziekenhuis uitsloffen vanmiddag Nouja, vriendin van mij heeft gehad dat haar man nog zo in paniek was, dat ie 20 onderbroeken in de tas gooide, 2 truien van hemzelf en geen broeken, dus toen kon ze alsnog in haar met bloed besmeurde broek terug naar huis.... Nou, moest het ff kwijt, het hele verhaal... nu vooral opgelucht en voel me beter dan ik me in dagen heb gevoeld! 't Is klaar, we kunnen het afsluiten en dan verder
He meiden, hier een rotdag, slecht nieuws gehad vanochtend, namelijk dat mijn baarmoeder nog niet schoon is en er nog weefsel zit, wat morgen met een curettage weggehaald gaat worden Denk je/hoop je alles wel gehad te hebben Pff, begon net weer een beetje energie te krijgen en nu weer helemaal moe en kapot Baal er zo van!
@Rozemarijke, jeetje meid heb je verhaal gelezen en wat heftig allemaal. Begrijpelijk dat je man in tranen barste want het laatste is wat je wilt je wederhelft verliezen. Maar lees weer dat je bm toch niet zo schoon is, balen meid. Denk aan jezelf en neem rust voor zover dat kan. Ik hoop voor je dat dat laatste weefsel gauw snel los komt en je het echt een plekje kan geven. Wil je toch een dikke knuffel geven, je bent een sterke vrouw!
hoi meiden, ben een beetje druk, dus effe snel: rozemarijke: wat n ellende meid. Een hele dikke knuffel voor jou! de rest: later reageer ik op jullie! Hier druk, maar wel alles goed!
@rozemarijke dikke knuffel meis, wat heftig allemaal! @mama em, fijn dat alles goed gaat bij je, lekker druk dus? Hoe bevalt het werken weer? @zonnestraal een tandje, wow dat is zeker heel vroeg zeg! @hvj hoe is het met jou meis? @kaatjuh hoop dat het allemaal wat beter gaat met de bv en het drinken meis! @simply me, hoe is het met jou, wat rustiger al? @all hier ook druk druk druk Denk steeds ongesteld te worden, maar op mestruatie pijn na en steeds wat druppeltjes bloed elke keer, wil het maar niet door zetten Heel vervelend Heb ook echt een productie dip, mannetje bleef vannacht en vandaag maar huilen van de honger, na een extra flesje afgekolfde melk is hij net eindelijk gaan slapen Heb via de ha een neusspray gekregen, die kan ik vanmiddag ophalen, voor de tsr Ook raadde hij me domperidom aan, voor extra productie Iemand van jullie hier ervaring mee? Verder probeer ik zoveel mogelijk aan te leggen en vaak tussen door te kolven, even druk dus, maar wil echt nog lang niet stoppen met de bv!
Ik heb tijdens de 4maandendip de syntocinonspray gebruikt: heeft me er toen echt doorheen gesleept! Verder ff ego: curettage is goed gegaan, moest gisteren wel lang wachten, (stond op de spoedlijst, dus niet regulier ingepland, (dan had ik namelijk nog anderhalve week moeten wachten)). Maar lijkt allemaal goed te zijn gegaan. Over twee weken nacontrole en dan maar eens zien, Durf, met alle rottigheid van de afgelopen week, nog even niet te hard te roepen dat het goed is gegaan. Maar na een dikke week vloeien, was dat snel na de ingreep over, dus dat is wel een goed teken iig. Verder Thirza van slag af. Tja, wat wil je met zo;n week? We hopen dus dat die snel weer bijtrekt. Afspraak met KA niet doorgegaan omdat ik vanochtend nog in het ziekenhuis lag, (had 'm al afgebeld hoor, eerder deze week). Nu pas 11 februari weer.... Nog even afzien dus.
Hallo meiden, Wat gaat de tijd toch snel... Ik ben altijd langer weggeweest als ik dacht... *schaamt zich wel hoor* @Rozemarijke: Wat een verhaal!!! En uiteindelijk toch nog een curettage dus... Nogmaals een hele dikke *knuf*! Wel komisch idd dat je op sloffen naar huis kon... En met Thirza nog steeds geen duidelijkheid? De parasiet is dus weg, begrijp ik... Ik hoop mee dat er iets onschuldigs gevonden wordt, want het is wel vreemd dat ze al maanden last heeft van diaree. Hoe gaat het nu met haar? Er was al wat verbetering? Hoe is dat nu? @Hvj: Een beetje beu van het zwanger zijn? Kan ik mij heel goed voorstellen hoor... Op een gegeven moment is het echt tijd voor een beebje... De laatste loodjes meis... *knuf* En wat zindelijkheid betreft... Die van mij gaan meteen op de wc, zonder wc verkleiner, al heeft mijn tweede dochter wel af en toe op een potje gezeten, maar meer voor de lol. Maar meteen op de wc gaat hier prima. Ik heb er een krukje staan, zodat ze er goed op kunnen. Verder laat ik het ze zelf regelen. Ik vraag wel of ze het eens willen proberen, meer niet. Ze komen er zelf wel mee, tenminste dat is mijn ervaring. Ik bemoei mij er niet mee en vraag ook niet of ze naar de wc moeten. Ze zeggen zelf dat ze moeten gaan en dan gebeurt steeds vaker. Ik gebruik van die luierbroekjes tot ze echt niet meer vergeten naar de wc te gaan. Hier werkte dat trouwens niet, geen luier aandoen. Ze plassen dan gewoon overal op de grond en trekken zich niks aan van een natte broek. Viezerikken he! Liep er steeds achteraan met een dweil.. @Kaatjuh: Hoe gaat het nu met je meid? Ik ben wel erg benieuwd hoor! Ook naar de naam en hoe ze eruit ziet. Alweer (bijna) 3 weken... Gaat zo snel!!! @Zonnestraal: Hoe gaat het nu met de kleine? Was het KMA? En die 2 kg is hij snel aangekomen zeg. Dat is idd. behoorlijk wat! Hier hebben mijn kids allemaal last van het tsr. Dat is erg sterk bij mij. Als ik ze niet van de borst haal tot het tsr weer weg is dan komen ze ook veel aan en hebben ze last van krampjes. Dat wist ik bij de oudste 2 kids nog niet... Echt een ramp... En nu al een tandje? Dat is echt snel!!! Oehhhh, pas op je tepels! @Mama em: Hier ook alles prima! Met de kleinste boef ook. Het is een heerlijk en heel relaxt ventje, vind alles best en is over het algemeen lekker vrolijk. @Sterretje: Hier gaat het weer wat rustiger. Moet nog wel vaak heen en weer voor mijn vader, maar verder gaat het lekker... Balen van je productiedip zeg. Ik heb geen ervaring met domperidom. Ik hoop dat het werkt. Nou, ik ga maar weer eens verder... Kom gauw weer langswaaien hoor. Liefs!
♥♥Lijst ♥♥ TIJDELIJK AFWEZIG: Pinjo (30 jr-2e kindje) - NOD ? - Ronde 2 Puella (35+jr-3e kindje) - NOD ? - LF 10-12 ZWANGER: Hvj (26 jaar-2e kindje) - Ronde 3 - Uitgerekend 22 februari 2011 - Een Meisje!!! Trui (26 jaar-3e kindje) - Ronde 1 - Uitgerekend 8 maart 2011 Lentekriebeltje (29jr-2e kindje) - Ronde - Uitgerekend 27 maart 2011 Misoh (33jr-3e kindje) - Ronde 1 - Uitgerekend 29 juni 2011 GEBOREN: SimplyMe - 34 jaar - 5e kindje - 05-10-2010 - 2960 GR. - 48 CM. - EEN ZOON!!! Mama Em - 30 jaar - 2e kindje - 16-10-2010 - 3830 GR. - 51 CM. - EEN ZOON!!! Rosa08 - 27 jaar - 2e kindje - 13-11-2010 - ? GR. - ? CM. - EEN DOCHTER!!! Sterretje - 24 jaar - 2e kindje - 24-11-2010 - 3680 GR. - 50 CM. - EEN ZOON!!! Zonnestraal- 27 jaar - 2e kindje - 04-12-2010 - 4230 GR. - 55CM. - EEN ZOON!!! Kaatjuh - 23 jaar - 2e kindje - 03-01-2011 - 3720 GR. - ? CM. - EEN DOCHTER!!! Sarah1987 - 23 jaar - 2e kindje - 37.2 weken zwanger - 02-01-2011- 3940 gr- 55 cm -EEN ZOON!!! AFSPRAKEN: Hvj 17 januari - controle zh SimplyMe 25 januari - CB
@Rozemarijke: Wat een ellende heb je achter de rug zeg! Kan me goed voorstellen dat Thirza daar ook last van heeft. Hopelijk is het nu echt klaar en kun je het allemaal een beetje een plekje geven. @Sterretje: Wat vervelend dat de borstvoeding niet goed loopt. Hopelijk helpt het kolven goed en is je productie snel weer op peil en kun je nog heel lang blijven voeden! @Simplyme: Hoe wist je dan dat je kinderen zoveel aankwamen door de tsr? En laat je ze dan eerst aanhappen en dan gelijk weer van de borst af? Ik kan het wel eens proberen, want Jesse huilt ook tijdens het drinken weleens heel hard en laat dan ook los. Het gaat dus waarschijnlijk wel te hard. Of het KMA is, weet ik niet. Het ging de afgelopen dagen weer heel slecht met hem, dus het is me niet helemaal duidelijk. Morgen even bellen wat we nu gaan doen.
@Sterretje, balen van de dip meid. Ik ken die medicatie niet, hoop wel dat je er baat bij hebt. Zou ook zeker nog niet stoppen met bv, geniet ervan. @RozeM, fijn dat de curretage nu achter de rug is en ik hoop dat de nacontrole ook goed zal zijn. Nog geen duidelijkheid dus betreft Thirza, hopelijk duurt die 11 feb niet lang meer voor je. Knuff meis. @SimplyMe, dank je meid knuff terug. Ok dus die van jou gaan rechtstreeks naar de wc, knap hoor! Zie dat die van mij nog niet doen, ja behalve met haar hand erin willen spelen haha. @Rest, he gaat het met jullie?
Hallo meiden, @Zonnestraal: Bij de oudste 2 wist ik het dus niet en kreeg ik alleen te horen dat ze heel goed aankwamen. En hadden ze echt veel last van krampjes. Bij nummer 3 had ik toegang tot internet en ben toen gaan surfen. Ik kwam tegen dat krampjes wel eens konden komen door een te sterk tsr. Ik las een forumverhaal/vraag van een vrouw die schreef dat haar kindje altijd zo onrustig dronk en echt aan het struggelen was aan de borst. Dat deden die van mij de eerste maanden ook altijd, continue verslikken, hoesten en daarna krampjes en veel windjes. Bij haar kwam het door een te sterk tsr en dat kon het bij mij ook wel eens zijn, want het spuit er uit en goed ook, net een fonteintje. Het advies was het kind meteen van de borst halen als het onrustig begon te drinken of als je merkte dat het tsr begonnen was en pas weer aanleggen als de melk stopt met zelf druppelen. Dit was echt de oplossing hier. Na een aantal maanden kunnen de kleintjes het sterke tsr goed aan en hoeft dit afkoppelen niet meer, tenminste bij mijn kids niet. Een heel verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Het zou mooi zijn als dit het probleem is bij jullie, want de oplossing is zo simpel. Reken wel een beetje geklaag van de kleine als je de tiet afpakt. Ik liet ze dan meteen even een boertje laten. Suc6! En ik ben benieuwd... @Hvj: Hihi, hier is de wcborstel errug interessant.. Ik blijf er bij staan, anders gebeuren er hier ook vreemde dingen in de wc hoor. Liefs!
@SM, ja logisch dat je erbij gaat staan *muts dat ik ben hihi*. Ik zal het eens proberen, wie weet pakt de mijne het dan ook zo snel op. @All, dames mijn dochter is bang van onder de douche staan (met douchekop). Zelfs als ik haar vasthou, hoe kan ik hier verandering in brengen? Doe haar al lang niet meer in haar badje eigenlijk.
Hallo meiden, @Hvj: Lastig hoor... Mijn banjers zijn allemaal echte waterratten en zijn absoluut niet bang voor water/douche/bad. Ik zou het in ieder geval niet dwingen (niet dat jij dat wel zou doen hoor ). Maar bij andere dingen wat ze wel eng of moeilijk vinden werkt het bij mijn kids goed als ik ze het zelf laat doen, dus zelf de douchekop vasthouden, eerst zonder water en dan met een zacht straaltje. Gewoon kijken hoe het werkt. Dan het water op je voet laten gaan, op je hand, misschien durft ze het dan ook op haar voetje te laten lopen. Of misschien werkt het om samen een pop te laten douchen. Of haar mee laten kijken hoe jij doucht zonder dat ze zelf moet, zeg maar. Ik zou het iig spelend aan pakken. Wel een leuk probleem... Suc6 ermee! Liefs!